Mai mulți clienți ai PPC, compania care a preluat activele Enel din România, au ridicat probleme serioase în legătură cu modul în care furnizorul de energie gestionează facturarea și relația cu clienții săi. Printre plângerile semnalate se numără discrepanțe între cantitățile de energie consumate și facturate, întârzieri nejustificate în emiterea facturilor, precum și dificultăți în comunicarea cu reprezentanții companiei.
Una dintre plângerile aduse la cunoștința publicului se referă la modul în care sunt facturate perioadele de consum de către PPC. Paula Mihalache a relatat că, deși consumul său de gaze pentru luna februarie a fost de 35 de metri cubi, factura emisă ulterior a fost de 103,20 lei, iar soldul total a ajuns la 204,79 lei. În plus, consumatorul a observat o discrepanță între cifrele raportate de el și cele înregistrate de companie, fapt ce ridică întrebări serioase cu privire la exactitatea facturilor emise.
Mai mult decât atât, există și acuzații legate de practicile de facturare ale PPC în legătură cu energia livrată de prosumatori. Potrivit lui Marian Buga, furnizorul de energie ar fi întârziat emisia facturilor pentru energia livrată de prosumatori cu până la un an, într-o încercare de a extinde perioada în care aceștia sunt creditați fără dobândă. Această practică ar fi generat furnizorilor de energie venituri substanțiale, în timp ce consumatorii sunt lăsați să suporte consecințele unei facturări inexacte și întârziate.
Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie din România (A.P.C.E.) a atras atenția asupra acestei practici și a cerut o revizuire a legislației în domeniu, în scopul protejării intereselor consumatorilor. ”
Cum au ajuns prosumatorii sa crediteze furnizorii?
Simplu:
In 2021, conform OUG 143: “prosumatorii au la dispoziție energia injectată pe o perioadă de maxim 24 de luni”.
În urma unei interpretări discutabile a legislației în vigoare, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a impus prosumatorilor o perioadă obligatorie de 24 de luni pentru a beneficia de contravaloarea energiei injectate în rețea.
Aceasta decizie a generat o “ linie de credit” gratuita in favoare furnizorilor de peste 50 milioane de Euro.
Diferența între prețul energiei active la prețul de contract al furnizorilor și energia ce ar urma să fie plătită după 24 – 48 de luni este uriașă.
Potrivit datelor obținute de către Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie din România de la ANRE, cantitatea totală de energie electrică injectată în rețea de către prosumatori în anii 2022 și 2023 se ridică la aproximativ 660 GWh.
O parte din aceasta energie a fost vândută de furnizori la prețuri ridicate, de până la de doua sau trei ori mai mari decât prețul de achiziție de la prosumatori, generând un venit substanțial pentru furnizori.
Practic, toți furnizorii cu care au avut contract prosumatorii, au vândut mai departe, instantaneu această energie activă, încasând banii lunar de la clienții lor si compensare de la Stat.
În ultimul an, furnizorii de energie au fost sancționați cu amenzi în valoare totală de aproape 100.000 de euro pentru întârzierea sau neemiterea facturilor către prosumatori. Cu toate acestea, cifrele dezvăluie că în practică, furnizorii au continuat întârzierea emiterii facturilor prelungind astfel „linia de credit” gratuită”, susține asociația.
În plus, există și relatări privind presiunea asupra consumatorilor de către furnizorii de energie. Un alt consumator a povestit cum, în urma apariției unui caz de facturare eronată în presă, abia atunci a primit un răspuns din partea companiei furnizoare. Acest incident ridică întrebări cu privire la transparența și responsabilitatea companiilor de energie în gestionarea relației cu clienții lor.
În fața acestor acuzații, consumatorii își exprimă nemulțumirea și cer clarificări din partea furnizorilor de energie, în vederea asigurării unei relații corecte și transparente între companii și clienții lor.