Planurile lui Nicușor Dan pentru București: parcări, metrou ușor, semaforizare inteligentă

Publicat: 28 sept. 2020, 13:45, de Aurel Drăgan, în Orașul meu , ? cititori
Planurile lui Nicușor Dan pentru București: parcări, metrou ușor, semaforizare inteligentă

Bucureștenii au votat schimbarea și l-au ales pe Nicușor Dan pentru funcția de primar al orașului, în dauna Gabrielei Firea. Nicușor Dan are planuri mari pentru Capitală, conform programului electoral, pe care speră să le facă în următorii patru ani.

Structurat pe capitole, programul arată cum se pot rezolva principalele proleme ale orașului. Prima problemă este cea a transportului, a aglomerației nesfârșite, unde rezolvarea se face în patru puncte.

Fluidizarea orașului

Primul punct este crearea unui metrou de suprafață, după modelul tramvaiului 41m cu șase rute care vor cu intrările în oraș și vor fi interconectate cu cele ale STB și
Metrorex. Cele 6 rute propuse pentru metroul de suprafață sunt: Gara de Nord – Pipera – Rahova, Gara de Nord – Chiajna – Rahova, Gara de Nord – Otopeni, Otopeni – Pipera – Obor, AFI – Pipera – Obor și AFI – Jilava – Obor.

Pentru construcția metroului de suprafață voi propune un parteneriat între Primăria Municipiului București și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (care are în subordine CFR), finanțarea putând fi asigurată în proporție de 98% din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional, axa 4.1. Metroul va fi făcut într-un mandat, promite Nicușor Dan.

Al doilea proiect este construcția a 15 mari parcări în jurul Capitalei, unde oamenii care locuiesc în afara Capitalei și muncesc în București, dar și cei aflați în tranzit, vor putea să-și lase dimineața mașinile personale și să le ia după-amiază sau seara, când revin de la serviciu sau când își termină treburile în oraș.

Sistemul celor 15 mari parcări va fi compus din: P1 Străulești (aparținând Metrorex și finalizat, dar ineficient exploatat), P2 Pantelimon (aflat în construcție), P3 Prelungirea Ghencea / Domnești, P4 Berceni, P5 Pantelimon 2, P6 Cățelu, P7 Titan, P8 Popești-Leordeni, P9 Jilava, P10 Bragadiru, P11 Militari, P12 Chitila,
P13 Băneasa, P14 Colentina și P15 Otopeni Aeroport. Fiecare parcare va avea o mie de locuri, iar utilizatorii vor fi stimulați să folosească marile parcări printr-un sistem de abonamente ce vor include accesul gratuit la transportul public din oraș.

Modernizarea și extinderea transportului public STB, al treilea punct, urmează a fi realizat prin modernizarea și extinderea liniilor de tramvai și troleibuz, astfel încât să fie conectate mai bine cu punctele de intrare în oraș, unde vor exista stațiile metroului de suprafață și cele 15 mari parcări.

„Ca soluție creativă și ieftină pentru modernizarea transportului public, vom transforma autobuze vechi ale STB în troleibuze dotate cu mici baterii electrice, pentru a avea o anumită autonomie de deplasare dincolo de liniile de troleibuz. Astfel de vehicule ar permite electrificarea traseelor 105, 126, 136, 137, 138, 139, 143, 196, 236, 253, 278, 311, 312, 313, 336, 368, 381, 601, 668, 682”, se arată în programul electoral.

Semaforizarea inteligentă este al patrulea punct și urmărește creșterea fluidității traficului. „vom realiza un sistem de semafoare, conectate la un server, care iau decizii în timp real în funcție de fluxurile din intersecții, micșorând la maxim timpii de așteptare în trafic și dând prioritate transportului în comun.”

„Un astfel de sistem poate fi implementat în maximum doi ani, cu costuri rezonabile. Sistemul de semaforizare inteligentă va fi îmbunătățit constant după implementare, permițând inclusiv luarea de decizii precum introducerea de noi sensuri unice, crearea de benzi reversibile sau mutarea unor parcări pentru fluiditate sporită în intersecții. În același timp, vom asista CNAIR / Ministerul Transporturilor în urgentarea procedurilor pentru șoseaua de centură și autostrada A0.”

Mediu

Combaterea activă a poluării se va realiza prin introducerea unui program eficient de spălare periodică a străzilor. „Vom implementa obligativitatea eliminării dispersiei prafului și pulberilor provenite din activitățile de construcții și demolări, prin procedee precum udarea. În paralel, vom responsabiliza și eficientiza Poliția Locală pentru monitorizare și intervenție în privința respectării standardelor de lucru în șantiere.”

Pentru extinderea spațiilor verzi, „vom debloca și vom finaliza Registrul Spațiilor Verzi, pe care actuala administrație a Capitalei l-a neglijat (neglijență pentru care a și fost amendată de către Garda de Mediu). Cu acest registru vom putea face un management corect al spațiilor verzi, împiedicând mult mai eficient asaltul asupra acestora și putând realiza un program real de plantare de arbori.”

Termoficare

Încălzirea centralizată reprezintă una dintre problemele cele mai complicate ale Capitalei și unul dintre eșecurile cele mai grave ale actualei administrații locale. Falimentul RADET (cu o datorie istorică de 1 miliard euro), cvasi-falimentul Termoenergetica (cu o datorie către furnizori de aproape 100 milioane euro) și dubioasele manevre juridico-financiare privind divizările și fuziunile în domeniul termoficării Bucureștiului sunt mărturii clare ale incapacității prezentei administrații de a găsi o soluție pentru sistemul care asigură încălzirea marii majorități a bucureștenilor. Iar bucureștenii simt acest lucru prin întreruperi aproape zilnice și pe scară largă
ale furnizării apei calde, precum și prin avariile în furnizarea căldurii.

Sistemul de termoficare este vechi și ineficient, iar pierderile din rețeaua de termoficare au atins valori record: 1 milion de gigacalorii pe an pe magistrale și 430.000 de gigacalorii pe an pe rețelele secundare. Se adaugă la pierderile de energie și pierderile de apă, care sunt echivalentul unui bazin de înot pe oră. Rezolvarea integrală a problemei sistemului de termoficare depășește durata unui mandat de patru ani, dar într-un mandat se pot face lucruri importante pentru a avea sistem de termoficare
modern, eficient.

Prin accesarea fondurilor europene pentru modernizarea sistemului de termoficare se vor putea înlocui 300 km de conductă din rețeaua principală, cu alocări financiare prioritare (acest proiect s-a derulat până acum într-un ritm extrem de lent, iar investițiile reale au fost mult sub cele asumate în mod oficial chiar de către municipalitate).

Citește și: