Platformă de promovare la export pentru antreprenorii din România

Publicat: 23 feb. 2022, 16:24, de Puterea.ro, în ECONOMIE , ? cititori
Platformă de promovare la export pentru antreprenorii din România

Antreprenorii din România vor avea la dispoziţie o platformă de promovare a ofertelor la export, după ce Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă privind aprobarea Sistemului de susţinere şi promovare a exportului cu finanţare de la bugetul de stat, se arată într-un comunicat al Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, iniţiatorul acestui demers.

O noutate importantă adusă de actul normativ este faptul că au fost eliminaţi intermediarii, care consumau aproximativ 15% din sumele allocate.

„Producătorii români au nevoie de un cadru favorabil pentru a valorifica posibilităţile de dezvoltare, în special pe pieţele străine! Din acest motiv, este oportună continuarea Programului de Promovare a Exportului, dar mai ales modernizarea acestuia, pentru a putea asigura accesarea ajutorului nerambursabil în condiţii de transparenţă şi debirocratizare, care se rezumă de fapt la digitalizare. Astfel, în cadrul programului va fi pusă la dispoziţia mediului de afaceri o platformă online, dedicată, asupra căreia s-a convenit în dialogul public-privat”, a declarat Daniel Cadariu, ministrul Antreprenoriatului şi Turismului.

Ce se decontează

Programul de Promovare a Exportului finanţează parţial, din fonduri de la bugetul de stat, participarea operatorilor economici români la târgurile şi expoziţiile internaţionale, cu stand sub pavilion naţional, precum şi participările individuale, cu stand de prezentare a produselor sau serviciilor, inclusiv la misiunile economice desfăşurate în străinătate ori la manifestările organizate în format virtual, pentru care sunt solicitate taxe, potrivit ministerului de resort.

Pe lista cheltuielilor decontate se află invitarea potenţialilor importatori străini la târgurile internaţionale organizate în România, realizarea unor acţiuni de publicitate şi reclamă cu caracter general, realizarea de studii de piaţă şi pe produse ori alte certificări specifice. În egală măsură, programul se adresează şi agenţiilor de turism, care vor beneficia de sprijin financiar pentru dezvoltarea exportului de servicii turistice.

Programul prevede realizarea unui „Portal de Comerţ Exterior”, administrat de Departamentul de Comerţ Exterior, în vederea promovării ofertelor de export ale firmelor româneşti şi informării operatorilor economici privind cererile de ofertă primite de Birourile de Promovare a Comerţului Exterior din cadrul ambasadelor şi consulatelor României.

„După intrarea în vigoare a prezentului act normativ, în termen de 45 de zile vor fi aprobate prin ordin al ministrului Antreprenoriatului şi Turismului mecanismele de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat. Acestea vor cuprinde cel puţin: condiţiile de eligibilitate ale operatorilor economici, criteriile de evaluare şi punctajele aferente, criteriile de selectare a târgurilor incluse în listele anuale, modalitatea de accesare, alocaţia financiară nerambursabilă, indicatorii de monitorizare a eficienţei programelor finanţate din bugetul de stat şi normele de implementare a schemelor de ajutor de minimis”, se arată în comunicat.

Pentru acţiunile din Programul de Promovare a Exportului care au trecut de etapa de selecţie a operatorilor economici participanţi sau pentru care procedura de achiziţie publică a societăţii organizatoare este în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a ordinului ministrului antreprenoriatului şi turismului, se aplică normele în vigoare la data finalizării etapei de selecţie a operatorilor economici participanţi.