Platforma multimodală Galați nu se construiește dar se mai scumpește cu 325 de milioane de lei
La șase ani de la lansarea proiectului și șase licitații ratate, platforma multimodală din Galați se reîntoarce în atenția publică, într-o variantă în care doar prețul estimat a crescut cu 325 milioane de lei. O majorare cu 70% față de valoarea prognozată în urmă cu doi ani.
Guvernul ar urma să reaprobe în ședința de astăzi indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Platformă multimodală Galați – înlăturarea blocajelor majore prin modernizarea infrastructurii existente și asigurarea conexiunilor lipsă pentru rețeaua central Rhin – Dunăre/ Alpi”. Noua valoare estimată depășește 780 milioane lei în contextul în care valoarea stabilită pentru aceleași lucrări la nivelul anului 2020 era de 455 milioane lei.
Majorarea de 70% este explicată prin „aplicarea prevederilor OUG nr. 64/2022 privind ajustarea prețurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile”.
Obiectivele platformei multimodale
Obiectul contractului este dat în continuare de aceleași lucrări hidrotehnice portuare anunțate încă din 2016, respectiv:
-dragare în bazinul situat în zona „Port Bazinul Nou”, pentru a permite intrarea în siguranță a navelor;
– modernizarea cheului existent pentru operațiunile de încărcare directă și operațiunile de descărcare cu unitățile de încărcare intermodale (ILUs) între nave și cheu,
– umplerea parțială a bazinului portuar pentru a crea spațiu suplimentar pentru acostare și pentru operațiunile de manipulare viitoare;
– nivelarea profilului elevației platformei.
Atenție guvernamentală sporită degeaba
De-a lungul timpului, despre investiția de la malul Dunării au vorbit diferiți reprezentanți ai Guvernului, inclusiv de la cel mai înalt nivel.
„Eu vin din industria navală, din Galaţi, şi ştiu cât de important este să ai un preţ competitiv, să asiguri livrarea la timp. Aşa putem dezvolta Galaţiul. Vrem să dezvoltăm acolo o platformă multimodală, pentru a exploata Dunărea cum trebuie.
Să producem oţel, să putem să îl livrăm la timp, pentru ca Galaţiul, portul şi oraşul, să revină pe scara europeană a marilor jucători în economie” spunea, în ianuarie, actualul ministru al Economiei, Florin Spătaru.
„Gândirea noastră este aceea de a implementa un proiect de conectare a arealului, să spun chiar metropolitan, Galaţi-Brăila, al judeţelor Galaţi şi Brăila, cu toate reţelele de transport importante. Investiţiile în infastructura de transport în Galați și Brăila, în următorii 5-6 ani, vor asigura conectarea Galațiului și Brăilei de Coridorul IV paneuropean și de Coridorul IX paneuropean.
Marea problemă pe care o au Galațiul și Brăila este un fel de izolare din punct de vedere al conexiunilor cu traseele importante, axele prioritare de transport europene”, recunoștea premierul Ludovic Orban pe 20 septembrie 2020, în timp ce participa, în plină campanie electorală, la semnarea contractului „Platformă Multimodală a portului Galați”, etapa II.
Între timp, lucrurile au rămas la același nivel de intenție.
Impact major pe piața muncii
Pe hârtie, lucrurile arătau bine la început, dar se știe că hârtia suportă multe.
„Proiectul, cu o valoare totală de aproximativ 80 de milioane de euro, prevede realizarea în termen de zece ani a unei platforme multimodale în Portul Galați, un obiectiv ce ar putea conduce la crearea a minim 50.000 de noi locuri de muncă, dar și la înființarea, la Galați, a diverse activități economice (de la servicii, până la industrie și producție în Zona Liberă sau Parcul Industrial)”, declara în 2016, cu ocazia lansării obiectivului, directorul Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM), Luigi Marius Ciubrei.
Întregul proiect conține patru mari obiective: modernizarea infrastructurii portuare, realizarea racordului rutier și feroviar, amenajarea platformei multimodale şi amenajarea zonei de acces către platformă.