Podul Bizetz din Giurgiu, singurul pod european în curbă
Printre punctele de atracție ale orașului Giurgiu se numără și Podul Bizetz, pod unic în Europa datorită construcţiei sale în curbă, care a dat ”bătăi de cap” atât arhitectului, Anghel Saligny, cât şi constructorului, Ion Ionescu Bizetz.
Povestea podului Bizetz începe în anul 1900, când autoritățile vremii au decis că, pentru urbanizarea insulei Ramadan şi dezvoltarea zonei industriale a oraşului Giurgiu, este necesară construirea construirii unui pod peste bazinul Sfântul Gheorghe.
Doi ingineri de marcă ai acelor vremuri, Anghel Saligny şi Ion Ionescu Bizetz au participat la proiectarea şi construirea propriu-zisă a podului peste canalul Sfântul Gheorghe, un pod cu două categorii de drumuri, rutier şi feroviar.
Muzeograful giurgiuvean Emil Păunescu a cercetat documentele vremii și a aflat istoria acestui pod unic: „Între anii 1904 şi 1905 a fost construit peste canal un pod dublu de şosea şi cale ferată. Podul fiind în curbă, pilonul din mijlocul canalului a trebuit mutat deoarece în acel loc era o stâncă existând riscul ca vasele care traversau zona să se lovească de aceasta.
Datorită formei sale curbilinii determinată de forma subsolului canalului, eforturile constructorilor au fost imense. Echipa de muncitori coordonată de inginerul Ion Ionescu Bizetz a avut de înfruntat o serie de obstacole care apăreau odată ce înaintau cu lucrarea.
Inginerul Bizetz, cel căruia îi poartă numele podul giurgiuvean, a fost rectorul Institutului Politehnic din Bucureşti şi totodată şeful Serviciului Hidraulic, având aria de competenţă pe toată întinderea Dunării.
În ceea ce-l priveşte pe inginerul Saligny, acesta este cel care a proiectat şi construcţia Podului de la Cernavodă.
În luna noiembrie 1905 Podul Bizetz a fost testat cu două locomotive încărcate cu cărbuni. Specialiştii spun că pentru ca oamenii să aibă încredere în lucrarea realizată, inginerii care au proiectat podul stăteau în barcă sub el, în momentul în care acesta era traversat de locomotive.
Istoricii spun că dovada că acest pod este reprezentativ pentru comunitatea locală apare înscrisă într-un film monografic realizat în anul 1929.”
După revoluţia din decembrie 1989, traficul greu s-a intensificat pe Podul Bizetz, acest lucru atrăgând după sine slăbirea structurii de rezistenţă a construcţiei, datorită faptului că aceasta nu putea suporta greutatea tirurilor care tranzitau Zona Liberă Giurgiu.
Din anul 2006 trecerea autoturismelor peste pod a fost întreruptă, aceasta fiind permisă numai pietonilor, an în care a şi început şi construirea noului pod, practic lipit de cel vechi.
Acum, podul Bizetz este monument istoric, fiind traversat doar de pietoni, în timp ce circulația autoturismelor și camioanelor se desfășoară pe noul pod, construit chiar lângă cel vechi.