Podul de la Brăila riscă să se prăbușească din cauza corupției

Publicat: 09 sept. 2024, 06:03, de Autor: Vlad Stefan Orjan, în OPINII , ? cititori
Podul de la Brăila riscă să se prăbușească din cauza corupției

Podul de la Brăila riscă să se prăbușească. Nu din cauza unui cataclism natural, nici din cauza unui proiect defectuos, ci din cauza unei corupții care pare să fi devenit o normă în județul Tulcea. Cum să reziste această construcție de o importanță vitală pentru locuitorii zonei când transporturile de agregate depășesc cu mult limita de siguranță, ajungând la greutăți inimaginabile de 60 de tone?

Recent, Ziarul Puterea a adus în atenția publicului un fenomen periculos: camioanele supraîncărcate care traversează podul de la Brăila și drumurile județene din Brăila și Tulcea trec, fără nicio problemă, pe lângă inspectorii de la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR). Șeful Consiliului Județean Tulcea și ISCTR „girează” aceste transporturi periculoase de 60 de tone. De ce? Poate pentru că relațiile din culisele politicii locale sunt mai puternice decât legea.

Într-o declarație anonimă, se susține că firmele de construcții efectuează o serie de practici ilegale: camioanele transportă încărcături de până la 60 de tone, cu prelatele benelor sprijinite direct pe balastru, o metodă periculoasă și complet neconformă. În loc să asigure respectarea regulilor, autoritățile par să închidă ochii. Cum se face că la cântarele din carierele de piatră sau balastiere se emit două avize de însoțire a mărfii, unul cu greutatea reală și altul „cosmetizat”? De ce permit autoritățile această practică ilegală, în care șoferii sunt forțați să prezinte avizul mai mic la controale pentru a-și păstra locurile de muncă?

Ba mai mult, se mai susține că șoferii sunt prinși într-o capcană a tăcerii, fiind constrânși să accepte aceste condiții sub amenințarea pierderii unui salariu decent. Chiar mai grav, unii șoferi folosesc magnete pentru a bloca înregistrarea datelor pe tahograf, conducând 12-14 ore zilnic, mult peste limita legală de 9 ore. Într-o astfel de situație, nu putem să nu ne întrebăm: unde sunt controalele riguroase și cum este posibil ca abuzurile să continue sub ochii inspectorilor ISCTR?

Consecințele acestor practici sunt dezastruoase pentru infrastructura locală. Podul de la Brăila a fost deteriorat de multiple ori din cauza camioanelor cu tonaj mare, necesitând asfaltări succesive — de patru ori până acum! Dacă nu se instalează un cântar la intrarea pe pod și nu se aplică amenzi severe pentru fiecare camion care depășește limita de 39 de tone, riscul ca acest pod să se prăbușească este unul real și iminent.

Situația devine cu atât mai gravă când aflăm că șeful Consiliului Județean Tulcea, Horia Teodorescu, care ar trebui să se asigure că drumurile județene sunt protejate, pare să închidă ochii la aceste practici corupte. Motivul? El însuși deține o companie de construcții ce beneficiază de contracte cu banii publici ai comunelor din subordinea sa. Și, desigur, cine îndrăznește să negocieze la aceeași masă cu Horia Teodorescu nu doar că se bucură de clemența CJ Tulcea, dar și de „girul” instituțiilor abilitate să verifice aceste practici corupte, cum sunt IPJ Tulcea și ISCTR Tulcea.

Ceea ce vedem aici nu este doar o încălcare a legii, ci o problemă sistemică de corupție la nivel înalt, o rețea bine înrădăcinată de interese personale și politice care amenință siguranța publică și infrastructura județului. Atâta timp cât autoritățile continuă să tolereze și să participe la aceste practici, podul de la Brăila și multe alte elemente critice ale infrastructurii noastre vor rămâne într-o stare de pericol constant.

Este timpul ca aceste practici să fie oprite, ca autoritățile să ia măsuri concrete, transparente și ferme împotriva celor care încalcă legea și pun în pericol viețile oamenilor. Dacă nu se face nimic, riscul de a ne trezi cu un pod prăbușit și cu drumuri distruse nu este doar o alarmă falsă — este o realitate iminentă.