Podul peste Dunăre de la Brăila va fi recepționat în iunie, la doi ani de la inaugurare
După doi ani de la inaugurare va fi, în sfârșit, recepționat cel mai important obiectiv de infrastructură construit în România după 1990, podul peste Dunăre de la Brăila, dar asta se va întâmpla peste 4-5 luni, după ce va fi reasfaltat pentru a 4-a oară și carosabilul de pe sensul dinspre Brăila către Tulcea.
Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, a anunțat că cel mai probabil în luna iunie va fi realizată recepția Podului peste Dunăre de la Brăila, cu o întârziere de doi ani de la momentul inaugurării, deoarece firma care a realizat lucrările de drumuri, WeBuild SpA (fostă Astaldi), a refuzat recepția „pe bucăți”, insistând ca recepția să se facă pe întregul ansamblu de lucrări.
Drumurile de legătură erau gata de mult, dar între timp a apărut problema deformațiilor din stratul de asfalt de pe carosabilul podului și după trei reasfaltări s-a ajuns la varianta schimbării soluției tehnice, și după cea de a patra asfaltare, podul va fi, în sfârșit, recepționat de CNAIR.
„Drumurile de legătură sunt finalizate. Din păcate, antreprenorul nu a înțeles sau nu a vrut să uziteze de posibilitatea de a recepționa parțial. Îmi doream să recepționez, și eu, și Ministerul Transporturilor ne-am fi dorit să recepționăm drumurile de legătură astfel încât să putem să facilităm accesul mai ușor spre și dinspre pod.
Antreprenorul dorește o recepție pe tot ansamblul de lucrări, iar aceasta nu a putut fi posibilă, atâta vreme cât au fost identificate neconformități și atâta vreme cât au fost probleme cu precădere la zona de pachet de mixturi bituminoase”,
a declarat într-un interviu pentru gandul.ro directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.
Potrivit acestuia, a mai rămas de executat o singură lucrare, cea de a 4-a asfaltare a carosabilului de pe tablierului podului pe sensul dinspre Brăila către Tulcea:
„După trecerea perioadei de iarnă, vom demara imediat, când condițiile meteorologice se îmbunătățesc, și la turnarea asfaltului pe cealaltă cale, de la Brăila spre Tulcea.
Odată cu turnarea acestui pachet de mixturi bituminoase și pe calea unu, eu consider că nu mai sunt alte impedimente în notificarea finalizării lucrării și noi ulterior să procedăm la recepția în vara acestui an, în iunie preconizez”.
Deformările în asfalt, provocate de circulația camioanelor cu până la 60 de tone, cu mult peste masa maximă admisă
În iulie 2023, asistam la inaugurarea cu fast a podului peste Dunăre de la Brăila, în prezența președintelui Iohannis, a premierului Nicolae Ciucă și a președintelui de la vremea aceea al Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, a ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu și a europarlamentarului Mihai Tudose, care a dat undă verde construirii podului în ultima zi a mandatului său de prim-ministru.
A urmat o avalanșă de controverse pe tema lucrărilor executate de mântuială, de la șuruburi puse de formă la parapetul pistei pentru pietoni la infiltrațiile de la pilonul de pe malul brăilean, tasări în zona aceluiași pilon și deformațiile stratului de asfalt de pe tablierul podului, care, în mod ciudat, au apărut doar pe sensul dinspre Tulcea către Brăila.
Explicația era că pe pod circulau și camioanele firmelor de construcții din zona Galați – Brăila care aduceau piatră de la carierele din Dobrogea și la întoarcere depășeau masa maximă admisă. Unele transportau și 60 de tone de piatră, în condițiile în care masa maximă a autovehiculelor care pot circula pe pod este stabilită la 40 de tone.
După trei asfaltări, s-a ajuns la concluzia că trebuie schimbată soluția tehnică și, după ce în toamna anului trecut a fost asfaltat pentru a 4-a oară carosabilul de pe sensul Tulcea – Brăila, în această primăvară va fi reasfaltat și celălalt sens, și podul va putea fi recepționat de CNAIR.
După recepționare, probabil că va fi un control strict al greutății autovehiculelor care circulă pe pod, pentru că nu va mai posibil să se dea vina nici pe proiectant, nici pe constructor.