POLITICO: Industria auto germană: Motorul economiei, acum o frână

Publicat: 19 feb. 2025, 14:18, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
POLITICO: Industria auto germană: Motorul economiei, acum o frână
Noile norme de poluarea afectează industria auto din România. Producția a scăzut semnificativ

Industria auto a fost, timp de decenii, coloana vertebrală a economiei Germaniei, contribuind la prosperitatea țării prin inovație și exporturi masive. Acum, același sector se confruntă cu o criză profundă, afectat de factori economici, geopolitici și tehnologici.

Viitorul cancelar al Germaniei va moșteni o industrie aflată la o răscruce, prinsă între costuri ridicate, cerere scăzută și presiuni internaționale.

Producătorii germani de automobile se confruntă cu o furtună perfectă: o trecere de la motorul cu ardere, care a reprezentat o emblemă pentru ingineria germană timp de decenii, la vehicule electrice mai puțin complexe, unde Germania nu controlează tehnologia crucială a bateriilor. Ei se luptă, de asemenea, cu cererea în scădere pentru vehicule electrice în Europa, costurile ridicate ale energiei și forței de muncă, colapsul vânzărilor pe piața lor cheie din China și sosirea rivalilor chinezi pe continent.

Problemele industriei auto germane

Producătorii auto germani se confruntă cu o serie de provocări care amenință modelul lor de afaceri:

  • Trecerea la vehicule electrice (EV): Renunțarea la motoarele cu ardere internă afectează Germania, care nu domină sectorul bateriilor, esențial pentru EV-uri.
  • Scăderea cererii: Piața auto din Europa se confruntă cu o reducere a cererii pentru EV-uri, iar producătorii germani suferă consecințele.
  • Dependența de China: Piața chineză, care a fost o sursă majoră de venituri pentru Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz, este acum dominată de mărci locale mai competitive și mai ieftine.
  • Costuri ridicate: Energia scumpă și forța de muncă bine plătită din Germania reduc competitivitatea companiilor auto.
  • Tarifele impuse de SUA: Donald Trump amenință cu taxe vamale pentru importurile auto, ceea ce ar putea afecta întregul model economic al Germaniei, bazat pe exporturi.

Impactul asupra politicii germane

Problemele din industria auto au influențat puternic politica internă.

Necazurile care afectează sectorul cheie al Germaniei sunt un factor major în probabila înlăturare a cancelarului Olaf Scholz la alegerile din 23 februarie, pe măsură ce alegătorii se concentrează pe agenda economică. Cu mai puțin de o săptămână până la vot, oponentul lui Scholz – alianța conservatoare a lui Friedrich Merz – are 29% susținere în sondaje , în timp ce propriul său Partid Social Democrat (SPD) este al treilea cu 16%.

Dar chiar și o victorie conservatoare este puțin probabil să ofere o soluție rapidă la problemele care afectează industria auto din Germania.

Împreună cu alți conservatori, Merz dorește ca Uniunea Europeană să renunțe la eliminarea planificată a mașinilor cu motor cu combustie până în 2035. Atât AfD, cât și BSW fac eforturi pentru același lucru.

Acest lucru creează încă o potențială bătaie de cap post-electorală dacă Merz încearcă să construiască o mare coaliție cu SPD sau să se conecteze cu Verzii, ambii susținând măsura din 2035.

De asemenea, partidul de extremă dreapta Alternativa pentru Germania (AfD) este acum al doilea în sondaje, profitând de nemulțumirea publică.

O relație toxică

Giganții auto din Germania s-au îmbogățit în China, intrând pe piață cu zeci de ani în urmă, când vânzările interne de mașini tocmai începeau să crească; succesul lor asiatic a ajutat să susțină salarii mai mari acasă.

Această tendință s-a inversat în 2018, când piața de mașini noi din China s-a contractat pentru prima dată din anii 1990, scăzând cu 3%. A scăzut cu 8% mai mult în 2019, înainte ca pandemia să stopeze piețele globale.

În 2024, vânzările BMW au scăzut cu 13% în China; Mercedes-Benz a scăzut cu 7 la sută; iar Volkswagen – care consideră China drept cea mai mare piață – a scăzut cu 10%.

„A fost atât de bine în China, atât de mult timp încât producătorii de mașini germani, în ciuda necazurilor pe care le întâmpină acum, încearcă să recreeze magia deceniilor trecute”, a declarat Noah Barkin, consilier senior la Rhodium Group.

Merz promite că va rupe această dependență de China – chiar dacă îi costă pe producătorii de mașini. El a avertizat companiile germane să nu facă investiții mai mari în China și a spus să nu se mai „târască înapoi” pentru o salvare în cazul în care astfel de pariuri nu s-ar concretiza.

Costurile ridicate din Germania

Creșterea producătorilor chinezi de EV-uri, care oferă modele mai ieftine și cu tehnologie superioară, a dus la o erodare a poziției mărcilor germane.

La problemele producătorilor de automobile se adaugă costurile mai mari ale energiei , care au crescut în urma invaziei pe scară largă a Ucrainei de către Vladimir Putin, subliniind riscul inerent deciziei Germaniei de a-și face economia dependentă de gazul rusesc ieftin.

Energia scumpă determină, de asemenea, costurile oțelului și aluminiului – inputuri esențiale pentru industria auto – să se rotească. Mai rău, Trump vizează cele două metale cu noile sale tarife.

Producătorii de automobile germani sunt, de asemenea, supuși celor mai mari costuri cu forța de muncă din lume – o moștenire a sindicatelor puternice și a deceniilor de profituri groase din China.

Energia scumpă și salariile mari ale angajaților în Germania au dus la relocarea producției către alte țări.

Între 2018 și 2023, producția auto germană a scăzut cu 8%. Volkswagen a anunțat, în 2023, reduceri de salarii și posibile închideri de fabrici, ceea ce a stârnit proteste ale sindicatelor.

Factorul Trump

Donald Trump a eliminat subvențiile pentru vehicule electrice în SUA și a adoptat o strategie agresivă în domeniul energetic, promovând combustibilii fosili. Mai mult, tarifele impuse asupra importurilor de oțel și aluminiu afectează costurile de producție ale mașinilor germane.

Viitorul industriei auto germane

Confruntați cu prăbușirea modelului care i-a făcut pe ei – și Germania – bogați, producătorii auto se confruntă cu o provocare existențială. Mai presus de toate, ei trebuie să-și dea seama dacă priceperea inginerească tradițională a Germaniei este încă capabilă să producă vehicule electrice atractive care să învingă concurența chineză și să facă din nou mașinile forța motrice a economiei germane.

„Mi-ar plăcea să văd Germania să fie o Germania puternică într-o Europă și mai puternică, dar am îndoielile mele”, a declarat Matthias Zink, președintele lobby-ului furnizorilor auto CLEPA și CEO al producătorului de piese auto Schaeffler.