Porturile de la Dunăre, incluse în „Europa ESPO”. Investiții de 80 miliarde în modernizări și digitalizare

Publicat: 30 mai 2024, 19:30, de Sorin Costea, în ECONOMIE , ? cititori
Porturile de la Dunăre, incluse în „Europa ESPO”. Investiții de 80 miliarde în modernizări și digitalizare

Porturile maritime de la Dunăre, de la Sulina, Tulcea, Isaccea, Galați și Brăila, au fost incluse în Planul de acțiune „Europa ESPO” a Comisiei Europene, prin care vor fi alocate peste 80 de miliarde de euro pentru investiții în modernizarea instalațiilor și infrastructurii portuare, trecerea la energia verde și digitalizarea exploatării portuare.

Toate porturile de pe sectorul Dunării Maritime, de la Sulina la Brăila, porturi în care pot fi operate nave maritime, sunt în administrarea companiei naționale Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, companie a Ministerului Transporturilor. APDM este membră al „European Sea Ports Organisation” (ESPO), adică Organizația Porturilor Maritime Europene și prin intermediul acestei organizații are acces la trendurile de dezvoltare a activităților de exploatare portuară și la politicile investiționale din acest domeniu.

Toate programele de modernizare a porturilor maritime din Europa sunt derulate de Comisia Europeană prin Organizația Porturilor Maritime Europene. În acest an, pentru stabilirea obiectivelor de modernizare a porturilor maritime din Europa în decada 2024 – 2034 și evaluarea costurilor acestor programe, Organizația Porturilor Maritime Europene a realizat studiul „ESPO Investement Study 2024”.

„Avem niște linii directoare foarte clare în ceea ce privește politicile investiționale versus schimbările climatice. De asemenea, trebuie să se țină cont de toate aspectele geo-politice și de noile rute comerciale, pe care noul context te obligă să le respecți în politica ta investițională. Menționez zona Canalului Panama, spre exemplu, la care seceta a determinat o reducere a traficului. Ar mai fi aspectele care intervin acum în Marea Roșie.

Sunt aspecte care au contat în evaluarea pe care Organizația Porturilor Maritime Europene a realizat-o prin <<ESPO Investement Study 2024 >>, la care și România, în special prin porturile aflate în administrarea companiei noastre, au răspuns tuturor întrebărilor din acest studiu, în așa fel, încât să se facă o anvelopă, să se determine un necesar investițional, pe care Organizația Porturilor Maritime Europene le va supune atenției Comisiei Europene pentru a se asigura necesarul de surse de finanțare pentru următoarea decadă, 2024 – 2034”, a declarat Daniela Costea, director general al APDM Galați.

Obiectivele investițiilor în perioada 2024 – 3034: dezvoltarea infrastructurii, trecerea la energia verde și digitalizarea

Potrivit directorului APDM Galați, în „ESPO Investement Study 2024” au fost conturate principalele obiective ale modernizărilor din porturile maritime din Europa, fiind stabilită și o prioritizare a alocării finanțărilor.

„Din acest studiu, au rezultat câteva elemente. Din cele 80 de miliarde, o pondere de 26% rămâne pentru zona de dezvoltare a terminalelor, a cheiurilor și a zonelor de bazine portuare. Următoarea componentă este aproape similară ca alocare de fonduri, fiind prevăzut un procent de 24% din cele 80 de miliarde către investiții de tranziție către o energie verde.

Componenta acces maritim are alocat un procent de 10% pentru infrastructură digitală și conectivitate rutieră și feroviară. Cum se observă, după dezvoltarea infrastructurii portuare, terminale, bazine portuare, cheuri, este importantă componenta de energie verde, indiferent că vorbim de zona de captare a carbonului, că vorbim de utilizarea hidrogenului, toate aspectele se aliniază planului de acțiune a Uniunii Europene, până în 2030 reducerea gazelor cu efect de seră până la 55% și o Europă neutră de emisii de carbon cu efect de seră până în 2050”, a adăugat Daniela Costea.

Potrivit directorului general al Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați, în cele cinci porturi de la Dunărea Maritimă, de la Sulina, Tulcea, Isaccea, Galați și Brăila, vor fi accesate în primul rând finanțări pentru dezvoltarea infrastructurii portuare:

„Noi ne încadrăm cu succes în prima componentă pentru că și la acest moment programul de transport derulează și ca etapizare, proiectele din POIM pe zona de infrastructură și bineînțeles, odată ce se vor deschide apelurile și pentru zona de digitalizare și alte componente din acest program 2024 – 2034, vom face toate diligențele pentru accesarea finanțărilor”.