Porturile europene aglomerate de mașini electrice chinezești nevândute
Porturile europene sunt pline până la refuz de mașini electrice importate din China, în contextul unei scăderi semnificative a vânzărilor de vehicule electrice pe continent. Deși China a încercat să profite de inițiativa UE de eliminare a mașinilor cu combustie internă până în 2035, pariul s-a dovedit unul necâștigător.
Marile porturi din Uniunea Europeană, inclusiv Antwerp și Zeebrugge din Belgia, sunt acum pline de mașini electrice chinezești pe care nimeni nu le cumpără. În încercarea de a profita de agenda ecologică a UE, China a exportat masiv vehicule electrice în Europa, anticipând o cerere crescută pe fondul noilor reglementări ecologice. Însă, scăderea vânzărilor de vehicule electrice cu 11,3% în martie în întreaga Uniune Europeană, și cu 28,9% în Germania, a dus la o suprasaturare a pieței.
Afluxul masiv de EV-uri și reacția porturilor
În primul trimestru al anului 2024, până la 1,3 milioane de vehicule electrice au ajuns în porturile belgiene, marcând o creștere de 33% față de anul trecut. Portul Antwerp-Bruges, al doilea ca mărime din Europa, a raportat că se așteaptă să primească până la un milion de vehicule electrice chinezești pe parcursul anului 2024.
„În acest moment, nu există nicio problemă: acest lucru se întâmplă în toate porturile europene care manipulează un număr mare de mașini,” a declarat un purtător de cuvânt al portului Antwerp-Bruges.
Impactul legislației UE asupra pieței de automobile
Legea adoptată de Consiliul European în martie anul trecut prevede ca toate mașinile și camionetele noi vândute în blocul comunitar să fie cu emisii zero până în 2035. Aceasta include o reducere de 55% a emisiilor pentru autoturisme și de 50% pentru camionete între 2030 și 2034, urmând ca din 2035 toate vehiculele vândute să aibă emisii zero.
Cu toate acestea, chiar și cu stimulente generoase oferite de statele UE pentru a încuraja achiziția de vehicule electrice, vânzările au continuat să scadă. Afluxul masiv de vehicule electrice din China, combinate cu o cerere internă insuficientă, a dus la o situație fără precedent în porturile europene, unde vehiculele rămân nevândute și blochează infrastructura.