Povestea bananei de 6 milioane de dolari. Ce mai înseamnă arta azi?
O banană lipită cu bandă adezivă pe un perete și vândută pentru 120.000 de dolari în 2019 drept operă de artă a fost revândută ieri cu 6,2 milioane de dolari unui investitor în criptomonede.
Sub numele „Comedian”, banana lipită pe perete este creația din 2019 a artistului italian Maurizio Cattelan, care inițial a realizat o ediție de 3 opere identice.
Fiecare cu certificat de autenticitate și instrucțiuni pentru afișarea corectă. Două dintre versiuni s-au vândut cu 120.000 dolari fiecare către Art Basel Miami Beach iar a treia a fost donată Muzeului Guggenheim.
Maurizio Cattelan era cunoscut pentru operele sale provocatoare, el fiiind autorul lucrării ,,America” din 2016, ce reprezenta o toaletă de aur funcțională. De altfel, ideea bananei imobilizate pe perete nu era nici măcar absolut nouă, la târgul de artă Foire Internaționale d’Art Contemporain din 2019 de la Paris, artistul Meth Fountain a expus un croissant pe jumătate mâncat lipit de perete, precedându-l cu câteva luni pe Comedian.
După prima vânzare, în timp ce era încă expusă la Art Basel, una dintre banane a fost mâncată de artistul georgian David Datuna, acesta denumindu-și intervenția ,,Hungry Artist”. În aprilie 2023, piesa aflată în Muzeul de Artă Leeum a fost mâncată de un student, Noh Hyun-soo, care apoi a lipit coaja înapoi pe perete. Când a fost întrebat de ce a mâncat-o, studentul a spus că a sărit peste micul-dejun în acea zi și i-a fost foame.
În final, în urma unei turneu mediatizat, The Comedian a fost revândut la Sotheby’s pe 20 noiembrie în timpul licitației ,,Now and Contemporary Evening”, pentru 5,2 milioane de dolari (6,24 milioane, după taxe), cu mult peste evaluarea experților, de 1-1,5 milioane de dolari.
Lumea artei nu este străină de ciudățenii vândute ca opere de artă
„The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living” de Damien Hirst, ce reprezenta un rechin conservat în formaldehidă, a fost vândut pentru aproximativ 12 milioane de dolari în 2004. „Untitled (Cowboy)” de Richard Prince, o fotografie reprodusă dintr-o reclamă Marlboro, a fost vândută pentru 3,4 milioane de dolari în 2014. „For the Love of God” de Damien Hirst , un craniu uman acoperit cu diamante, a fost vândut pentru 100 de milioane de dolari în 2007. Iar „Balloon Dog (Orange)” de Jeff Koons, un modelaj cu un balon în formă de câine, era vândut pentru 58,4 milioane de dolari în 2013.
Ideea care pare să stea în spatele acestor tranzacții imense este că orice atinge un artist devine operă de artă, deci nu contează banalitatea/trivialitatea obiectului, dacă acesta a fost conceput de o vedetă recunoscută din lumea artei.
Mai departe, criticii și media asigură partea lor din spectacol, iar bananele lipite cu adeziv ajung să își crească de 60 de ori valoarea în 5 ani, chiar dacă foarte puțini dintre cei care ridică în slăvi respectivele opere culturale ar fi dispuși să le admire zilnic în livingul propriu.
Nici nu e de mirare că fericitul cumpărător este în acest caz un investitor născut în China, fondator al unei platforme de criptomonede, active care au crescut de mii de ori din nimic în ultima vreme, doar pe baza hype-ului asigurat de media și rețelele sociale.
,,Aceasta nu este doar o operă de artă, ci reprezintă un fenomen cultural care face legătura între lumea artei, meme-uri și comunitatea criptomonedelor” a declarat cumpărătorul Justin Sun pentru Sotheby’s, afirmând apoi senin că intenționează să mănânce banana, ca „un mod de a onora locul acesteia atât în istoria artei, cât și în cultura populară”.