Președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași trage un semnal de alarmă: Autostrada Moldovei nu va fi eficientă economic fără realizarea A8
Președintele Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Iași, Paul Butnariu, a avertizat că autostrada A7 – cunoscută drept Autostrada Moldovei – nu va fi eficientă economic dacă nu va fi realizată și autostrada A8, care să conecteze Moldova de Ardeal. Într-un interviu pentru News.ro, Butnariu a subliniat că Moldova are nevoie urgentă de o autostradă care să facă legătura cu vestul României.
„În ceea ce privește A8, a existat un sabotaj în prioritizarea autostrăzilor în raport cu alte cheltuieli. Realitatea poate fi supărătoare pentru unii, dar acesta este adevărul. Studiul de fezabilitate pentru A8 a fost demarat înainte de A7, însă au apărut blocaje. O spun răspicat: autostrada A7 fără A8 este ineficientă economic,” a declarat Paul Butnariu.
Întârzieri majore în realizarea A8
Butnariu a evidențiat numeroasele întârzieri în realizarea autostrăzii A8, menționând că există mai multe loturi care trebuie scoase la licitație, dar procesul este constant amânat.
„Sunt întârzieri de șase luni, după care se mai amână cu patru luni, și apoi apar alte întârzieri. La Camera de Comerț discutăm de vreo 25 de ani despre această autostradă. Convingerea noastră este că nu s-a dorit să se facă. Am avut numeroase argumente de-a lungul timpului împotriva realizării A8. Ba că vor veni ungurii pe A8, ba că vin rușii. De la Iași până la Oradea treci prin 125 de localități. Ce facem cu transportatorii din Iași sau din Republica Moldova care au de ajuns cu marfa în Europa? Ai nevoie de doi șoferi de la Iași la Oradea, îți trebuie pauză, unde mai pui uzura mașinii. Suntem aici în Moldova într-un pol al sărăciei și trebuie rezolvat acest lucru,” a adăugat președintele CCI Iași.
Termenul de finalizare al A8: realist, după 2030
Paul Butnariu a menționat că există două versiuni privind momentul finalizării autostrăzii A8, însă varianta realistă indică un termen de finalizare după anul 2030.
„Unii spun că va fi gata înainte de 2030, dar varianta realistă este că va fi terminată după 2030. Totul depinde de cine va fi la Ministerul Transporturilor, dar și de presiunile care vor exista. Trebuie să recunoaștem că organizațiile neguvernamentale au reușit să miște lucrurile. Dar este necesar să punem presiune în continuare,” a concluzionat Butnariu.
Această declarație subliniază importanța unei infrastructuri rutiere adecvate pentru dezvoltarea economică a regiunii Moldova și necesitatea unui efort concertat pentru realizarea proiectelor esențiale de infrastructură.