Prima autostradă care ratează calendarul PNRR
Secțiunea Margina-Holdea, crucială pentru finalizarea tronsonului de autostradă Lugoj-Deva, nu va fi gata în 2026, așa cum prevedea PNRR. Inaugurarea se amână cu cel puțin un an.
Proiectul A1 Margina-Holdea, o lecțiunea lipsă din Autostrada A1, va fi prima autostradă din PNRR ratată. Asociația Pro Infrastructură susține că termenul limită impus de PNRR, 2026, nu va fi respectat, inaugurarea fiind amânată pentru 2027.
Principala cauză a întârzierii este lipsa proiectului tehnic aprobat și a autorizației de construire pentru secțiunea E, care include tunelurile. Deși contractul semnat în octombrie 2022 prevedea finalizarea proiectării în noiembrie 2023, acest lucru nu s-a realizat încă.
Lucrările la tuneluri, care presupun 2,13 km de forare, nu pot începe fără proiect tehnic și autorizație de construire. Conform contractului, execuția va dura minim 34 de luni, ceea ce duce la o inaugurare estimată în 2027.
Situația este agravată de ratarea finanțării prin PNRR. Proiectul, în valoare de 365 milioane euro, era inclus în PNRR tocmai pentru a evita întârzierile. Acum, după ce a fost ratat termenul limită, este incertă sursa de finanțare pentru finalizarea proiectului.
Asociația Pro Infrastructură critică incompetența autorităților responsabile pentru această situație inacceptabilă. Un proiect important pentru infrastructura țării a fost blocat din cauza birocrației și a lipsei de eficiență.
Acest caz este o dovadă a modului defectuos în care se realizează proiectele de infrastructură în România. Lipsa de planificare, incompetența și întârzierile repetate sunt caracteristicile definitorii ale sistemului actual.
Constructorul este Spedition UMB, compania lui Dorinel Umbrărescu, în asociere cu Technostrade, SA & PE Construct și EURO-ASfalt. Autostrada, finanțată prin PNRR, are 9 kilometri, dintre care 2 kilometri de tuneluri cu galerie dublă.
Iată mesajul complet al Pro Infrastructură:
”În urmă cu aproape doi ani, 23.06.2022, vă spuneam că noi ne-am luat adio de la 2026, termenul limită impus de PNRR. Dacă pe-atunci poate mai exista o minusculă fărâmă de speranță, acum este cert: ne vedem prin 2027 deoarece proiectarea la tuneluri nu este gata, lucrările nu vor începe prea curând și vor dura minim 34 de luni.
Nu mai reluăm epopeea halucinantă a acestui ciot pornită acum mai bine de 10 (zece!) ani. O găsiți în linkul din iunie 2022, în primul comentariu, împreună cu o filmare aeriană de recunoaștere făcută marțea trecută.
Ultimul (sperăm) capitol începe o dată cu semnarea contractului de 1,83 miliarde lei fără TVA cu UMB în 14.10.2022 care a primit ordin de începere în 05.12.2022 și prevede 11 luni de proiectare și alte 34 de execuție pentru 4,03 kilometri de finalizat din secțiunea D (lângă nodul Margina) și alți 9,13 km ai secțiunii E care trebuie făcuți de la zero din care 2,13 km reprezintă celebrele tuneluri.
Conform contractului, în noiembrie 2023 trebuia să fie gata proiectarea. Dar încă nu avem proiect tehnic (PT) aprobat și implicit nici autorizație de construire (AC) emisă pe toată secțiunea E, cea care include tunelurile.
Ca să vă faceți o idee despre ce vorbim, tot pe Autostrada A1 cei de la Porr au intrat efectiv în tunelul Curtea de Argeș lung de 1,35 km în octombrie 2023 și speră să dea drumul circulației în decembrie 2026. Deci trei ani și ceva de la primul metru săpat.
UMB, împreună cu bosniacii de la Euro-Asfalt, trebuie să facă 2,13 km de tunel și sunt departe de momentul începerii forării care presupune PT aprobat, AC emisă și lucrări pregătitoare gata la două portaluri.
Concluzia e simplă și foarte tristă: fără proiect tehnic, fără autorizație de construire și cu 2,13 kilometri de tuneluri de forat în minim 34 luni, după cum spune contractul, ne ducem bine de tot în 2027 cu inaugurarea.
Nu ne întrebați ce se va întâmpla în urma ratării trenului PNRR mai ales că acest ciot de 365 milioane euro, parte din lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, este întins deja pe două exerciții financiare UE, POS-T și POIM. Și nu se poate faza încă o dată, pe actualul Program Transport, tocmai de aceea fiind introdus în PNRR în 2021.”