Prima zi de Paște: ce s-a întâmplat cu adevărat? Între evanghelie, istorie și revelație
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/04/prima-zi-de-Paste.png)
De la piatra rostogolită până la mirarea soldaților romani, de la femeile mironosițe la primele bătăi ale unei inimi înviate — ce ne spun scripturile, ce bănuiesc istoricii și ce simțim noi, în fața acestui moment fără timp?
O dimineață cu aer de veșnicie
E prima zi a săptămânii. E devreme. Când încă mai plutește umezeala nopții peste Ierusalim, câteva femei — Maria Magdalena, Maria mama lui Iacov și Salomeea — se îndreaptă spre mormânt. Nu vin cu speranță, ci cu miruri. În mentalul lor, totul s-a sfârșit. Însă tocmai aici, în acest moment de aparentă finalitate, începe ceva ce va răsuna până azi.
Biblic, suntem într-o tensiune perfectă: un mormânt închis, o piatră grea, o gardă romană, un trup mort. Istoric, avem o situație vag documentabilă, dar cu ecouri uriașe. Peste tot plutește o întrebare mută: ce s-a întâmplat, de fapt?
Evangheliile și micile lor contradicții
Toate cele patru Evanghelii relatează Învierea, dar niciuna nu o face identic.
La Matei, îngerul coboară și răstoarnă piatra, soldații leșină de frică, iar femeile pleacă alergând.
La Marcu, ele fug în tăcere, speriate.
Luca introduce două ființe „în haine strălucitoare” și o amintire: „Nu este aici, ci a înviat.”
Ioan, poetul grupului, o lasă pe Maria Magdalena să plângă în fața mormântului și să-l confunde pe Hristos cu grădinarul.
Diferențele acestea nu discreditează relatarea, ci îi adaugă profunzime. Ne arată nu un scenariu regizat, ci fragmente de trăiri omenești: uimire, teamă, euforie, confuzie.
Așa arată un miracol, nu ca-n filme, ci ca-n viață: cu voci care se suprapun și suflete care nu știu cum să proceseze ce văd.
Istoria tace, dar nu e indiferentă
Istoricii seculari au ezitat mereu în fața acestui moment. Unii susțin că trupul a fost furat — de ucenici, de dușmani sau de nimeni, pur și simplu dispărut. Alții admit ceva tulburător: ucenicii au crezut cu o intensitate ieșită din comun că l-au văzut pe Hristos viu, că au mâncat cu El, că au atins urmele cuielor.
Și n-au mai tăcut niciodată.
Ceea ce istoria nu poate confirma (dar nici infirma) este acest foc intern care a transformat pescari în profeți, fricoși în martiri, marginali în fondatori de civilizație. O halucinație nu construiește Catedrala Notre-Dame. Nici Coloseumul transformat în arenă pentru creștini.
Ce s-a petrecut pas cu pas, conform textului biblic
- Noaptea spre duminică: Garda romană păzește mormântul. Totul e tăcut.
- În zorii zilei: Are loc cutremurul. Piatra este dată la o parte, nu pentru ca Iisus să iasă, ci ca oamenii să poată vedea că mormântul e gol.
- Femeile vin la mormânt: Îl găsesc gol. Sunt întâmpinate de unul sau mai mulți îngeri care le vestesc Învierea.
- Maria Magdalena aleargă să-i anunțe pe apostoli: Petru și Ioan vin în grabă. Văd giulgiurile.
- Maria rămâne singură: Îl întâlnește pe Iisus, dar nu îl recunoaște. El o strigă pe nume. Acel „Maria!” e prima chemare a omenirii înapoi la Viață.
- În restul zilei: Iisus li se arată la doi ucenici pe drumul spre Emaus. Seara, apare în mijlocul celor adunați, cu rănile vizibile și cu glasul netulburat.
Cine a crezut primul? O întrebare care zguduie sufletul
Femeile au fost primele martore. Nu preoții, nu bărbații, nu soldații. Femeile — în vremea aceea, considerate martori nesiguri. Este acesta un detaliu inventat de cineva care voia credibilitate? Sau este tocmai semnul că nimeni n-ar fi fabricat o astfel de poveste?
Apoi, reacția soldaților. Potrivit Evangheliei după Matei, ei se duc la arhierei și primesc bani ca să mintă. Dincolo de morală, e un detaliu cu gust de realitate: când nu poți opri un adevăr, plătești să-l îneci în versiuni paralele.
De la mormânt la mărturie: ce urmează
Ziua nu se termină cu o poveste liniștitoare. Iisus se arată, dar și dispare. Nu vine cu răzbunare, nici cu fulgere, ci cu „Pace vouă”. Învierea nu e spectacol, ci un nou început. Un început invizibil, care cere ochi lăuntrici. Iar această primă zi a Paștelui devine o fractură în timp: din acel moment, moartea nu mai e o destinație, ci o poartă.
Întrebarea finală nu e „ce s-a întâmplat”, ci „ce facem cu asta?”
Poți citi totul ca pe un mit frumos. Sau ca pe o spovedanie colectivă a unor oameni care au fost martori la ceva ce nu încape în cuvinte. Dar dacă e adevărat? Dacă chiar a fost o Înviere, dacă mormântul chiar era gol, dacă iubirea a devenit mai tare decât moartea?
Atunci Paștele nu e doar un episod, ci o invitație.
Reflecție filosofică: între adevăr și recunoaștere
Adevărul, spunea Pascal, nu convinge prin forță, ci prin finețea cu care se lipește de sufletul tău. Ziua Învierii, în această lectură, nu este doar un eveniment — este o trezire a percepției. Nu mormântul gol este marea revelație, ci faptul că oamenii obișnuiți — femei, ucenici, îndoielnici — au știut să recunoască ceea ce nu fusese niciodată văzut până atunci.
Într-o lume obsedată de dovezi, Învierea propune altceva: încrederea că realitatea nu e doar ce poate fi măsurat, ci și ce poate fi simțit în adâncul conștiinței. Filosofia modernă ne-a învățat să fim sceptici, dar Paștele ne provoacă altfel: să fim deschiși. Nu naivi, ci disponibili.
Ce e mai demn de contemplat: un trup care învie? Sau o omenire întreagă care se lasă atinsă de ideea că moartea nu are ultimul cuvânt?
Prima zi de Paște nu e doar o scenă biblică. E o întrebare vie, care bate la ușa fiecărei generații:
Dacă totul e adevărat, ești gata să trăiești altfel?
Câteva lămuriri…
Cine sunt femeile de la mormânt?
Cele mai des menționate în relatările biblice sunt:
- Maria Magdalena – cea mai cunoscută dintre ele, originară din Magdala, o femeie eliberată de „șapte demoni” de către Iisus. A devenit o discipolă apropiată, dar nu o apostolă oficială. E prima care „vede” Învierea.
- Maria, mama lui Iacov (și a lui Iosef) – despre care se presupune că ar fi fost una dintre rudele lui Iisus, posibil verișoară sau cumnată.
- Salomeea – posibil mama fiilor lui Zebedeu, adică a apostolilor Iacov și Ioan.
- Ioana, soția lui Cuza – apare în Evanghelia după Luca; o femeie de la curtea lui Irod, care-l urma pe Iisus.
Aceste femei erau parte din „cercul lărgit” al celor care îl urmau pe Iisus, îl sprijineau cu resurse și nu l-au părăsit nici în ceasul morții. Spre deosebire de apostoli, care au fugit de frică, ele au fost martorele crucificării, ale îngropării și primele martore ale Învierii.
De ce se numesc „mironosițe”?
Cuvântul vine din grecescul myrophoroi, adică „purtătoare de mir”. Simplu și poetic. Ele veneau la mormânt cu miresme (uleiuri parfumate) pentru a unge trupul mort, așa cum se făcea în tradiția iudaică. Era un act de pietate, de dragoste și de onoare.
Termenul a devenit ulterior aproape o „categorie teologică” în sine: femei credincioase, curajoase, purtătoare de lumină în întuneric. Ortodoxia chiar le dedică o duminică specială: Duminica Femeilor Mironosițe, sărbătorită în a treia duminică după Paște. Ele sunt modelul curajului tăcut, al credinței neostentative. Cu mirul lor, au scris începutul unei povești care avea să schimbe lumea.
De ce „prima zi a săptămânii” și nu duminică?
Foarte bună observația ta: noi suntem obișnuiți să vedem duminica ca ultima zi, cu weekendul la capătul calendarului. Dar pentru evrei — și în contextul biblic — prima zi a săptămânii este ceea ce noi numim duminică.
Iată de ce:
- Ziua a șaptea pentru evrei este sâmbăta (Șabat), ziua de odihnă și închinare, în care nu se lucrează.
- Deci, imediat după ziua a șaptea vine ziua întâi – adică duminica noastră.
- În Evanghelii, expresia apare exact așa: „În ziua întâi a săptămânii, dis-de-dimineață…” – adică după ce s-a încheiat Șabatul, când femeile puteau în sfârșit să meargă la mormânt, fiindcă nu mai era interzis prin Lege.
Creștinismul a preluat această zi și a transformat-o în ziua Învierii, ziua de sărbătoare săptămânală, ceea ce a devenit pentru noi… duminica. De aici și numele: „Dominica” în latină înseamnă „ziua Domnului”.
Maria, mama lui Iisus, când apare?
Întrebarea e delicată și foarte importantă — fiindcă Maria, mama lui Iisus, are un rol central în tot Noul Testament, dar este vizibil absentă din relatarea Învierii în sine. Iar această absență aparentă e în sine o temă teologică, simbolică și emoțională profundă.
Hai să vedem ce știm, ce nu știm și ce putem înțelege:
Maria, mama lui Iisus, este prezentă la Cruce
În Evanghelia după Ioan, capitolul 19, versetele 25–27, apare momentul cel mai cutremurător:
„Lângă crucea lui Iisus stăteau mama Lui, și sora mamei Lui, Maria (soția lui Cleopa), și Maria Magdalena.”
„Iisus, văzând-o pe mama Sa și pe ucenicul pe care îl iubea stând acolo, i-a zis mamei Sale: «Femeie, iată fiul tău!»”
„Apoi i-a zis ucenicului: «Iată mama ta!»”
Deci Maria nu lipsește din miezul tragediei. Ea e acolo, până la capăt. Este martoră a răstignirii, suferinței, morții.
Dar la mormânt? La Înviere? Tăcere.
Niciuna dintre cele patru Evanghelii nu o menționează pe Maria, mama lui Iisus, ca fiind prezentă dimineața la mormânt sau în aparițiile de după Înviere.
Este un lucru care a născut multe interpretări:
- Tăcerea voită: unii teologi spun că evangheliștii, din respect profund pentru figura Mariei, n-au mai vrut să o expună în tumultul acelor zile. Ea trăise deja totul în carne vie. Era deja în miezul misterului.
- Prezență tainică: în unele tradiții mistice (în special răsăritene), se spune că Hristos i S-a arătat mai întâi mamei Sale, în taină, iar că Evangheliile au păstrat acest lucru în afara narațiunii explicite, ca o formă de discreție sacră.
- Simbol al Bisericii: Maria devine, de la Cruce încoace, o figură maternă universală — pentru ucenici, pentru comunitate, pentru lumea nouă care tocmai începe. Poate că ea nu mai este acolo în rol de martor, pentru că este deja purtătoare a tainei.
Tradiția creștină a completat ce Scriptura nu precizează
Textele apocrife, dar și imnografia Bisericii Ortodoxe, au umplut acest gol. În imnurile pascale, Maica Domnului apare uneori ca prima martoră a Învierii, primind vestea cu o tăcere sfântă, nu cu uimirea sau frica femeilor mironosițe.
„Bucură-te, ceea ce ai primit întâia vestea Învierii!” – spun troparele bizantine.
Ce înțelegem de aici?
Prezența Mariei în Înviere e mai puțin narativă și mai mult existențială. Ea nu mai are nevoie de dovezi. Trupul născut din ea a trecut prin moarte și a înviat. Ce mirare să mai fie în ochii ei? Doar tăcere, liniște, și poate un zâmbet.
Tăcerea Mariei: absență sau adâncime?
În zorii acelei zile care a schimbat istoria lumii, toate evangheliile vorbesc despre femei. Dar nu despre Ea. Maria, mama lui Iisus, nu apare nici în goana spre mormânt, nici în uimirea femeilor, nici în alergarea apostolilor. Unde este? Ce face?
Unii ar spune că e o absență. Dar poate e invers: ea este atât de prezentă, încât nu mai are nevoie să fie văzută.
A fost acolo la început, la Bunavestire. A fost acolo la Cruce, când Fiul i-a fost dat lumii. Și poate că, în acea dimineață a Învierii, Maria nu mai avea nevoie de vreo dovadă.
Ea nu aleargă. Ea nu întreabă. Ea știe.
Tăcerea ei nu e uitare, ci adâncime. Nu participă la mirare, pentru că în ea deja s-a așezat încrederea deplină. Poate că Hristos i S-a arătat — dar lumea nu trebuia să știe. Era o întâlnire de dincolo de cuvinte, o întâlnire între Fiu și Mamă, între dumnezeire și acel pântec care a știut să spună „fie”.
Și poate că tăcerea Mariei e cel mai sfânt vers al acestei povești.