Prin portul Constanța: De ce vara aceasta trebuie exportate recoltele românești, dar și cele din Ucraina
Vara aceasta, prin portul Constanța trebuie exportate recoltele românești, dar și cele din Ucraina. Fermierii se tem să nu rămână cu cerealele pe câmp.
Au mai rămas doar câteva săptămâni până va începe recoltatul cerealelor. Dar mulți fermieri se tem că vor rămâne cu marfa nevândută, pe câmp. Comercianții avertizează că nu există suficiente camioane și vagoane de tren care să transporte, în același timp, și recolta românească, și pe cea din Ucraina, și nici silozuri pentru depozitarea mărfii.
Analiștii nu exclud apariția unui blocaj și în portul Constanța, principala poartă de export a grânelor românești, și mai nou, și a celor din Ucraina.
În prezent, în silozurile din port sunt depozitate aproape 165.000 de tone de cereale din țara vecină. Alte peste 117.000 de tone urmează să ajungă.
Cât poate absorbi piața internă
Analiștii se așteaptă ca serviciile logistice să se scumpească din cauza cererii tot mai mari.
„În mod cronic, România nu are camioane (…) suficiente pentru transportul recoltei în perioada de recoltare. Deci dacă se adaugă și recolta din Ucraina, care este transportată acum eminamente pe tren și camion către România, o să fie probabil un deficit de transport care va crește prețul transportului”, a spus Florin Constantin, analist al pieţei agricole, pentru TVR.
Pentru fermierii mici și mijlocii, vânzarea cerealelor după recoltare e cea mai importantă sursă de câștig, în condițiile în care nu au suficiente spații de depozitare.
Producătorii agricoli depind de exportul de grâne, în condițiile în care piața internă nu poate să absoarbă decât aproximativ jumătate din recolta de grâu.