„Priorități” amânate: Vom avea Agenţie pentru Calitatea şi Marketingul Produselor abia din 2023
Chiar dacă ministrul Agriculturii, Adrian Chesnoiu, a declarat că Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare constituie una din prioritățile instituție pe care o conduce în mandatul său, funcționarea efectivă a acesteia se amână cu încă un an, pentru că nu există fonduri pentru desfășurarea activității. În loc de 1 ianuarie 2020, cum s-a avut inițial în vedere, acum, termenul a devenit 1 ianuarie 2023, dacă nu cumva vor mai interveni și alte schimbări pe parcurs.
Crearea Agenției a fost aprobată printr-un act normativ din iulie 2019 – Legea nr. 133/2019 pentru înființarea Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare, după care nu s-a mai auzit nimic. Și fostul ministru al Agriculturii, Adrian Oros, a promis că ea va începe să lucreze din 2022. Numai că, după câte se pare, nici acest termen nu este respectat, din lipsa fondurilor, potrivit unui proiect de Ordonanţă de urgenţă publicat de Ministerul Finanţelor.
„Termenul prevăzut la articolul 11 din Legea nr. 133/2019 pentru înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 15 iulie 2019, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 1 ianuarie 2023. Legea nr. 133/2019 (…) prevede la art.11 data intrării în vigoare 1 ianuarie 2022”, se arată în document.
Deoarece asigurarea veniturilor necesare desfăşurării activităţii Agenţiei impactează structura bugetului de stat şi a bugetului Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pe anul 2022, în condiţiile în care Guvernul a adoptat măsuri bugetare, politice şi de asigurare de lichidităţi în vederea atenuării efectelor negative provocate de pandemia de coronavirus asupra nivelului de trai al populaţiei şi asupra economiei, se impune prorogarea datei de intrare în vigoare a Legii nr.133/2019 până la data de 31 decembrie 2022.
Se evită, astfel, riscul unui blocaj în desfăşurarea activităţii Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, cu consecinţe negative majore, datorate, în primul rând, lipsei fondurilor necesare funcţionării, respectiv pentru investiţii, cheltuieli curente, cheltuieli de personal, precizează iniţiatorii proiectului.
Prioritățile ministrului Adrian Chesnoiu
Ministrul Agriculturii, Adrian Chesnoiu declara în urmă cu câteva zile că funcţionarea Agenţiei pentru Marketingul şi Calitatea Produselor Agroalimentare este una dintre priorităţile mandatului său.
„Anul viitor în programul nostru de priorităţi va fi reluarea programul Tomata şi ciclul II de legume în spaţii protejate. O să avem mai multe tipuri de ajutor pentru fermieri, pentru legumicultori, pentru producătorii de produse tradiţionale, pentru că au nevoie de sprijinul nostru. Rolul lor este să stea în fermă şi să producă, iar rolul nostru, al statului, este să venim cu soluţii de sprijin şi de promovare a lor. Am o întâlnire azi (miercuri, n.r.) cu reprezentanţii fermierilor din sectorul industriei alimentare, pentru că avem o lege de înfiinţare a Agenţiei pentru Marketingul şi Calitatea Produselor Agroalimentare care nu a fost pusă în aplicare şi este un obiectiv pe care mi l-am asumat. Vreau să fac funcţională această agenţie, mă consult cu dumnealor, vedem cum va funcţiona cel mai bine, pentru că produsele româneşti trebuie marketate şi vândute în întreaga lume. Avem cu ce să ne mândrim. Fermierii nu trebuie să-şi mai arunce marfa la marginea drumului, la şosea, trebuie să fie integrată în tot lanţul comercial şi trebuie să ajungă pe masa consumatorilor”, a spus el.
Numai că între timp, probabil, s-a descoperit că nu sunt bani la buget pentru ca Agenția să poată să-și desfășoare activitatea. În aceste condiții, producătorii români se vor descurca ca și până acum, adică pe cont propriu. Să sperăm, însă, ca măcar celelalte „priorități” să aibă ceva mai mult noroc.