Probleme la construcția de drumuri: Dorinel Umbrărescu a cerut CNAIR rezilierea amiabilă a tuturor contractelor încheiate
Problemele constructorilor de drumuri nu s-au rezolvat prin adoptarea OUG 64/2022 prin care prețurile materialelor de construcție pot fi ajustate. Din această cauză majoritatea constructorilor preferă să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR, chiar dacă ies în pierdere.
Și unul dintre cei mai mari drumari români, compania UMB Spedition, deținută de Dorinel Umbrărescu, a solicitat CNAIR rezilierea amiabilă a tuturor contractelor încheiate.
Conform unui comunicat al CNAIR, „ca urmare a informațiilor diseminate în presă privind o solicitare de reziliere a contractelor pe care UMB Spedition le are cu CNAIR, Directorul General Cristian Pistol a avut o convorbire telefonică cu reprezentantul acestui Consorțiu din Bacău.”
„Reprezentantul UMB Spedition a reconfirmat că a depus la CNAIR o solicitare de încetare amiabilă a contractelor doar pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de OUG 64/2022, care permite ca în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite”, se arată în comunicatul CNAIR.
De asemenea, „constructorul a precizat că în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități se află în imposibilitatea finalizării contractelor. Acesta a dat asigurări că nu intenționează să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR ci doar să se asigure că firma sa va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a prețurilor.”
„Reprezentantul firmei băcăuane a precizat că imediat ce va fi aprobată în ședința de Guvern Ordonanța privind mecanismul de punere în aplicare a OUG 64/2022, care vizează formula polinomială de ajustare a prețurilor, va renunța la solicitările de încetare amiabilă remise CNAIR. De asemenea el a apelat la CNAIR să transmită presei acest punct de vedere, motivând că în cadrul Consorțiului pe care îl reprezintă nu este constituită o structură de comunicare publică”, mai arată comunicatul CNAIR.
Ziarul Puterea.ro nu a reușit să îl contacteze pe Dorinel Umbrărescu până la publicarea acestui articol.
Probleme și pe Autostrada de Centură București
Dar, după cum spuneam la început, problemele constructorilor nu țin doar de OUG 64/2022. Conform unor documente publicate de Gîndul.ro, UMB Spedition a cerut renunțarea la restul lucrărilor rămase de efectuat pe lotul 4 din Autostrada de Centură București. Contractul fusese obținut de Asocierea SA&PE Construct – UMB Spedition – Tehnostrade, iar lucrările erau programate să se încheie în 2024. Lotul 4 are o lungime de 4,5 kilometri, între A2 Autostrada Soarelui şi DN 3 Pantelimon, iar valoarea lucrărilor se ridică la 312 milioane lei.
În cererea de încheiere amiabilă a contractului se specifică faptul că aplicarea formulelor de ajustare din OUG 64/2022 „nu acoperă creșterile reale ale costurilor”. Motivul este că în respectivele formule nu sunt luate în calcul evenimente precum războiul din Ucraina și nici inflația din prezent. Acestea sunt cauze care nu puteau fi identificate la momentul încheierii contractului în mai 2020.
În cerere se arată că aplicarea formulei din OUG 64 produce un impact financiar suplimentar de 120,28 milioane lei, mult sub impactul financiar real, de 302,18 milioane lei. Astfel, executarea contractului devine „excesiv de oneroasă”, drept pentru care s-a cerut rezilierea de comun acord a acestuia.