Probleme pentru regele streamingului: Netflix a pierdut 1 milion de abonați
După ce s-a bucurat de o lungă domnie ca rege al streaming-ului, Netflix se confruntă cu o luptă grea pentru a-și păstra coroana. A pierdut aproape 1 milion de abonați între aprilie și iulie, mai puțin însă pe cât se temea gigantul de streaming.
Întrebat de BBC ce ar fi putut împiedica o scădere și mai mare a numărului de abonamente, directorul executiv al companiei, Reed Hastings, a spus: „Dacă ar exista un singur lucru, am putea spune: „Stranger Things””.
Noul sezon al serialului a fost un succes fenomenal și ar fi putut ajuta la stoparea exodului clienților Netflix.
După ce a înregistrat doar plusuri de abonați, lunar, în ultimul deceniu, compania a raportat prima pierdere în aprilie, anunț urmat de sute de reduceri de locuri de muncă și de o scădere bruscă a prețului acțiunilor sale.
Rivalii îi contestă dominația
Pierderile de abonați raportate marți au fost cele mai mari din istoria companiei, SUA și Canada găzduind cel mai mare număr de anulări din trimestru, urmate de Europa.
Guy Bisson, director executiv la Ampere Analysis, a declarat că este „inevitabil” ca Netflix să înceapă să vadă slăbirea dominației sale asupra pieței.
Este o schimbare radicală pentru Netflix, care s-a bucurat de ani de creștere aparent de neoprit, deoarece a revoluționat modul în care oamenii din întreaga lume consumau divertisment.
Poziția sa de gigante global a fost consolidată când pandemia a lovit în 2020, iar oamenii, blocați acasă cu puține alte opțiuni de divertisment, s-au înghesuit să vadă seriale precum „Squid Game” ori „The Crown”.
Dar, pe măsură ce obiceiurile dinainte de pandemie revin, Netflix s-a străduit să atragă noi înscrieri – și să mențină loialitatea membrilor existenți.
Compania se confruntă, de asemenea, cu o concurență acerbă din partea Apple TV, HBO Max, Amazon Prime și Disney+. Netflix a fost cândva cel care a schimbat piața, făcând magazinele de închiriere video să nu mai aibă sens.
Creșterea riscantă a prețurilor
Un plan „standard” în SUA – care permite oamenilor din aceeași casă să vizioneze pe două dispozitive simultan – costă acum 15,49 USD, în creștere de la 14 USD în ianuarie și doar 11 USD în 2019.
În Marea Britanie, planurile de bază și standard au crescut din ianuarie cu 1 liră sterlină pe lună la 6,99 lire sterline și, respectiv, 10,99 lire sterline.
„La un moment dat, da, vor ajunge la un prag în care un număr semnificativ de oameni să spună că s-a scumpit suficient. Din cauza opțiunii suplimentare… creșterea prețurilor este o strategie riscantă”, consideră directorul executiv al Ampere Analysis.
Deocamdată, sondajele sugerează că Netflix reușește să atragă înapoi o pondere mai mare de dezertori decât rivalii săi. Multe gospodării continuă să o identifice ca opțiune de streaming pe care ar păstra-o, dacă ar fi forțate să aibă doar una.
În total, avea aproximativ 220 de milioane de abonați la sfârșitul lunii iunie – încă departe de cea mai apropiată concurență.
Dar compania, obișnuită să înregistreze o creștere cu două cifre, se confruntă cu cea mai gravă încetinire din ultimii ani, cu venituri în trimestrul aprilie-iunie de 7,9 miliarde de dolari, în creștere cu doar 8,6% față de anul precedent.
Prețul acțiunilor companiei a scăzut cu mai mult de 60% până în acest an.
„Pierderea abonaților Netflix era de așteptat, dar rămâne un punct dureros pentru o companie care depinde în totalitate de veniturile din abonament de la consumatori”, a declarat analistul Insider Intelligence, Ross Benes.
„Netflix este în continuare lider în streaming video dar, dacă nu găsește mai multe francize care rezonează pe scară largă, se va lupta în cele din urmă să rămână înaintea concurenților care îi urmăresc coroana.”
Netflix a spus că va fi din nou pe creștere cu un nou serviciu susținut de reclame și prin restrângerea partajării parolelor – sistem care se estimează că ar costa Netflix 6 miliarde de dolari pe an.
Deja percepe mai mult pentru partajarea conturilor în unele țări din America Centrală și de Sud și speră să aplice acest model în întreaga lume.
Cu toate acestea, compania știe de ani de zile despre problemele legate de partajarea parolelor și până acum nu a reușit să găsească o soluție.
Ea a spus că se așteaptă ca opțiunea mai puțin costisitoare, susținută de reclame, să fie lansată la începutul lui 2023, începând cu „o mână de piețe în care cheltuielile publicitare sunt semnificative”.
Serviciul de publicitate are potențialul de a atrage atât clienți existenți înclinați să anuleze din cauza creșterilor de preț, cât și gospodării noi care ezită să se angajeze la un abonament.
Ar trebui să fie posibil ca Netflix să câștige aceeași sumă de bani – sau mai mult – per utilizator decât a făcut-o bazându-se pe abonamente.
Cea mai critică sarcină a Netflix este să se asigure că are material de calitate pe care oamenii să-l vizioneze – o muncă tot mai dificilă pe măsură ce încearcă să ajungă la un public din ce în ce mai larg.
Înscrierile noi în SUA, de exemplu, vin de la o categorie tot mai în vârstă, cu gusturi diferite față de telespectatorii mai tineri, convertiți timpuriu la streaming.