Profituri mai mari și de până la 13 ori pentru producătorii de ulei, în 2022. Creștere pe linie

Publicat: 04 sept. 2023, 07:00, de Viorela Pitulice, în News , ? cititori
Profituri mai mari și de până la 13 ori pentru producătorii de ulei, în 2022. Creștere pe linie
Sursa foto: Agrobiznes.md

Afacerile producătorilor de ulei prezenți pe piața românească au mers foarte bine anul trecut, ba chiar au explodat, am putea spune. Vânzările aproape că s-au dublat pentru unii, în timp ce profiturile au crescut de până la 13 ori, într-un an în care importurile de semințe de floarea soarelui din Ucraina au fost foarte mari.

Nu putem face, însă, abstracție și de creșterea semnificativă  a prețurilor la uleiul de floarea soarelui (circa 40%, în 2022), acesta numărându-se printre produsele cu cele mai mari creșteri de prețuri, de altfel.

În topul performerilor intră gigantul Bunge, care a trecut de la pierderea de 126 milioane lei, în 2021, la un profit net de 218,8 milioane lei, în 2022. De asemenea, Argus Constanța a avut un profit mai mare de 13 ori, de până la 31,8 milioane lei, dar și o cifră de afaceri dublă (360,5 milioane lei), anul trecut.

 Iată ce afaceri au realizat principalii producători prezenți pe piața locală:

Bunge România

Bunge România este cel mai mare producător de ulei pe piața românească. Gigantul american are două fabrici, la Buzău – unde produce aproximativ 40% din necesarul de ulei de consum al României și Lehliu – producție de șroturi, biodiesel și uleiuri vegetale brute. Pe lângă materia primă românească, Bunge a importat – a fost chiar în top 10 importatori Româna în 2022 – și foarte multă floarea soarelui din Ucraina, anul trecut, la prețuri mai mici raportat la oferta românească, ceea ce ar putea fi o explicație pentru rezultatele financiare deosebite. Nu putem face abstracție și de faptul că prețul uleiului a crescut semnificativ în 2022, fiind în topul scumpirilor.

În 2021, Bunge a avut o cifră de afaceri de 4,2 miliarde lei, față de 3 miliarde lei, în 2021, creșterea fiind de 40%, în timp ce profitul net a fost de 218,8 milioane lei, după pierderea de 126 milioane lei, din anul anterior. Societatea avea 560 de angajați. Gigantul american are în portofoliu mărcile Floriol şi Unisol.

Bunge Romania este unul dintre principalii actori din sectorul agribusiness din România, mai ales în ceea ce privește comercializarea și procesarea cerealelor, a semințelor de floarea-soarelui, rapiță și soia. Compania americană se află și în topul exportatorilor, dar și al importatorilor din România.  

Expur Slobozia

Expur este filiala locală a gru­pului francez Avril, desfășurând activități de producție de ulei şi bio­disel. Producătorul are în portofoliu mărcile Untdelemn de la Bunica (lider pe piața locală), Olpo, Marisol şi Ulcom. Compania deține o fabrică la Slobozia, în județul Ialomița, cu o capacitate de rafinare de 400 – 450 tone/zi.

În 2022, cifra de afaceri a fost de 2,9 miliarde lei, raportat la 1,69 miliarde lei, în 2021, ceea ce înseamnă o creștere de peste 70% și un profit de 533 milioane lei față de 125,8 milioane lei, anul anterior, adică de peste patru ori mai mare. Societatea are 460 salariați și s-a numărat și ea, în 2022, printre cei mai mari importatori de materii prime (floarea soarelui) din Ucraina.

Prutul Galați

Printre cei mai mari jucători pe piață se află și o companie românească – Prutul SA, controlată de omul de afaceri Marian Andreev. Acesta deține o fabrică la Galați cu o capacitate de rafinare de 400 tone/zi.

Prutul are în portofoliu mărcile de ulei vegetal Prutul, Spornic, Bonatelo, Boniflor, Surâsul Soarelui şi Picasol. Compania mai produce şrot (folosit pentru furajarea animalelor), acizi graşi (utilizați pentru industria cosmetică și a materialelor de construcții) şi peleţi (utilizaţi ca biocombustibil).

În 2022, producătorul a avut o cifră de afaceri de 1,6 miliarde lei, față de 1 miliard lei, în 2021, mai mare cu circa 60%, și un profit de 177 milioane lei, comparativ cu 63,7 milioane lei, aproape de trei ori mai mare, în 2021, la un număr de 452 salariați. Mai trebuie precizat că și Prutul a importat cantități mari de semințe de floarea soarelui, în 2022, din Ucraina. Andreev mai are afaceri și în comerțul cu inputuri, cereale și depozitare cereale și oleaginoase.

Ardealul Carei

Ardealul SA Carei este un alt jucător important cu acționariat românesc.

În 2021, a avut o cifră de afaceri de 610, 7 milioane lei, mai mare cu 46%, față de 2021, și un profit de 81,7 milioane lei, în creștere cu 42%, față de anul anterior.

Compania, care are în portofoliu marca Ardealul, are o fabrică la Carei unde lucrează 254 salariați. Ardealul este un jucător important și la export.

Argus Constanța

Compania Argus din Constanța, cu o istorie de 70 de ani pe piața românească, procesează seminţe de floarea-soarelui şi de rapiţă producând ulei brut, ulei rafinat, şroturi proteice şi alte subproduse.

În 2022, producătorul a avut o cifră de afaceri de 360,5 milioane lei, comparativ cu 183,2 milione lei, în anul anterior, aproape dubu, dar și un profit de 31,8 milioane lei, comparativ cu 2,4 milioane lei, în 2022, ceea ce înseamnă o creștere de peste 13 ori. Societatea avea 217 salariați. Principalele mărci produse sunt Argus, Sora Soarelui și Sorica.

Argus Constanța este controlată de SIF Oltenia, care deține un pachet de 86%,4 din acțiuni.

Importuri mari

România se numără, alături de Bulgaria, printre cei mai mari importatori europeni de semințe de floarea soarelui din Ucraina. Dacă bulgarii au achiziționat un volum de 811.445 de tone, în anul comercial 2022/2023 (perioada 1 iulie – 9 aprilie 2023), potrivit datelor Comisiei Europene, România (cel mai mare producător de semințe de floarea-soarelui din UE în 2022) a achiziționat 454.376 de tone de semințe de floarea-soarelui. La nivelul UE, era consemnată o cantitate record de 2 milioane de tone importate de UE.

Citeste si Ucraina acuză: Românii și bulgarii ne scot din piața uleiului de floarea soarelui, cu semințe luate de la noi