Proiect depus în Parlament pentru decalarea vacanțelor școlare. Inițiativa are scopul de a sprijini părinții dar și industria Horeca
Deputatul USR-PLUS Alin Apostol a depus o iniţiativă legislativă la Camera Deputaţilor pentru decalarea vacanţelor şcolare în funcție de zone geografice și în funcție de ani de studiu. Proiectul ar urma să stimuleze creşterea turismului intern, să aducă un impact pozitiv asupra domeniului hotelier şi a celorlalte segmente HoReCa.
Proiectul care are la bază bune practici ale statelor europene va contribui şi la confortul celor care merg în vacanţă prin descongestionarea traficului din zonele cu grad ridicat de vizitare.
„Susţin adoptarea unui ‘nou model de vacanţă’ pentru elevii României. Un model, ce s-a dovedit de succes în multe ţări europene, poate fi şi o soluţie cu impact pozitiv asupra economiei naţionale. Şi în România, putem implementa împărţirea teritoriului pe zone geografice. Fiecare macroregiune intră în vacanţa intersemestrială cu durata de 1 săptămână pe rând şi fără suprapunere. O simplă succesiune poate avea un impact major: stimulează creşterea turismului intern, aduce un impact pozitiv asupra domeniului hotelier şi a celorlalte segmente HoReCa, elimină blocajele din traficul rutier, dar şi aglomeraţia din staţiuni. Putem dubla această stimulare a economiei cu susţinerea educaţiei printr-o succesiune a datei de debut al anului şcolar în septembrie”, a afirmat deputatul USR-PLUS Alin Apostol.
Ce prevede propunerea legislativă
Propunerea legislativă modifică Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 prin adăugarea următoarelor prevederi la art. 94:
„a) Acordarea vacanţei intersemestriale, în baza ordinului Ministrului Educaţiei şi Cercetării, pe o perioadă de minimum o săptămână, în fiecare macroregiune, în mod succesiv şi fără suprapunere. Cele patru macroregiuni sunt definite în conformitate cu regulamentul (CE) nr. 1059/2003 privind instituirea unui nomenclator comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS).
b) Începerea anului şcolar pentru clasele 0 până la clasa a IV-a inclusiv, a VIII-a şi a XII-a în prima zi de luni a lunii septembrie, iar pentru clasele a V-a până la a VII-a inclusiv şi a IX-a până la a XI-a inclusiv în a treia zi de luni a lunii septembrie.”
În ceea ce priveşte impactul bugetar al măsurii propuse, iniţiatorul proiectului estimează că, în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a acesteia, se pot dubla veniturile operatorilor din sectorul turism, în principal ale celor din industria hotelieră şi a serviciilor alimentare. De asemenea, se vor majora încasările agenţiilor de turism şi turoperatorilor, precum şi ale firmelor care activează în domeniul organizării de târguri şi evenimente.
Totodată, posibilitatea desfăşurării taberelor de schi va antrena stimularea antreprenoriatului în zonele turistice montane, care mai departe vor contribui la energizarea forţei de muncă locală în hoteluri şi restaurante prin crearea de noi locuri de muncă şi contribuţii la bugetul de stat.
Modele de calendare de vacanţe în Europa, ce ţin cont de descentralizare şi regionalizare:
– Cehia – vacanţa de primăvară/Paşte pentru învăţământul primar este de o săptămână între 1 februarie şi 14 martie 2021, în funcţie de regiune, iar pentru învăţământul secundar general este de o săptămână între 1 februarie şi 14 martie 2021, în funcţie de regiune.
– Franţa – Vacanţa de iarnă/carnaval se extinde la două săptămâni între 8-21 februarie 2021 (zona A), 22 februarie – 7 martie 2021 (zona B) şi 15-28 februarie 2021 (zona C), iar vacanţa de primăvară/Paşte se extinde la două săptămâni după cum urmează: 12-25 aprilie 2021 (zona A), 26 aprilie – 9 mai 2021 (zona B), 19 aprilie – 2 mai 2021 (zona C).
– Germania – în conformitate cu Acordul de la Hamburg dintre landuri privind armonizarea în sistemul şcolar, anul şcolar începe la 1 august şi se încheie la 31 iulie. Începutul şi sfârşitul efectiv depind de datele sărbătorilor de vară care variază de la un an la altul. De asemenea, în Germania, deşi există o dată oficială de începere la 1 august, în realitate, şcolile din diferite landuri încep între 3 august şi 14 septembrie, astfel oferindu-se o independenţă decizionale land-urilor.
– Italia – şcolile pot adapta calendarul şcolar, stabilit de regiuni, la cerinţele PTOF (documentul de bază al identităţii culturale şi de planificare a fiecărei şcoli; defineşte la fiecare trei ani programul curricular, extra-curricular, educaţional şi proiecte organizaţionale ale fiecărei şcoli). Anul şcolar începe între săptămânile 1 şi 3 din septembrie şi se termină între săptămânile 1 şi 3 din iunie.
– Polonia – sărbătorile de iarnă pentru şcolile primare şi secundare sunt de 2 săptămâni, după cum se specifică pentru regiunile deja stabilite.
– Suedia – conform Ordonanţei şcolare şi Ordonanţei şcolii gimnaziale superioare, un an şcolar constă în cel puţin 178 zile şcolare şi cel puţin 12 sărbători, datele exacte variază la nivel regional şi municipal.
– Elveţia – conform structurii federale a Elveţiei, data de începere/sfârşitul anului şcolar al elevilor şi vacanţele şcolare variază între cantoane, în unele cantoane, chiar şi între municipalităţi. De Crăciun / An Nou pot fi eşalonate două săptămâni între 19 decembrie 2020 şi 10 ianuarie 2021.