Promisiuni nerespectate: ”Domnule Grindeanu, câte “următoarele săptămâni” mai așteptăm la Meseș?”
Asociația Pro Infrastructură (API), ONG-ul care monitorizează lucrările de mare infrastructură, atrage atenția asupra unei noi amânări în evaluarea ofertelor pentru construirea tronsonului Poarta Sălajului – Nușfalău, parte a Autostrăzii Transilvania, subliniind faptul că promisiunile făcute de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, cu 12 săptămâni în urmă nu au fost respectate.
Într-o postare pe Facebook, API remarcă ironic că, deși ministrul Grindeanu a promis închiderea evaluării „în următoarele săptămâni”, încă ne aflăm în cadrul acestui interval de timp vag definit.
Acest tronson, denumit de API „perla coroanei”, este cel mai scump lot de autostradă din România, cu o valoare estimată la 6,8 miliarde lei fără TVA. Proiectul include construcția tunelului Meseș, de aproape 3 kilometri, și reprezintă o secțiune crucială pentru Autostrada Transilvania. Cu toate acestea, procesul de selecție a constructorului s-a dovedit a fi extrem de complicat și întârziat.
Prima licitație, lansată în noiembrie 2020, a fost anulată în ianuarie 2023, după mai bine de doi ani de la start. O nouă licitație a fost inițiată în februarie 2023, iar la 28 august 2023 au fost depuse șapte oferte, printre care se numără nume mari precum UMB (în colaborare cu Euro-Asfalt pentru tunel), WeBuild, Makyol-Ozaltin, și alții. Cu toate acestea, procesul de evaluare a ofertelor a stagnat timp de un an, timp în care au avut loc nu mai puțin de șapte amânări ale desemnării câștigătorului.
Deși termenul actual pentru anunțarea câștigătorului este 30 august, API sugerează că o a opta amânare nu ar fi exclusă, mai ales având în vedere promisiunea ministrului Grindeanu din 5 iunie, care, în mod tehnic, încă nu a fost încălcată. „Încă ne încadrăm în promisiunea domnului Grindeanu făcută pe 5 iunie: ‘în următoarele săptămâni’,” scriu reprezentanții API, subliniind cu ironie persistența acestor amânări.
Postarea continuă să exprime scepticismul cu privire la viitorul proiectului, subliniind că, după desemnarea câștigătorului, sunt așteptate contestații, ceea ce va întârzia și mai mult începerea efectivă a lucrărilor.