Proprietarul tunelului de sub Canalul Mânecii ar putea da în judecată UE pentru întârzierea intrării în funcțiune a frontierei Brexit
Proprietarii tunelului de sub Canalul Mânecii, compania Getlink, se confruntă cu dificultăți financiare semnificative din cauza întârzierii implementării unui nou sistem de frontieră electronică post-Brexit, numit Sistemul de intrare-ieșire (EES).
Programat inițial pentru 10 noiembrie, lansarea sistemului EES a fost amânată din nou, iar compania estimează că suma de 70 de milioane de lire sterline alocată implementării este acum blocată. Getlink investise în tehnologie și infrastructură, inclusiv în instalarea chioșcurilor electronice pentru verificările la frontieră, iar amânarea a condus la o redistribuire forțată a personalului.
„Noi eram pregătiți și urma să începem recuperarea acestei investiții,” a declarat John Keefe, director de afaceri corporative și publice Getlink, în fața unei comisii parlamentare britanice. El a subliniat că toate pregătirile erau finalizate, de la procese interne și infrastructură, până la recrutarea personalului. Cu toate acestea, fără o dată clară de lansare, compania este forțată să lase chioșcurile și tehnologia să aștepte, scrie Politico.
Pierderi semnificative pentru Getlink și o posibilă acțiune în instanță
Getlink a declarat că va evalua posibilitatea de a da în judecată Comisia Europeană pentru a-și recupera o parte din costuri. Keefe a subliniat că „aceasta nu este o soluție acceptabilă pentru o companie listată la bursă,” făcând referire la pierderile cauzate de această amânare neașteptată. „Am investit 80 de milioane de euro pentru a asigura funcționarea EES și a menține fluxul de trafic la nivelul de azi, iar acum suntem în situația în care această investiție stă fără utilizare.”
De asemenea, reprezentanții companiei au subliniat că natura de ultim moment a întârzierii a amplificat impactul negativ. Dacă ar fi fost anunțați din timp, ar fi putut ajusta calendarul de angajare și alte procese, minimizând astfel pierderile.
Eurostar a reușit să evite probleme similare la limită
Pe de altă parte, Eurostar, care operează servicii feroviare prin tunelul de sub Canalul Mânecii, a reușit să evite probleme similare cu Getlink, deoarece compania nu a finalizat procesul de recrutare pentru implementarea EES. „Am fost la un pas de a începe angajările, dar am reușit să oprim acest proces în ultimul moment,” a declarat Gareth Williams, secretarul general al operatorului feroviar Eurostar. Chiar și în aceste condiții, compania a alocat fonduri pentru infrastructură, care rămân acum blocate, ceea ce amplifică nevoia de claritate în privința implementării EES.
Întârzierea lansării EES a fost, totuși, privită cu ușurare de către autoritățile locale din sudul Angliei, inclusiv cele din Kent și Dover, care avertizaseră asupra riscului de aglomerație și blocaje rutiere majore în zonele de acces către port și tunel. Kevin Mills, liderul Consiliului Districtual Dover, a precizat că „nu am fi fost pregătiți pentru data de 10 noiembrie; ar fi fost un adevărat dezastru.”
Roger Gough, liderul Consiliului Județean Kent, a subliniat că amânarea reprezintă o oportunitate pentru a rezolva o serie de provocări logistice esențiale și pentru a pregăti în mod eficient infrastructura pentru EES. În plus, această întârziere ar putea permite optimizarea proceselor electronice, reducând astfel riscul de disconfort pentru călători.
Perspectivele pentru EES: Miza unui flux de frontieră fluid
Reprezentanții Getlink au confirmat că firma rămâne angajată în realizarea unei frontiere eficiente. Compania este dedicată implementării EES și se declară încrezătoare că investițiile și pregătirile efectuate vor facilita trecerea graniței dintre Regatul Unit și Europa. Potrivit unui purtător de cuvânt Getlink, „ne vom folosi de timpul suplimentar pentru a îmbunătăți procesele și a testa tehnologia de frontieră inteligentă care urmează să fie implementată.”
Comisia Europeană nu a oferit încă un răspuns concret privind amânarea, precizând doar că unele declarații de pregătire legală nu au fost recepționate, un aspect crucial pentru operaționalizarea sistemului EES.
Ceea ce urmează va depinde, în mare măsură, de reacția UE și de colaborarea între toate părțile implicate, care trebuie să prevină un nou impas birocratic. Astfel, în viitor, lansarea EES va reprezenta un test esențial al cooperării post-Brexit în domeniul infrastructurii și al eficienței tranzitului transfrontalier.