Rapoartele financiare Boeing dezvăluie pierderile reale
Compania Boeing a publicat raportul privind profiturile din trimestrul trei al anului 2024, iar datele dezvăluie pierderi substanţiale şi estimări nerealizate, probleme de producţie şi conflicte între angajaţi, precum şi provocări operaţionale, arată o analiză XTB România.
Rezultatele reflectă impactul permanent al grevei Asociaţiei Internaţionale a Maşiniştilor şi Muncitorilor din Sectorul Aerospaţial şi al taxelor anunţate anterior privind programele comerciale şi de apărare.
Directorul general Kelly Ortberg a prezentat un plan cuprinzător de redresare axat pe schimbarea fundamentală a culturii, stabilizarea activităţii şi îmbunătăţirea execuţiei programelor.
Astfel, se urmăreşte stabilirea bazei pentru o viitoare creştere.
„Încrederea în compania noastră s-a erodat. Va fi nevoie de timp pentru a readuce Boeing la moştenirea de odinioară, dar cu atenţia şi cultura potrivite, putem fi din nou o companie emblematică şi un lider în domeniul aerospaţial”, a promis Ortberg.
Provocările companiei sunt majore şi provin din mai multe planuri, precum: greva continuă care afectează producţia,
Situația reală arată efectele plafonării producţiei de avioane MAX impusă de autorităţi, întreruperi în lanţul de aprovizionare, probleme crescânde legate de datorii, în timp ce ratingul de credit riscă să scadă la statutul de junk, arată analiza.
Totodată, acţiunile au închis la 157 dolari, la NYSE, pierzând în jur de 2% în cursul zilei de 23 octombrie, după o sesiune foarte volatilă. Performanţa din acest an a preţurilor acţiunilor a fost una dezamăgitoare, compania pierzând 12,2% în ultimele 3 luni şi 39,75% de la începutul anului şi până în prezent.
Boeing se confruntă cu obstacole semnificative pe termen scurt, în timp ce încearcă să rezolve problemele operaţionale şi să recâştige încrederea părţilor interesate.
Compania se concentrează pe stabilizarea operaţiunilor înainte de a lua în considerare noi programe de dezvoltare a aeronavelor, Ortberg menţionând că Boeing are „mult de lucru” înainte de a dezvolta un nou avion. Aceasta include îmbunătăţirea execuţiei programelor de dezvoltare actuale şi restabilirea bilanţului.
După greva de aproape o lună, Boeing nu va putea livra toate avioanele conform promisiunilor.
De altfel, compania suferă pierderi de mai bine de cinci ani, când s-au prabusit 2 avioane 737 Max la sfârşitul anului 2018, respectiv începutul anului 2019, forţând la blocarea la sol timp de 20 de luni a celui mai bine vândut avion din flotă.
De atunci, Boeing a raportat pierderi operaţionale de bază în valoare de peste 33 de miliarde de dolari şi nu se întrevede niciun sfârşit pentru aceste tendinţe.
Potrivit agenţiei de rating de credit Standard &Poor, greva care a început la 13 septembrie adaugă pierderi de 1 miliard de dolari în fiecare lună la rezultatele finale ale companiei.
Problema este că oprirea producţiei de avioane 737 Max a tăiat cea mai importantă sursă de fonduri pentru companie, care îşi obţine cea mai mare parte a lichidităţilor din vânzările de avioane în momentul în care acestea sunt livrate, subliniază consultantul financiar din cadrul XTB România.
Boeing încearcă să obţină o finanţare de până la 25 de miliarde de dolari pentru a face faţă problemelor actuale prin împrumuturi suplimentare precum şi prin vânzarea de acţiuni şi datorii. De asemenea, intenţionează să reducă 10% din personalul său la nivel mondial, adică aproximativ 17.000 de angajaţi, în cadrul unei încercări de restructurare.
În egală măsură, compania analizează vânzarea de active care ar putea aduce banii necesari, eliminând în acelaşi timp unităţile neesenţiale sau neperformante, arată presa internaţională, citând unele surse.
Ratingul de credit al Boeing riscă să fie retrogradat la statutul de obligaţiune de tip junk, ceea ce ar crea şi mai multe probleme financiare prin creşterea costurilor de împrumut. Statutul de obligaţiune junk înseamnă că există un risc crescut de neplată, subliniază Radu Puiu.
Preşedintele Emirates, unul dintre cei mai mari clienţi ai Boeing, a criticat constructorul de avioane după ce acesta a anunţat o nouă amânare a mult aşteptatului său avion 777X. Cea mai nouă aeronavă are deja o întârziere de cinci ani. Cu toate acestea, popularitatea sa în rândul clienţilor a reprezentat un avantaj pentru Boeing în urma încetinirii producţiei.
În cursul zilei de miercuri, 23 octombrie, angajaţii fabricii Boeing aflaţi în grevă au respins o nouă ofertă de majorare a salariilor cu 35% pe o perioadă de patru ani, ceea ce reprezintă o lovitură pentru producătorul deja aflat în dificultate.
Aproximativ 64% dintre membrii de sindicat au votat împotriva acordului provizoriu, potrivit Asociaţiei Internaţionale a Maşiniştilor şi Muncitorilor din sectorul Aerospaţial, care îi reprezintă pe cei 33.000 de lucrători aflaţi în grevă.
Este posibil ca Boeing să continue să ardă lichidităţi anul viitor, în timp ce se confruntă cu provocările legate de relansarea producţiei în urma unei greve prelungite a forţei de muncă şi a controlului reglementărilor privind procesele sale din fabrică, arată analiza XTB România.