Rareș Bogdan, despre acuzațiile legate de campania TikTok și presupusa promovare a lui Călin Georgescu: Campania PNL a fost trolată
Europarlamentarul Rareș Bogdan a oferit explicații detaliate în urma investigațiilor publicate de platforma Snoop, care sugerează implicarea sa în deturnarea unei campanii desfășurate de PNL pe TikTok. Investigația a dezvăluit că inițiativa sub hashtag-ul #echilibrusiverticalitate a ajuns să promoveze masiv imaginea lui Călin Georgescu, deși campania fusese inițial gândită sub denumirea #echilibrusiseriozitate, cu scopul de a-l susține pe Nicolae Ciucă, candidatul PNL la alegerile prezidențiale.
Rareș Bogdan a calificat situația drept „o nedreptate”, oferind un punct de vedere detaliat într-o intervenție televizată și respingând categoric acuzațiile.
Rareș Bogdan: „Campania a fost deturnată”
Rareș Bogdan a declarat că modificarea subtilă a mesajului campaniei, prin înlocuirea cuvântului „seriozitate” cu „verticalitate”, a schimbat direcția mesajului în mod neașteptat. Potrivit europarlamentarului, această schimbare a fost rezultatul unei campanii de trolling desfășurate de persoane sau grupuri necunoscute, care au utilizat zeci de mii de conturi false. Bogdan a insistat că PNL nu poate fi acuzat de implicare în promovarea lui Călin Georgescu.
El a adăugat că două firme de prestigiu, Kensington Communication și FameUp, s-au ocupat de campania PNL, iar acestea au respectat obiectivele inițiale: promovarea candidatului liberal prin mesaje antiextremism. Rareș Bogdan a punctat că, în opinia sa, „campania a fost trolată”, dar acest lucru nu implică în mod automat o responsabilitate directă a PNL.
„În luna februarie- începutul lui martie, m-a chemat Roberta Metsola, să mă întrebe câteva chestiuni și m-a întrebat: ce anume se întâmplă în România cu creșterea TikTok, aveți 7,4 milioane de utilizatori, sunteți cu cel mai mare procent de utilizatori din Europa, aveți grijă la europarlamentare, la ce se întâmplă în zona online, în special TikTok, că e noul Facebook de acum 10 ani.(…)
Prin aprilie eram cu Ciucă la Chișinău și într-o discuție cu un coleg jurnalist am explicat că ar trebui să fie aceleași reglementări și în cazul TikTok, așa cum sunt la Facebook, Instagram, X, ca să nu se permită ingerințe externe. Au sărit în capul meu că vreau să închid ceva, dar pentru mine nu e niciun motiv pentru a închide ceva, ci doar de a veni cu argumente“, a explicat Rareș Bogdan la Antena 3.
PNL și strategia pentru alegerile prezidențiale
Rareș Bogdan a explicat că, în perioada septembrie-noiembrie, atenția PNL s-a concentrat exclusiv pe doi posibili contracandidați în turul al doilea al alegerilor prezidențiale: George Simion și Elena Lasconi. El a menționat că sondajele din acea perioadă nu îl creditau pe Călin Georgescu cu mai mult de 7-9% din intențiile de vot, motiv pentru care acesta nu era considerat un adversar serios pentru PNL.
Rareș Bogdan a precizat că a atras atenția asupra influenței tot mai mari a platformei TikTok în România încă de la începutul anului. El a povestit cum, la începutul lunii martie, a discutat cu Roberta Metsola, președinta Parlamentului European, despre creșterea rapidă a numărului de utilizatori TikTok în România, care ajunsese la 7,4 milioane – cel mai mare procent din Europa.
Bogdan a insistat asupra necesității unor reglementări stricte pentru platformele online, similare celor aplicate Facebook sau Instagram, pentru a preveni ingerințele externe și manipularea electoratului. Deși această poziție a fost interpretată greșit de unii ca fiind o dorință de a „închide TikTok-ul”, el a clarificat că intenția sa era doar de a propune reguli clare care să asigure o competiție corectă și transparentă în mediul digital.
„Eu știu că a fost o nedreptate făcută, nu mai vreau să îmi asum, sunt alții care să explice măsurile PNL, proiectele liberale, am făcut-o suficient cinci ani. E momentul ca alții să facă asta. Mi s-a părut complet nedrept ce s-a întâmplat la final de an, nimeni nu a ieșit să explice prostia care se vehicula că PNL a fost implicat în campania lui Georgescu. PNL nu poate fi acuzat ca s-a implicat în campania aia, că s-a trolat o campanie a unei companii prestigioase, am încredere în Kensington Communication și FameUp.
Că cineva a venit cu zeci de mii de conturi, situație imposibilă într-o situație normală, campania PNL a fost trolată, asta nu înseamnă că cineva a făcut asta deliberat“, a punctat Rareș Bogdan.
În cadrul declarațiilor sale, Rareș Bogdan a discutat și despre contextul mai larg al creșterii extremismului în România. El a atribuit această tendință deciziei Austriei de a bloca aderarea României la spațiul Schengen în urmă cu doi ani. Potrivit europarlamentarului, această decizie a avut un impact negativ asupra mentalului colectiv, alimentând mesaje ultranaționaliste, suveraniste și extremiste.
„Bunăstarea niciodată nu creează extremism”, a afirmat Bogdan, explicând că frustrările acumulate în urma blocajului Schengen au fost exploatate de forțele politice extremiste pentru a câștiga teren.