Liniile ferate sunt coloana vertebrală a tranziției spre transport curat din Europa , dar specialiștii spun că ele nu se extind suficient de rapid. Conform celor mai recente date oficiale, citate de Euronews, rețeaua feroviară de mare viteză a UE aproape și-a dublat dimensiunea în ultimul deceniu. Cifrele Eurostat arată că liniile capabile să suporte trenuri la viteze de 250 km/h sau mai mult s-au întins pe 8.556 km, pe întreg continentul în 2023.
„Europa nu își modernizează suficient de repede căile ferate”, a avertizat Carlos Rico, specialist în politici feroviare la grupul de campanii Transport & Environment (T&E). Și acest lucru se petrece în ciuda faptului că liniile ferate stau la baza tranziției spre un transport curat în Europa.
Progresele sunt inegale
În plus, datele recente arată o că progresele sunt inegale, în cadrul UE. Republica Cehă are cea mai mare densitate a rețelei feroviare din Europa, cu 123,2 metri de linii de cale ferată pe kilometru pătrat. Aproape toate liniile sale au fost construite în timpul monarhiei Habsburgice din secolul al XIX-lea și au fost confiscate de regimul comunist, care a acordat prioritate transportului feroviar față de drumuri. Aceasta este urmată de Belgia (119,2 m/km²), Germania (109,5 m/km²) și Luxemburg (104,8 m/km²).
După cum notează analiștii, țările cu cea mai mare densitate a rețelei feroviare sunt situate în centrul Europei de Nord, reflectând atât o densitate mare a populației, cât și volume relativ mari de marfă.
La celălalt capăt al spectrului, cele mai scăzute densități ale rețelei feroviare au fost găsite în Grecia (14,0 m/km²) și Finlanda (19,4 m/km²) – țara cu cea mai scăzută densitate a populației din UE.
Suedia (26,8 m/km²), Estonia (27,2 m/km²), Portugalia (27,8 m/km²), Letonia (28,9 m/km²) și Irlanda (29,8 m/km²) închid lista.
A avea o stație în apropiere nu garantează o navetă ușoară
Potrivit lui Rico, densitatea mare a căii ferate înseamnă, de obicei, o accesibilitate mai mare. Cu toate acestea, pur și simplu a avea o stație în apropiere nu garantează o navetă ușoară. El a explicat:
„Pentru ca un sistem feroviar să câștige, trebuie să fie accesibil și fiabil. Dacă rețeaua este foarte mare, dar frecvența este mică, prețurile sunt prea mari și întârzierile sunt constante și nu va putea face față cererii semnificative. Și fără acești pasageri, sistemul va fi mai greu de susținut financiar”.
Se observă că Republica Cehă stă foarte bine și în ceea ce privește accesibilitatea, cu prețuri mici ale biletelor și tarife speciale. Dar punctualitatea e cea care dezamăgește, Cehia neocupând la acest capitol un loc fruntaș în clasamentul operatorilor feroviari al T&E.
În cadrul UE, liniile feroviare de mare viteză traversează adesea granițele naționale, facilitând călătoriile fără întreruperi în întregul bloc. Potrivit Eurostat, această rețea a crescut semnificativ, extinzându-se cu 47% în deceniul 2013-2023.
Spania este lider cu 3.190 km de linii de mare viteză, o creștere de 66% față de 2013. Acest lucru reflectă statutul său de cel mai mare beneficiar al fondurilor UE pentru calea ferată de mare viteză, între 2000 și 2017.
Căile ferate în Europa
Pe 5 februarie 2025, mult așteptatul tren direct între Bruxelles (Belgia) – Veneția (Italia) a efectuat primul drum. Trenul a plecat din gara Bruxelles Midi/Brussel Zuid și a sosit a doua zi în gara Venezia Santa Lucia. Pe parcurs, pe lângă Belgia și Italia, a făcut opriri și în orașe din Țările de Jos, Germania și Austria.