Război și marketing digital: Între a rezista sau a pune definitiv lacătul. Cum îți poți salva brandul
Invazia Rusiei în Ucraina a devenit un moment geopolitic important pentru cele mai mari companii de tehnologie din lume. Tocmai pentru că platformele lor s-au transformat în câmpuri de luptă pentru un război informațional paralel, iar serviciile lor au devenit un instrument important în acest conflict.
În această perioadă, Google, Meta, Twitter, Telegram și alte mari companii au fost nevoite să fie mult mai atente în privința influenței pe care o exercită asupra publicului.
Liderii ucraineni le-au cerut companiilor Apple, Meta și Google să-și restricționeze serviciile în interiorul Rusiei. Apoi, Google și Meta (compania care deține Facebook) au interzis presei ruse de stat să ruleze reclame pe platformele lor. Ucraina a solicitat, prin intermediul Twitter, criptodonații în scopul sprijinului de război, postând adresele a două criptomonede. Au avut donații în valoare de peste 10,2 milioane de dolari, inclusiv 1,86 milioane de dolari din vânzarea unui NFT.
Perioada unui război, care se petrece atât de aproape, este una dificil de gestionat de către branduri. Mulți antreprenori și echipe de marketing se întreabă care este atitudinea pe care ar trebui să o adopte, dacă promovarea este potrivită în acest context și dacă nu cumva semnalează lipsa de empatie față de acest conflict? A-ți promova produsele și serviciile în continuare nu-ți va afecta imaginea și nu va periclita atitudinea ta față de conflict, dar adaptarea comunicării este imperios necesară.
Nu fii insensibil
“În acest context, este indicat ca brandurile să-și personalizeze conținutul și comunicarea pe platformele de socializare, adaptându-se la condițiile existente. Strategia majorității a fost de a pune totul pe pauză. Au mai fost și mulți care au continuat să comunice ca și când nimic nu s-a întâmplat.
Desigur că, în primele zile, informațiile și șocul au marcat pe toată lumea, așadar publicul cel mai probabil, nu ar fi consumat oricum conținutul, fiind preocupat de a urmări ultimele știri. Dar acest lucru nu înseamnă că trebuie să oprite acțiunile de marketing. Dacă pandemia ne-a învățat ceva, este că adaptarea mesajelor și redresarea rapidă fac diferența între a supraviețui și chiar a face profit sau a pune definitiv lacătul ca afacere”, este de părere Anca Dobrescu, Managing Partner peprimapagina.ro.
Anca Dobrescu evidențiază că de aceea, e bine să iei în considerare că lucrurile pot degenera, dar cu toate acestea, trebuie să ai grijă de afacerea ta. Este important să nu fii insensibil în strategiile tale de marketing. „Îți poți promova afacerea prin simplul fapt că arăți solidaritate, speranță și dorința de a fi alături de refugiați, dar și de publicul tău, care trece prin clipe de nesiguranță, anxietate și stări negative”, mai spune Anca. Ea are, de asemenea, și recomandări în sensul „supraviețuirii brandurilor” în această perioadă.
Ponturi pentru a-ți salva brandul „pe digital”
- Continuă activitatea ca și când toată lumea se uită la afacerea ta. Presupune că milioane de oameni din întreaga lume îți vor vedea conținutul, indiferent de dimensiunea companiei tale. Orice poate deveni viral. Nu fi un exemplu rău.
- Empatie. Empatizează cu cei afectați în această perioadă, atât cu refugiații, dar mai ales cu clienții și angajații tăi. Înainte de a fi clienți sau angajați, aceștia sunt oameni. Comunicarea brandului tău ar trebui să nu uite acest lucru și să interacționeze cald și prietenos cu comunitatea creată în jurul afacerii tale.
- Distribuie resurse utile și povești care motivează și induc o stare de optimism. Spune-le urmăritorilor tăi că nu ești surd și orb față de ceea ce se întâmplă în lume.
- Încearcă să respecți regula 80/20 de social media marketing. 80% din conținutul tău ar trebui să fie util, informativ, educațional, dar și cu rol de suport moral. 20% din conținut ar trebui să fie de promovare, adică să informeze publicul despre brandul tău, despre ceea ce reprezinți, cum îi poți ajuta și ce face afacerea ta.
- Adaptează conținutul deja planificat. O strategie de marketing eficientă înseamnă și planificare în avans. Din păcate, în astfel de situații, trebuie amânate postări, reclame care apoi, pot fi reevaluate. Adaptează postările și reclamele, printr-o comunicare mai informală, mai emoțională chiar, încercând să te apropii de audiența ta. De exemplu, dacă planificai să promovezi o linie de rochii sau de pantofi, poți să le asociezi unor valori care acum sunt mult mai importante ca oricând: libertatea (de a purta orice vrei, indiferent de reguli), nonconformism, putere feminină sau unor lucruri care îți schimbă starea: să ai curaj să ieși dintr-o relație toxică, să ai curajul să spui da sau nu, să încerci lucruri noi și să trăiești clipa.
- Să ajuți. Ca business, poți dona din o parte profitul tău, te poți implica și ajuta refugiații așa cum îți dorești, în măsura posibilităților. Implicarea activă și acțiunile de CSR sunt apreciate de public, care vor vedea fața umană a afacerii tale și se vor atașa de ea.