Războiul din Ucraina a adus prin porturile de la Dunăre mai multe cereale și produse petroliere
Războiul din Ucraina a adus în exploatarea portuară de la Dunărea Maritimă, în porturile Galați, Brăila și Tulcea, „plusuri” și „minusuri”, fiind înregistrate creșteri la cereale și produse petroliere și scăderi la importurile de materii prime.
La un an și patru luni de la invadarea Ucrainei de către Rusia, efectele economice ale războiului au consolidat mai multe schimbări în fluxurile de mărfuri prin porturile maritime de la Dunăre, fiind în creștere cu 75% transportul de produse petroliere către Ucraina, o creștere mai importantă fiind înregistrată la cerealele exportate de Ucraina.
Potrivit Danielei Costea, directorul companiei naționale Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, companie a Ministerului Transporturilor care administrează porturile maritime românești de la Dunărea Maritimă, rezultatele activității economice din primele cinci luni ale anului 2023 trebuie analizate în contextul războiul din Ucraina, care a determinat anumite ajustări, creșteri dar și scăderi ale unor fluxuri de mărfuri, cu impact asupra indicatorilor economici.
Scădere de 40% la importurile de materii prime din Rusia, care aveau un nivel semnificativ înainte de începerea războiului din Ucraina
Au fost înregistrate scăderi la importurile de materii prime din Rusia și Ucraina, care erau la un nivel semnificativ înainte de începerea războiului, dar intrat pe un trend descrescător, pe de o parte ca urmare a diminuării colaborării cu companiile din Rusia, dar și din cauza distrugerii de către armata rusă a infrastructurii de transport din Ucraina.
„Contextul conflictului militar de la granița de est a României a influențat direct și indirect volumele de trafic de mărfuri prin porturile administrate de APDM.
În ceea ce privește fluxurile de mărfuri care veneau dinspre Rusia și dinspre Ucraina, infrastructura care era inclusă în acest lanț logistic de transport a fost afectată prin bombardarea ei și mă refer nu numai la porturi, ci și la infrastructura de transport maritim, rutier și mai ales feroviar.
Din acest punct de vedere, în primele cinci luni a fost înregistrat la nivelul companiei un volum de circa 1.600.000 de tone de mărfuri. Reducerea a provenit în primul rând din reducerea activității agenților economici care utilizau materii prime din Rusia. Era un volum de marfă semnificativ, de un milion de tone în fiecare an.
Pe de altă parte, avem restricțiile impuse de la nivelul Comisiei Europene și nu numai în ce privește importul de mărfuri dinspre Rusia. Toate acestea au determinat reducere semnificativă a volumului de mărfuri, de aproximativ 40%”, a declarat Daniela Costea.
Creștere de 75% la produse petroliere transportate către Ucraina
Un flux de mărfuri care a înregistrat o creștere spectaculoasă după declanșarea războiului a fost cel al produselor petroliere care tranzitează porturile românești de la Dunărea Maritimă către Ucraina.
„Avem și vești bune, produsele petroliere au înregistrat o creștere de peste 75% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Există și aici o explicație, tot în ceea ce privește impactul conflictului militar. Partea de produse petroliere a fost direcționată către Ucraina prin Portul Galați. Este vorba de motorină și păcură, care au fost expediate către Ucraina”, a mai precizat directorul APDM Galați.
Creștere importantă și la cantitatea de cereale exportate de Ucraina prin porturile românești de la Dunăre
În ceea ce privește tranzitul de cereale exportate de Ucraina, care în prezent deține ponderea cea mai importantă în exploatarea portuară de la Dunărea Maritimă, sunt înregistrate unele de discontinuități, fiind înregistrate creșteri în perioadele de după campania de recoltare a cerealelor și scăderi în celelate perioade ale anului, cum s-a întâmplat și în primele cinci luni ale lui 2023.
„Indiferent dacă vorbim de încărcări și descărcări de mărfuri înspre și dinspre cele trei porturi ucrainiene cu care colaborăm, Reni, Ismail și Chilia, volumul de mărfuri în anul 2022 a fost de 860.000 de tone, din care 770.000 de tone descărcări de nave, diferența fiind încărcări. Mărfurile preponderente au fost cerealele, la nivelul a 440.000 de tone, de 10 ori mai mult decât în anul 2021.
În anul 2023, în primele 5 luni, vorbim de un volum scăzut pentru că suntem înaintea campaniei de recoltare a cerealelor. Nivelul este la 160.000 de tone, preponderent cereale”, a mai adăugat Daniela Costea, directorul APDM Galați.
Record istoric. În luna mai 2023 au navigat pe Canalul Sulina 476 de nave maritime
Un alt efect al războiului din Ucraina este creșterea navigației pe sectorul Dunării Maritime, de la Bara Sulina până în porturile românești Tulcea, Galați și Brăila și în porturile ucrainiene Reni, Ismail și Chilia.
Potrivit datelor Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, în luna mai a fost înregistrat un număr record de 476 de nave maritime care au tranzitat Canalul Sulina.
A fost depășit un alt record istoric, din luna martie 2023, când Canalul Sulina a fost tranzitat de 408 nave maritime.
Creșterea tranzitului pe Canalul Sulina a devenit o prioritate la nivelul AFDJ Galați, în condițiile în care conflictul din Ucraina a dus la distrugerea unora din porturile ucrainiene la Marea Neagră, singurul port în care mai este activitate fiind Odesa, iar în aceste condiții companiile de navigație au ales ca rută alternativă pentru transporturile de cereale Canalul Sulina și Dunărea Maritimă.
În această variantă, transporturile de cereale exportate de Ucraina tranzitează porturile românești, în special Portul Galați, dar și porturile ucrainiene Reni și Ismail.