Războiul din Ucraina a dublat volumul mărfurilor operate în Porturile Galați și Brăila
Invazia Ucrainei de către Rusia a determinat o schimbare a soluțiilor logistice și a rutelor transportului de mărfuri în regiune și în acest context în primul semestru al anului 2022 au fost înregistrate creșteri importante ale cantităților de mărfuri exportate prin porturile de la Dunărea Maritimă, Galați, Brăila și Tulcea, în raport cu indicatorii din 2021.
După ce în ultimii ani cantitatea de mărfuri operate portuar la Dunărea Maritimă s-a situat în jurul a 8-9 milioane de tone, este foarte posibil ca în acest an să fie atins nivelul dinaintea crizei economice din 2009-2010, de 14 milioane de tone.
Sunt modificate semnificativ ponderile categoriilor de mărfuri, fiind înregistrate creșteri mari, de 210%, la exporturile de cereale din Ucraina prin Portul Docuri din Galați, dublări a exporturilor de ulei de floarea soarelui și importurilor de produse petroliere, dar și scăderi de 20% la importurile de minereu de fier, cocs și cărbune din Ucraina și Rusia pentru Combinatul Siderurgic din Galați.
Portul Docuri din Galați, singurul port maritim care poate asigura exportarea cerealelor aduse din Ucraina pe calea ferată
Portul cel mai favorizat de aceste schimbări este Portul Docuri, port de mărfuri generale din Galați. În acest port există mai multe silozuri pentru cereale, dar are și un avantaj decisiv în contextul actual, pentru că din anii 60 este legat de granița cu Ucraina de o cale ferată cu ecartament lat, de 1.524 mm, specific țărilor din fosta URSS, deosebit de ecartamentul european, de 1.435 mm.
Dacă nu ar exista această cale ferată, vagoanele ucrainene s-ar opri la graniță. Din cauza ecartamentelor diferite ale căilor ferate, în luna martie a eșuat încercarea de exportare a cerealelor din Ucraina prin Polonia, fiind blocate mii de vagoane. Există stații care înlocuiesc „boghiurile”, cadrele pe care sunt montate osiile și roțile vagoanelor de cale ferată, de la ecartament lat la ecartament european și invers, dar o astfel de stație poate transborda zilnic numai 20 de vagoane.
Nefiind necesare aceste operațiuni, Portul Docuri este principalul port de la Dunăre prin care poate fi asigurat un flux continuu de exportare a cerealelor aduse din Ucraina pe cale ferată și transbordate în nave maritime cu capacități de până la 25 de tone.
Un impediment a fost faptul că linia ferată cu ecartament lat nu a mai fost folosită de aproape 25-30 de ani și a fost necesară revizia a 4 km de cale ferată. După ce s-au pierdut două luni cu organizarea unei licitații la care nu a depus ofertă nicio firmă, lucrările au fost executate de Regionala CFR Galați. De la începutul lunii iulie calea ferată cu ecartament lat a devenit operațională. Acum, operatorul care deține silozurile de cereale din Portul Docuri poartă discuții pentru aducerea la Galați a primelor transporturi de cereale din Ucraina pe calea ferată.
Chiar și în condițiile în care cerealele au fost aduse din Ucraina cu TIR-urile, exportul de cereale a crescut cu 210%
În ultimele luni, au ajuns la Galați cantități mai mici de cereale din Ucraina, aduse cu TIR-urile, dar și în aceste condiții în primele șase luni din 2022 a fost înregistrată o creștere de 210% la exporturile de cereale operate prin Portul Docuri.
O cantitate de 98.000 tone a fost încărcată în barje și a fost transportată în Portul Constanța sau în amonte pe Dunăre, spre Serbia, Ungaria, Germania și Austria, iar o cantitate 209.000 tone a fost încărcată în nave maritime și transportată pe Marea Neagră către porturile de destinație.
În Portul Bazinul Nou din Galați, creștere cu 63% a traficului maritim
A crescut și cantitatea mărfurilor tranzitate în primul semestru și prin Portul Bazinul Nou din Galați, specializat în operarea produselor siderurgice, a mărfurilor vrac, cărbune, cocs, produse de balastieră, cherestea și mărfuri generale.
Potrivit datelor Administrației Porturilor Dunării Maritime din Galați, în primul semestru al anului, volumul mărfurilor operate în Portul Bazinul Nou a crescut cu aproximativ 60%. Traficul maritim, adică încărcarea și descărcarea navelor maritime a crescut cu 63%, însă traficul fluvial a înregistrat o scădere cu 13%. Principalele categorii de mărfuri operate în Portul Bazinul Nou au fost laminatele și fierul vechi transportate spre și dinspre Turcia.
Au scăzut importurile de minereu și cocs din Ucraina și Rusia și exporturile de laminate în Turcia și Italia
Din punctul de vedere a volumului de mărfurilor tranzitate, Portul Mineralier Romportmet SA Galați, care este în proprietatea Combinatului Siderurgic „Liberty”, a rămas și în prima parte a lui 2022 principalul port de la Dunărea Maritimă, deși a înregistrat o scădere cu 20% a traficului portuar.
În primele 6 luni au trecut pe la danele Portului Romportmet 1.952.492 de tone de materii prime și produse siderurgice, o cantitate mai mică decât cele 2.430.533 de tone operate portuar în primul semestru din 2021. Această scădere s-a datorat reducerii importurilor de minereu de fier, cocs și cărbune, din Ucraina și Rusia, dar și scăderii exporturilor de laminate produse la Galați către Turcia și Italia.
S-au dublat exporturile de ulei de floarea soarelui și importurile de produse petroliere
Au fost înregistrate creșteri importante și la capitolul mărfurilor tranzitate pe la danele portului comercial din Galați. S-a dublat cantitatea de ulei de floarea-soarelui operată prin dana fabricii de ulei „Prutul” din Galați, de la 17.700 de tone la 34.028 de tone, principalele destinații ale acestor exporturi fiind Franța, Spania și Africa de Sud.
S-a dublat și cantitatea de produse petroliere, respectiv ulei mineral, motorină și GPL, operate la dana Unicom Oil Terminal, de la 70.394 de tone în primul semestru din 2021 la 156.422 de tone în primul semestru din 2022.
În Portul Brăila, creșteri de 280% la traficul fluvial și de 50% la traficul maritim
Potrivit datelor Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați și în activitatea din Portul Brăila au fost înregistrate creșteri mari ale cantităților de mărfuri operate.
În primele șase luni din 2022, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, în Portul Brăila a fost înregistrată o creștere de 50% a traficului maritim, iar la traficul fluvial a fost înregistrată o creștere de 280%. Principalele mărfuri operate în Portul Brăila au fost cerealele, semințele și uleiul de floarea-soarelui importate din Ucraina.
În Portul Tulcea, scădere a volumului de mărfuri cu 35%
Singurul port maritim de pe Dunărea Maritimă care a înregistrat o scădere în primele șase luni a fost Portul Tulcea. Volumul de mărfuri operate a scăzut cu 35%, explicația fiind reducerea de la 725.468 de tone în primul semestru din 2021 la 464.136 de tone în primul semestru din 2022 a cantității de bauxită pentru Combinatul Alum Tulcea.
O scădere a fost înregistrată și în alt port din Tulcea, Portul Mahmudia, în care s-a redus, de la 110.204 tone la 88.692 de tone cantitatea de calcar pentru combinatul siderurgic de la Galați.