Războiul din Ucraina a scăzut cu 26% volumul de mărfuri care tranzitează porturile de la Dunăre
Bilanțul pentru anul 2022 al exploatării portuare de la Dunărea Maritimă indică o scădere importantă a scăderii volumului de mărfuri care au tranzitat cele mai importante porturi de pe acest sector al fluviului, de la Tulcea, Galați și Brăila, cauza acestei scăderi fiind războiul din Ucraina.
Deși reconfigurarea rutelor comerciale de transport de mărfuri din cauza războiului care a blocat porturile ucrainiene la Marea Neagră ar fi putut avantaja porturile de la Dunăre, în special Portul Galați care putea deveni o alternativă pentru transportul cerealelor din Ucraina cu nave maritime pe ruta Dunăre – Canalul Sulina – Marea Neagră, această posibilitate nu a fost fructificată, din cauza capacităților de operare portuară reduse și a numărului insuficient de piloți maritimi care să conducă navele pe Canalul Sulina.
Nici rutele de transport a cerealelor din Ucraina către vestul Europei cu nave fluviale și convoaie de barje, pe Dunăre și Canalul Rhin – Main nu a fost prea mult utilizată.
În aceste condiții, modificarea fluxurilor de mărfuri care tranzitau tradițional prin porturile de la Dunăre a adus o scădere a volumului de mărfuri operate portuar.
Volumul de mărfuri a scăzut cu 26%, de la 9,9 la 7,3 milioane de tone
Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați a anunțat că traficul de mărfuri prin porturile de la Dunărea Maritimă, respectiv din Galați, Brăila și Tulcea, a fost în 2022 în scădere cu 26%, față de anul 2021, cauza acestei scăderi fiind modificarea fluxurilor de mărfuri din cauza războiului din Ucraina.
În cifre absolute, volumul total de mărfuri a scăzut de la de 9,93 milioane tone la 7,34 milioane de tone de mărfuri.
Cea mai mare scădere a operării portuare a fost înregistrată în Portul Galați. Prin cele patru porturi comerciale gălățene au trecut în 2022, o cantitate de 4,61 milioane de tone de mărfuri, cu aproape două milioane de tone mai puțin decât în 2021, când prin porturile din Galați au trecut 6,18 milioane de tone de mărfuri.
În Portul Brăila, al doilea ca mărime și capacitate de operare de la Dunărea Maritimă a fost înregistrată o ușoară creștere a volumului de mărfuri, de la 906.903 tone în 2021 la 1,08 milioane tone de mărfuri în 2022.
În Portul Tulcea, în care exploatarea portuară a fost afectată de închiderea de la 1 august a activității la Alum Tulcea a fost înregistrată o scădere de la 2,84 milioane tone operate portuar în 2021 la 1,65 milioane de tone, care au tranzitat prin Portul Tulcea în 2022.
Războiul din Ucraina a afectat importurile de materii prime și exporturile de laminate ale Combinatului din Galați
Cea mai mare scădere a volumului de marfă a fost înregistrată la principalul port de la Dunărea Maritimă, la Portul Mineralier Romportmet SA Galați, care asigură operațiunile de export – import ale Combinatului Siderurgic „Liberty”.
În anul 2022, Portul Mineralier a înregistrat o scădere a volumului de mărfuri cu 38,6%, de la 4.996.414 tone în 2021, la 3.067.640 tone în 2022.
Cauza acestei scăderi a fost constituită de sincopele generate de războiul din Ucraina în activitatea Combinatului Siderurgic „Liberty”.
„Din analiza comparativă a ultimilor doi ani, observăm că Portul Mineralier, ce deservește Combinatul Liberty Galați, a fost puternic afectat de conflictul militar, în activitatea acestuia existând sincope în lanțurile logistice, atât în ceea ce privește aprovizionarea cu materii prime, cât și în ceea ce privește transporturile de produse finite. La nivelul anului 2022, Portul Mineralier a înregistrat o scădere cu 38,6% a traficului general de mărfuri”, a explicat Marcela Costea, director general al APDM Galați.