Războiul din Ucraina obligă autoritățile române să ia noi măsuri la granițe
Deschiderea ori redeschiderea unor puncte de frontieră sau creșterea capacității de tranzit sunt doar câteva dintre măsurile pregătite de Guvern pentru a fluidiza traficul în zona de nord și est a țării, considerabil sporit în contextul războiului din Ucraina.
Un memorandum aflat pe ordinea de zi a ședinței de Guvern prevede deschiderea/ redeschiderea de puncte de frontieră cu Ucraina si Republica Moldova, precum și asigurarea accesibilității la acestea.
Noi puncte vamale
Pentru creșterea mobilității mărfurilor și persoanelor între România și Ucraina se intenționează redeschiderea punctului de frontieră Vicovul de Sus – Krasnoilk, într-o primă etapă, pentru traficul ușor (sub 3,5 tone), iar în a doua etapă, pentru traficul internațional de mărfuri
De asemenea, se propune deschiderea etapizată a punctului de frontieră Racovăț – Dyakivtsi pentru persoane, camioane fără încărcătură și cisterne, într-o primă etapă, respectiv pentru trafic general de mărfuri, în cea de-a doua etapă.
Soluții pentru fluidizarea traficului
Pentru creșterea capacității de tranzit pentru mărfuri între România, Ucraina și Republica Moldova în punctele de frontieră existente, se propune construcția de noi căi de rulare și de noi spații de staționare.
Se propune îmbunătățirea infrastructurii rutiere în punctele de frontieră existente (PTF Siret) prin construcția de noi căi de rulare, extinderea căilor de rulare existente, extinderea spațiilor de staționare precum și a infrastructurii aferente controlului de frontieră de stat, respectiv suplimentarea spațiului locativ degradat si amenajarea unei parcări în proximitate.
Pentru punctul de frontieră Racovăț se are în vedere îmbunătățirea infrastructurii rutiere de acces în PTF conexiunea rutieră a acesteia, prin cea mai bună variantă de traseu, cu rețeaua rutieră națională precum prin măsuri de: asigurarea portanței drumului de acces către PTF, extindere a lățimii drumului la 7 metri precum și alte lucrări de intervenție necesare asigurării gabaritului de liberă trecere (cum ar fi dar fără a se limita la: toaletarea vegetației pentru buna desfășurare a traficului rutier de mărfuri).
Pentru punctul de trecere a frontierei în regim de bac şi pietonal între localităţile Isaccea (România) şi Orlivka (Ucraina), ca o măsură pe termen scurt, se propune realizarea unui schimb de note verbale între cele două state, astfel încât punctului internațional de trecere a frontierei de stat româno-ucrainene din localitatea Isaccea să i se acorde regim de funcționare portuar.
Se are în vedere, ca o măsură pe termen lung, pentru punctul de frontieră Isaccea, amenajarea unei parcări în proximitate, construirea unei centuri ocolitoare a orașului, care să se conecteze cu drumul de acces în PTF.
De asemenea, va fi studiată posibilitatea de extindere a infrastructurii de transport și cea aferentă controlului de frontieră de stat și pentru punctele de frontieră Halmeu, Sighetul Marmației, Bumbăta și Galați – Giurgiulești.
Măsuri pentru accelerarea implementării unor proiecte rutiere strategice din zona transfrontalieră cum ar fi: pod rutier peste Tisa la Sighetul Marmației, cu deschidere PTF și varianta de ocolire Sighetul Marmației, cu conexiune la podul rutier peste Tisa.
Optimizări la nivel de cale ferată
Se ia în calcul și creșterea capacității de tranzit de mărfuri între România, Ucraina și Republica Moldova pe infrastructura feroviară, prin:
– Redeschiderea tuturor liniilor din stațiile de frontieră Halmeu, Câmpulung la Tisa, Cămara Sighet, Valea Vișeului, Vicșani, Socola, Cristești Jijia, Fălciu și Galați – Larga.
– Creșterea capacității de transbordare, transvazare și transpunere în stațiile Halmeu, Câmpulung la Tisa, Cămara Sighet, Valea Vișeului, Vicșani, Socola, Cristești Jijia, Fălciu și Galați – Larga prin modernizarea echipamentelor existente și/sau prin instalarea de noi echipamente.
– Creșterea capacității de transport de mărfuri în zona transfrontalieră prin dublarea unor secții de circulație, cum ar fi: Porumbești – Halmeu (5 km), Socola – Ungheni (17 km) precum și prin electrificarea secției de circulație Nicolina – Ungheni Prut (20 km); extinderea căii ferate cu ecartament dublu până în portul Galați pentru facilitarea încărcării navelor fluviale și fluvio-maritime.
– Realizarea unor puncte de control vamal pentru traficul de marfă în gara Sighetul Marmației, respectiv Vicșani.
– Creșterea capacității de transport prin preluarea de la UE de către statul român a 1200 de vagoane (1000 pentru transportul de cereale și 200 pentru transportul produselor petroliere) și 35 de locomotive apte pentru transportul cerealelor și a produselor petroliere precum și prin creșterea capacității de efectuare a reparațiilor la vagoanele și locomotivele existente, utilizate în același scop.
Creșterea numărului de personal
O altă măsură vizează creșterea capacității de procesare a traficului de marfă de către instituțiile cu atribuții în punctul de frontieră, prin asigurarea dotărilor și personalului necesar. Pentru sectorul feroviar, se propune dotarea cu echipamente și creșterea numărului de personal cu atribuții în managementul traficului.