Războiul i-a ocolit pe rușii de la Lukoil: profiturile din România sunt uriașe

Publicat: 21 aug. 2024, 11:23, de Autor: Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Războiul i-a ocolit pe rușii de la Lukoil: profiturile din România sunt uriașe

Principalele afaceri ale rușilor de la Lukoil în România au scos în 2023 un profit total de aproape 85 milioane de euro, cu mult peste ce s-a realizat în anii de dinainte, când nu existau embargouri pe afacerile companiilor cu proprietari din Federația Rusă. 

Rafinăria Petrotel de la Ploiești a revenit pe plus după o pierdere de aproape 100 milioane de lei în 2022, iar compania Lukoil România, care operează cele peste 300 de benzinării din țară, se află pe un trend crescător al profitului, conform datelor analizate de Ziarul Puterea. Câștigul net cumulat al celor două entități ale rușilor a fost de 416,5 milioane de lei, adică aproape 85 milioane de euro. Asta în condițiile în care rafinăria de la Ploiești nu mai importă direct petrol din Rusia, constrânsă de embargoul internațional, și în condițiile în care cifra de afaceri a Lukoil România a scăzut drastic în 2022, anul când s-a întețit conflictul ruso-ucrainean.

Conform unui document intern Petrotel-Lukoil, la data de 10 septembrie 2024, Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor va aproba situațiile financiare pentru anul 2023, inclusiv bilanțul anual și contul de profit și pierderi. Societatea a înregistrat profit net în valoare de 62.845.029 lei. Comparativ, Petrotel a raportat o pierdere netă de 483.426.379 lei, în 2022.

Profitul Lukoil România a fost de 353,69 milioane de lei, în 2023, în creștere de la 235.083.572 lei, înregistrat cu un an înainte.

Lukoil nu mai aduce petrol din Rusia, dar a găsit o cale prin care să ocolească embragoul. De exemplu, grupul rus a importat în România, prin Petrotel Lukoil, motorină de la propria rafinărie din Bulgaria, Neftohim Burgas, care este exceptată de la embargoul asupra petrolului rusesc.
În octombrie anul trecut, Autoritatea Vamală Română (AVR), prin Biroul Vamal al Capitalei, a anulat atestatul de comercializare angro de produse energetice al Sucursalei București a Litasco SA Geneva, divizia de trading prin care rușii își gestionează cele mai importante operațiuni din România. Litasco din Elveția este proprietarul  Lukoil din România.
Litasco SA Geneva Sucursala București este implicată într-un proces cu ANAF din finalul anului 2022, contestând o decizie de impunere emisă în octombrie 2022, prin care Fiscul a solicitat plata unui impozit suplimentar de peste 50 de milioane de lei pentru profiturile obținute în 2021 din vânzarea de produse petroliere în România.
La începutul lunii decembrie 2022, a intrat în vigoare embargoul UE privind importurile de țiței rusesc pe cale maritimă, ceea ce înseamnă că, teoretic, de la acea dată, rafinăria din România nu mai poate procesa țiței rusesc. În februarie 2023, a fost introdus un embargou suplimentar care interzice importurile de carburanți produși din țiței rusesc, astfel încât Lukoil România nu mai poate importa carburanți fabricați la rafinăria din Bulgaria, chiar dacă aceasta este exceptată de la embargou, dacă acești carburanți au fost produși din țiței rusesc.

Lukoil a anunțat însă că va aproviziona rafinăriile sale europene cu țiței din Kazahstan, respectând astfel embargoul impus de Uniunea Europeană.

Se spune că afacerile încheiate cu companiile cu capital rusesc contribuie la mașina de război a lui Putin. Un exemplu în acest sens îl reprezintă compania Lukoil, subsidiara din Bulgaria, unde activează pe piața de rafinare și de distribuție carburanți. Conform unui material apărut în Politico, țarul de la Moscova câștigă 1 miliard de euro din afacerile Lukoil pentru că beneficiază de niște lacune în sistemul de sancțiuni bulgăresc.

Ce contracte a încheiat Lukoil cu statul român după începerea războiului din Ucraina

Compania rusă Lukoil a continuat să vândă carburanți și produse petroliere instituțiilor și societăților de stat din România și după 24 februarie 2022, ziua când Putin a început invazia în Ucraina. Se poate spune că o parte din banii plătiți de români ajung în război, pentru armata rusă.

CNAIR, CFR, Compania Națională pentru controlul Cazanelor, CEO, Romgaz, STB, precum și câteva primării etc. au încheiat contracte cu filiale locale ale companiei ruse Lukoil (Lukoil România și Lukoil Lubricants Eeast Europe). Contractele au pornit de la câteva mii de lei și au ajuns chiar și până la zeci de milioane de lei.

Câteva dintre contracte au fost date în urma unor licitații unde s-a prezentat doar Lukoil. Este vorba de o licitație organizată de CNAIR pentru achiziția de 18 mii de litri de benzină și 320 mii de litri de motorină. Lukoil România a fost unicul candidat, iar contractul semnat a fost în valoare de 1,3 milioane de lei. Un alt contract obținut fără dureri de cap a fost cel prin care Primăria Municipiului Târgu Jiu l-a oferit pentru achiziția de carburant auto pe bază de carduri. Valoarea acestuia este de aproape 250 mii de lei.

Cel mai consistent contract obținut de Lukoil a fost cel cu Societatea de Transport Public Timișoara – 21,7 milioane de lei. Acesta prevede livrarea de carburanți pentru vehiculele STPT: motorină Euro 5, benzină fără plumb. La licitație, s-a prezentat doar Lukoil România.

Lukoil Lubricants a vândut către Romgaz ulei pentru electrocompresoare SC Danes, SC Lunca în valoare de 744 mii de lei. Nimeni nu s-a mai prezentat la licitație.

Lukoil, abonată la contractele cu CFR

Cele mai multe contracte semnate de firmele Lukoil cu o companie sau o instituție a statului român după declanșarea războiului din Ucraina este cu CFR Călători, societate care aparține de Ministerul Transporturilor.

CFR Călători a cumpărat de la Lukoil România carburant în valoare de 531 mii de lei, iar de la Lukoil Lubricants uleiuri și produse de lubrifiere în valoare de câteva de milioane de lei ca urmare a câștigării mai multor licitații. De asemenea, CFR a obținut un contract în valoare de 800 mii de lei pentru vânzare de lubrifianți.

Alte contracte

Lukoil, compania oligarhului rus Vagit Alekperov, a vândut înainte de război carburanți mai multor instituții ale statului, precum Armata, IGSU, SPP, DNA. De Fapt susține că în patru ani de zile, Lukoil a încheiat peste 200 de contracte cu statul român.

De la 24 februarie 2022 și până azi, sunt în jur de 30 de contracte. Administrația Domeniului Public și Dezvoltare Urbană Sector 6 plătește 1,3 milioane de lei pentru carburanții de la Lukoil și Rompetrol Downstream, aceasta din urmă fiind compania statului Kazahstan.

Municipiul Suceava a dat aproape 600 mii de lei pentru carburanții rușilor.

Compania Municipală Energetica București a plătit 500 mii de lei pentru carburanții rușilor, iar Compania Municipală Eco Igienizare București 1,2 milioane de lei.

Rușii au încasat 1,78 milioane de lei de la Compania Națională pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de ridicat și Recipientelor sub Presiune SA.

Lukoil Lubricants a vândut către Complexul Energetic Oltenia uleiuri minerale pentru transmisii industriale în valoare de 657 mii de lei.

Societatea de Transport București a cumpărat lubrifianți în valoare de 600 de lei, iar UM 02022 Constanța a achiziționat uleiuri pentru 688 mii de lei.

Există însă și un contract, de dată recentă, semnat cu Rețele Electrice Muntenia SA, fosta E-Distribuție Muntenia. Această societate, care asigură distribuția de energie electrică în București, Giurgiu și Ilfov, aparține de grecii de la PPC, cei care au cumpărat activele italienilor de la Enel. PPC cumpără motorină de la Lukoil pentru o sumă de 54,7 milioane de lei.

Rușii, principalii clienți ai companiei de stat Oil Terminal

Conform documentului, rușii au plătit către Oil Terminal servicii de 25,9 de milioane de lei. Cu această sumă, rafinăria a adus aproape un sfert din toate veniturile terminalului petrolier de la Marea Neagră în primul trimestru din 2024. Următorii clienți importanți au fost OMV Petrom și Oscar. Cândva, Oil Terminal avea relații foarte strânse cu Rompetrol, proprietarul rafinăriei Petromidia Năvodari. Dar acest client a fost pierdut după ce kazahii care dețin Rompetrol au construit propriul lor terminal marin.

Motivele pentru care Lukoil utilizează acum rafinăria din Ploiești pentru a aduce petrol și/sau produse petroliere în România nu sunt cunoscute cu exactitate, deoarece comunicarea publică a companiilor Lukoil din România lipsește. Sucursala București a Listasco SA Geneva nu mai deține atestatul de comercializare angro de produse energetice în România începând cu data de 24 octombrie, conform răspunsului Autorității Vamale Române la o solicitare din partea presei. Aceasta înseamnă că Litasco nu mai putea furniza produse energetice niciunei entități din România, inclusiv firmei care operează rafinăria de la Ploiești și rețelei de benzinării Lukoil din țară, ce cuprinde aproximativ 320 de stații. Conform datelor furnizate de Vamă din luna trecută, situația nu s-a schimbat, atestatul rămânând invalid, însă firma Lukoil România, prin care este gestionată rețeaua de stații, deține un atestat valid.