Reabilitarea căii ferate din Portul Galați va permite exportarea cerealelor din Ucraina începând din luna august

Publicat: 30 iun. 2022, 09:30, de Sorin Costea, în News , ? cititori
Reabilitarea căii ferate din Portul Galați va permite exportarea cerealelor din Ucraina începând din luna august

România are un rol important în rezolvarea crizei alimentare care amenință în primul rând state din Nordul Africii și Orientul Apropiat, dar ar putea afecta și multe state din Europa care depindeau de importurile de cereale din Ucraina. Acestă criză poate fi evitată dacă Ucraina va reuși să exporte 25 de milioane de tone din producția din 2021, dar și o parte din producția de cereale din acest an.

Cea mai directă cale a exporturilor de cereale din Ucraina trece prin Portul Galați

În contextul războiului care a blocat porturile ucrainiene de la Marea Neagră, Mariupol și Odesa și a faptului că prin Polonia nu pot fi exportate mari cantități de cereale din cauza diferențele de ecartament dintre căile ferate ucraniene și poloneze, principala cale de export a cerealelor din Ucraina este prin România, mai precis prin Portul Galați, care este dotat cu o rețea de cale ferată cu ecartament lat, de 1.524 mm, specific Ucrainei și statelor din fosta URSS (diferit de ecartamentul european, de 1.435 mm), rețea care permite circulația trenurilor cu cereale de la graniță până la danele de încărcare a navelor din Porturile „Docuri” și „Bazinul Nou” din Galați.

Singura problemă este că acele tronsoane de cale ferată cu ecartament lat nu au mai fost folosite de mulți ani și e necesară reabilitarea a 4 km de cale ferată.

După ce s-au pierdut două luni cu organizarea licitațiilor, la care nu a depus ofertă nicio firmă, pentru că valoarea lucrărilor, de 1.289.415 lei fără TVA, nu a fost prea atractivă în raport cu alte contracte scoase la licitație de CFR, la începutul lunii iunie ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a luat decizia ca  lucrările să fie realizate de Regionala CFR Galați, cu proprii angajați și alte câteva zeci de ceferiști aduși la Galați din județele învecinate.

CFR-ul poate să facă și în regie proprie lucrări pe care de obicei le scoate la licitație

Acum, se demonstrează că CFR SA poate să execute și în regie proprie lucrări pe care de obicei le scoate la licitație. Ministrul Sorin Grindeanu a anunțat că lucrările la linia de cale ferată cu ecartament lat din Portul Galaţi urmează să fie finalizate în luna august, iar redeschiderea acestei linii va permite transportul mai eficient al cerealelor din Ucraina, a anunţat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

„Lucrările, care sunt realizate în regie proprie de Regionala de Căi Ferate Galaţi, au început în luna iunie şi urmează să fie finalizate în luna august, anul acesta. Redeschiderea acestei linii de cale ferată va permite transportul mai eficient al cerealelor din Ucraina (via Republica Moldova) în Portul Galaţi”, a precizat ministrul Transporturilor.

Potrivit lui Grindeanu, pentru a redeveni funcţională, lucrările la această linie de cale ferată presupun înlocuirea a 1.100 traverse din lemn speciale de 2,80 m şi a 250 de traverse din lemn speciale în zonele aparatelor de cale, înlocuirea materialului mărunt de prindere, completarea prismei de piatră spartă şi executarea burajelor tehnologice.

O parte din aceste operaţiuni sunt executate manual de lucrătorii Regionalei CFR Galaţi, deoarece pentru acest tip de şină cu ecartament sovietic nu există în România utilaje grele de cale.

Potrivit ministrului Transporturilor, până în acest moment au fost înlocuite 698 de traverse speciale din lemn (2,80 m) dintre care 245 de traverse în zonele aparatelor de cale. Au mai fost înlocuite aproape 4 mii de tone de material mărunt de prindere şi a fost completată prisma cu 120 de tone de piatră spartă.)