Reclamațiile din piața de asigurări s-au dublat în prima jumătate a anului
Numărul de petiții și informări de neconformitate înregistrate la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în primul semestru al anului s-a ridicat la aproape 21.900, cu 114% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Conform raportului ASF privind activitatea din prima jumătate a anului, 9.780 de petiții și informări au fost finalizate prin plată, iar 8.331 au fost finalizate nefavorabil petenților sau au reprezentat spețe asupra cărora ASF nu are capacitate de intervenție.
Dintre cele 21.861 petiţii şi informări de neconformitate înregistrate în primele şase luni ale anului, 97,18% reprezintă petiţii şi informări de neconformitate aferente pieţei asigurărilor – reasigurărilor, 2,16% sunt petiţii aferente pieţei pensiilor private, 0,36% sunt petiţii aferente pieţei instrumentelor şi investiţiilor financiare, iar 0,30% reprezintă solicitări diverse care excedează competenţa ASF.
Pe piaţa asigurărilor – reasigurărilor, în perioada analizată, au fost primite 21.244 de petiţii şi informări de neconformitate, în creştere cu 125,14% comparativ cu numărul petiţiilor înregistrate în semestrul I din anul anterior. În acest sens, au fost înregistrate în mod unic pe petent, analizate şi soluţionate 18.111 de petiţii şi informări de neconformitate, în creştere cu 133,75% faţă de numărul petiţiilor înregistrate în semestrul I al anului 2019. Celelalte petiţii şi informări de neconformitate (3.133) au fost conexate sau clasate.
„Din analiza datelor raportate de către societăţile de asigurare la ASF a fost constatat faptul că cele 18.111 petiţii şi informări de neconformitate analizate şi soluţionate în mod unic pe petent în semestrul I al anului 2020 reprezintă 2,80% din numărul total al dosarelor de daună avizate de către asigurători în semestrul I al anului 2020 şi 0,11% din numărul contractelor de asigurare în vigoare la data de 30.06.2020″, precizează sursa citată.
Euroins, cea mai reclamată
În privinţa reclamaţiilor transmise pe acest segment, aspectul cel mai des reclamat în semestrul I al anului 2020 a fost nerespectarea prevederilor legislaţiei în domeniu şi a normelor ASF sau a condiţiilor contractuale, aspect regăsit în 17.554 cazuri (96,92%). De asemenea, cea mai mare pondere o deţin petiţiile şi informările de neconformitate înregistrate pe clasa A10 – asigurări obligatorii de răspundere civilă auto (RCA şi Carte Verde), cu 17.346 petiţii şi informări de neconformitate (95,78% din total), în creştere cu 141,79% faţă de numărul petiţiilor înregistrate pe această clasă în semestrul I al anului 2019.
În urma analizei petiţiilor înregistrate la ASF, în primele şase luni ale anului în curs, societatea de asigurare cu cel mai mare număr de petiţii şi informări de neconformitate analizate în mod unic în semestrul I al anului 2020 este Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., cu 11.225 de cazuri (61,98% din numărul total), în creştere cu 199,57% faţă de semestrul I al anului 2019. Pe locul următor se află City Insurance S.A, cu 5.129 de reclamaţii (28,32% din numărul total), în creştere cu 139% faţă de semestrul I al anului 2019.
Conform ASF, pe piaţa pensiilor private, în semestrul I al acestui an, s-au înregistrat 473 de petiţii, în scădere cu 18,17% faţă de numărul petiţiilor înregistrate în semestrul I al anului 2019, fiind analizate în mod unic 438 de petiţii, celelalte petiţii (35) fiind conexate sau clasate, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 şi procedurilor interne.
Din totalul petiţiilor unice soluţionate, 83,33% au vizat fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II), în timp ce petiţiile transmise de către participanţii care au aderat la un fond de pensii facultative (Pilonul III) reprezintă 0,68% din total. Diferenţa, de 15,98%, reprezintă petiţii pentru care nu a fost selectat niciun tip de fond de pensii.
Datele centralizate de ASF arată că, pe aceeaşi piaţă a pensiilor private, au fost soluţionate în favoarea petenţilor 93,61% dintre petiţii.