Reforma în educație prinde contur. Daniel David anunță schimbări radicale în salarizarea profesorilor
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/01/Daniel-David.-.png)
Ministrul Educației, Daniel David, a oferit recent detalii importante despre o reformă așteptată de mult în sistemul de învățământ din România: plata diferențiată a profesorilor, în funcție de performanță. Oficialul a anunțat că, în luna mai 2025, va face public un raport amplu care va include propunerea concretă pentru această schimbare majoră.
Daniel David, despre noua metodă de salarile a profesorilor
Reforma vine ca urmare a unei solicitări venite direct de la premier, încă de la formarea actualului Guvern, iar acum pare că a ajuns în faza finală de pregătire. Daniel David a explicat că ideea nu este de a rupe grila salarială actuală, ci de a o adapta, astfel încât profesorii să fie remunerați corect și motivant, în funcție de efortul și impactul lor real.
Ministrul Daniel David a clarificat că salariul de bază va rămâne ancorat în grila bugetară, dar pentru ca un profesor să primească acest salariu în întregime, va trebui să îndeplinească anumite standarde minime profesionale. Altfel spus, nu se va mai plăti doar simpla prezență la catedră, ci implicarea și rezultatele vor conta cu adevărat.
Pe lângă aceste standarde de bază, vor exista și indicatori de performanță, împărțiți în două categorii:
- Indicatori sociali, care vizează activitatea în medii dificile, cum ar fi școlile din zonele rurale sau implicarea în incluziune și integrare educațională.
- Indicatori de performanță academică, precum rezultatele elevilor la examenele naționale, la bacalaureat sau la olimpiade.
”Mulţi înţeleg oarecum greşit aceste discuţii. Noi discutăm, în primul rând, despre venitul diferenţiat în funcţie de performanţă. Salariile vin într-un sistem public, salariile sunt pe grillă, ca să spun aşa, şi nu prea ai cum să le diferenţiezi.
Filosofia pe care eu o am şi, aşa cum ştiţi, în luna mai, adică nu mai este atât de mult, voi veni cu astfel de propunere, în acest raport de diagnostic şi de reforme, în care voi discuta şi despre acest lucru. Ca idee fundamentală, dacă doriţi să anticipăm unele lucruri, propunerea va fi în felul următor: Salariul de bază trebuie să aibă standarde minimale pe care trebuie să le îndeplineşti dacă este să iei salariul complet, aşa cum apare pe grilă.
Iar, pornind de la salariul pe care îl ai pe grilă, în funcţie de indicatori de performanţă, cred că ar trebui să fie două tipuri de indicatori de performanţă. Indicatori care ţin, de exemplu, de aspecte de a fi incluziv, de a lucra în activităţii dificile, în mediile rurale, sau indicatori care ţin de performanţă, succesul la bacalaureat, la examenul naţional, la olimpiade, profesorii să poată să aibă venitul diferenţiat, pornind de la salariul de bază”, a precizat David.
Debutanții, la nivelul salariului mediu pe economie
Un alt punct important menționat de ministru este legat de salariul profesorilor debutanți, care, în viziunea sa – și conform propunerilor venite din partea sindicatelor – ar trebui să pornească de la nivelul salariului mediu pe economie. Aceasta ar însemna o creștere semnificativă față de nivelul actual și ar putea face cariera didactică mult mai atractivă pentru tinerii absolvenți.
Ministrul consideră că această regândire a modului în care este tratat financiar un debutant în învățământ ar putea marca o schimbare de viziune asupra rolului profesorului în societate. A subliniat că este momentul ca toată societatea să decidă dacă dorește ca profesorul să fie considerat un simplu funcționar sau un pilon fundamental al formării viitoarelor generații, iar în funcție de acest răspuns, salarizarea trebuie să reflecte noul statut.
”Cred, în acelaşi timp, şi am spus-o în diverse contexte, că toţi va trebui să ne hotărâm dacă dorim să dăm un alt rol profesorului în societate şi dacă ne hotărâm, salariul trebuie regândit. Debutantul, aşa cum au propus sindicatele, ar trebuit să pornească de la nivelul salariului mediu pe economie şi discutăm de acolo celelalte modificări, în funcţie de vechime şi de grade didactice. În luna mai voi face această propunere într-o manieră mai concretă”, a mai precizat el.
Ministrul a promis că, în luna mai, va fi făcut public raportul complet de diagnostic și reforme, care va cuprinde toate aceste propuneri într-o formă concretă. De acolo, mingea va fi în terenul decidenților politici, dar și al societății, care va trebui să decidă dacă susține sau nu o reformă profundă a sistemului educațional.