Regia SRI, Rasirom, specialistă în contracte cu dedicație! Ultima lovitură – 15,23 milioane de lei de la Vamă
Autoritatea Vamală Română (AVR) a atribuit două contracte, în valoare totală de 15,23 milioane de lei, către Regia Autonomă Rasirom, entitate subordonată Serviciului Român de Informații (SRI). Cele două contracte, încheiate fără licitație publică, vizează achiziția și modernizarea sistemelor automate de recunoaștere a plăcilor de înmatriculare utilizate în birourile vamale de frontieră.
Detalii despre contracte
Primul contract, în valoare de 8,15 milioane de lei, presupune furnizarea a cinci sisteme noi și modernizarea a șapte sisteme existente de recunoaștere a plăcilor de înmatriculare. Cel de-al doilea contract, în valoare de 7,08 milioane de lei, include aceleași tipuri de achiziții și modernizări, fiind parte din același proiect european – „Dezvoltarea eficienței activității de Control Vamal a Autorității Vamale Române: 2021-RO-BCROSS”.
Ambele contracte au fost atribuite prin procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unei invitații la ofertare. Justificarea deciziei constă în „absența concurenței din motive tehnice”, conform articolului 32 din Directiva 2014/24/UE, care permite astfel de excepții atunci când un singur operator economic poate furniza produsele sau serviciile solicitate.
Cine este Rasirom?
Rasirom, regia autonomă a SRI, este specializată în furnizarea de soluții integrate de securitate, inclusiv securitate fizică și cibernetică, fiind implicată în proiecte pentru infrastructuri critice și instituții strategice. Conform descrierii oficiale, regia oferă servicii de proiectare și integrare a sistemelor de supraveghere, protecție perimetrală, management al securității informațiilor și procesare a imaginilor.
Rasirom operează pe bază de autonomie financiară, susținându-și activitatea exclusiv din venituri proprii, fără sprijin financiar din partea bugetului de stat.
Controverse și justificări
Atribuirea directă a contractelor, fără o procedură de licitație, ridică întrebări legate de transparența utilizării fondurilor publice. În același timp, utilizarea unei regii a SRI poate fi explicată prin nevoia de standarde înalte de securitate și confidențialitate, caracteristici esențiale pentru activitatea vamală.
Autoritatea Vamală a motivat decizia prin specificul tehnic al proiectelor, care ar face imposibilă colaborarea cu un alt furnizor. Această justificare este însă adesea contestată de specialiști în achiziții publice, care subliniază riscurile lipsei de concurență în obținerea celei mai bune oferte financiare și tehnice.
Contextul european
Ambele contracte sunt finanțate printr-un proiect european, parte a unui efort mai amplu al Uniunii Europene de a consolida controalele la frontierele externe. România, ca țară de graniță a UE, are o responsabilitate strategică în monitorizarea și prevenirea traficului ilegal.
Modernizarea sistemelor de recunoaștere a plăcilor de înmatriculare este esențială pentru eficientizarea activității vamale și reducerea timpilor de procesare la frontieră, contribuind astfel la securitatea fluxului de mărfuri și a persoanelor.
Rasirom a obținut mai multe contracte cu dedicație de la diverse instituții publice
Banca Națională a României, Autoritatea Aeronautică Română, Compania Națională Aeroporturi București, Inspectoratul General al Poliției Române și Institutul de Tehnologii Avansate sunt instituții ale statului care au organizat diverse licitații la care au primit o singură ofertă – de la Rasirom. Interesant este că Institutul de Tehnologii Avansate se află, de asemenea, în subordinea SRI, astfel că circulația banilor în interiorul Serviciului este asemenea circulației apei în natură.
Banca Națională a României a atribuit Rasirom trei contracte. Prima dintre ele viza achiziția de servicii de verificare și întreținere a sistemelor de securitate – sedii BNR. Contractul a fost semnat cu Rasirom, de la care s-a primit singura ofertă, valoarea fiind de 3,6 milioane de lei.
Pentru achiziția de echipamente de control bagaje, BNR a organizat două licitații, ambele adjudecate de Rasirom, căci a avut singura ofertă acceptată. Au mai existat câte două oferte retrase. Valoarea celor două contracte se ridică la 1,17 milioane de lei.
Autoritatea Aeronautică Română a acordat, la rândul său, un contract de 935 mii de lei Rasirom pentru achiziția de software pentru recertificarea personalului de control securitate și echipamente aferente. Regia SRI nu a avut competitor.
Compania Națională Aeroporturi București a semnat două contracte cu Rasirom, în urma organizării a două licitații. Prima dintre ele se referă la livrarea de servicii de mentenanță pentru sisteme de curenți slabi din AIHCB. Rasirom a fost singura care a participat la licitația de 5,58 milioane de euro.
La o altă licitație, pentru achiziția de servicii de întreținere (inspecții de stare periodice și revizii tehnice periodice) și reparații pentru sistemul asociat supravegherii video, relocări de camere video în zone ce nu sunt monitorizate video din AIHCB, a primit două oferte, Rasirom și Helinick, o companie încadrată la categoria IMM. Contractul, de 3 milioane de euro, a fost adjudecat de ofertantul mai puternic.
Inspectoratul General al Poliției României a atribuit, de asemenea, un contract cu dedicație Rasirom, pe modelul licitației cu un singur ofertant, pentru achiziția unui sistem operativ, în valoare de 3,45 milioane de lei.
Cea mai nostimă licitație la care Rasirom a participat de una singură a fost la cea organizată de Institutul pentru Tehnologii Avansate, pentru furnizarea de licențe pentru fluxuri, valoarea contractului fiind de 1,7 milioane de lei. Rasirom și Institutul sunt în subordinea SRI.
Rasirom, în vizorul Concurenței
Recent, Rasirom și alte 11 companii au intrat în vizorul Consiliului Concurenței. Instituția investighează un posibil comportament anticoncurențial al acestora în contextul participării în calitate de ofertanți la procedurile de achiziție publică având ca obiect activități de proiectare și execuție pentru realizarea proiectului „Hub Servicii (Centru de furnizare servicii electronice) la nivelul Ministerului Afacerilor Interne”.
Companiile investigate își desfășoară activitatea pe piața serviciilor de lucrări de construcții, piața serviciilor de instalații, piața serviciilor de comunicații și alte activități conexe ale acestora din România: PORR Contruct S.R.L., Regia Autonomă Rasirom, M&D Cons Investiții S.R.L., Tema Energy S.R.L., Metroul S.A., S&T Romania S.R.L., Ness Proiect Europe S.R.L., Dataware Consulting S.R.L., General Me.el Electic S.R.L., Structural Engineering and Technology S.R.L., Tancrad S.R.L. și Rovis Lider S.R.L.
Autoritatea de Concurență deține indicii privind o posibilă coordonare a comportamentului comercial al companiilor menționate, ce vizează fixarea directă sau indirectă a prețurilor de vânzare ori de cumpărare (sau orice alte condiții de tranzacționare) și/sau împărțirea pieței serviciilor de lucrări de construcții, pieței serviciilor de instalații, pieței serviciilor de comunicații și alte activități conexe ale acestora din România, cu scopul de a împiedica, restrânge ori denatura concurența.
De asemenea, Autoritatea de Concurență a primit o sesizare din piață, de la unul dintre ofertanți, privind posibile practici anticoncurențiale ale companiilor participante la licitația organizată de Ministerul Afacerilor Interne.