Regista, prima companie privată care facilitează validarea identității online pentru cetățeni

Publicat: 07 iun. 2024, 17:18, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Regista, prima companie privată care facilitează validarea identității online pentru cetățeni

Regista este prima companie privată din România care a dezvoltat și administrează, în acest moment, o soluție sigură și legală pentru facilitarea accesului cetățenilor la date sensibile, pe o platformă online.

Prin această funcționalitate, utilizatorii obțin acces în timp real la informații precum obligațiile lor de plată, de pe orice dispozitiv, având la dispoziție opțiunea de plată online a taxelor, impozitelor sau amenzilor, fără a se deplasa fizic la instituții, totul în condiții optime de securitate.

Validarea identității online a cetățeanului echivalează cu prezența fizică a acestuia la ghișeu, însoțit de actul său de identitate. Odată integrată această nouă funcționalitate, se elimină nevoia deplasărilor fizice la instituții pentru rezidenții din comunitățile care utilizează platforma Regista cu modulul de taxe și impozite activat, arată dezvoltatorii platformei, într-un comunicat remis, vineri, redacției.

Această funcționalitate se remarcă drept o soluție practică, în special pentru contribuabilii cu domiciliul în alt oraș, sau pentru cei stabiliți în afara țării.

Soluția a fost implementată de mai multe primării din țară și deja peste 2.500 de cetățeni au ales validarea identității pentru a putea să acceseze informații confidențiale, fără să se mai deplaseze la sediul instituției.

În cazul interacțiunii cu direcția de taxe și impozite din cadrul primăriilor, este esențial să se verifice cu certitudine dacă persoana care a creat un cont pe platforma de eGuvernare Regista corespunde într-adevăr cu cetățeanul ale cărui informații au fost înregistrate.

Prin aplicarea acestui protocol, instituțiile se asigură că informațiile personale sensibile nu sunt expuse către persoane neautorizate.

Regista pune la dispoziția administrațiilor publice locale validarea identității cetățenilor în două moduri: validarea la sediul instituției sau validarea online.

În primul scenariu, cetățeanul completează datele de identificare online, după care se prezintă fizic la sediul primăriei împreună cu actul de identitate, unde un funcționar autorizat validează identitatea sa.

Astfel, după validarea cu succes a identității, acestuia i se permite accesul la datele sale sensibile și la posibilitatea de plată a taxelor, impozitelor și amenzilor, online, direct din contul de e-Guvernare.

Inovația vine în cazul celui de-al doilea mod de validare, anume validarea online a identității, unde cetățenii pot face identificarea la distanță, prin intermediul unui software dedicat, gestionat de compania Namirial, partener al Regista.

Soluția respectă cerințele impuse prin Decizia nr. 564/2021, care reglementează procedurile de identificare a persoanelor la distanță prin utilizarea mijloacelor video și a fost avizată ca fiind conformă și de către ADR (Autoritatea pentru Digitalizarea României). Pentru a obține acces la datele referitoare la taxe, impozite și amenzi, cetățeanul urmează un proces simplu, direct din contul de e-Guvernare.

După efectuarea online a plății în valoare de 14,9 RON (TVA inclus), procesul continuă cu verificarea datelor din  documentul de identitate, a identității solicitantului și confirmarea prin intermediul unei parole unice primită prin SMS la numărul de telefon declarat.

“Dacă cetățeanul dorește să vizualizeze online valoarea taxelor și a impozitelor datorate către primărie este obligatoriu să treacă printr-o procedură de identificare, iar acea procedura de identificare trebuie să fie sigură și acreditată. În România, acest proces nu funcționează încă în mod optim, iar noi venim cu o soluție legală – de fapt, prima și singura soluție legală și acreditată ADR, oferită de o companie privată – în timp ce, în cazul altor primării, afli date personale sensibile ale unui cetățean, doar introducând CNP-

ul acestuia, deși au trecut 8 ani de la intrarea în vigoare a normelor GDPR. Pentru noua funcționalitate, am primit deja reacții pozitive din partea cetățenilor români care locuiesc în străinătate și care s-au autentificat de la distanță, prin intermediul Regista, reușind astfel să-și plătească taxele fără a fi necesar să călătorească personal în țară, pentru o situație simplă”, spune Edward Alexandru Crețescu, Manager General Regista.

Odată încheiat procesul de validare a identității unui cetățean, online sau la sediul primăriei, rezultă o serie de avantaje semnificative.

Printre acestea, cele mai importante sunt eliminarea necesității de a face deplasări fizice la sediul primăriei pentru verificarea identității în interacțiunile ulterioare, asigurând totodată un acces rapid și simplu la informațiile privind obligațiile de plată. Procesul devine și mai eficient odată ce cetățenii pot efectua plăți rapide de taxe și impozite direct online.

Prin acest sistem, se elimină și necesitatea obținerii procurilor sau împuternicirilor, un avantaj esențial mai ales pentru cei ce locuiesc în alte orașe sau în afara țării. Un alt beneficiu notabil este că validarea trebuie efectuată o singură dată și este valabilă pentru toate interacțiunile ulterioare cu oricare dintre cele 1200 instituții înrolate în Regista.

În același timp, în ceea ce privește instituțiile, modulul de plăți online, cu integrarea cu alte soluții ce gestionează taxele și impozitele locale, asigură o optimizare a întregului proces de colectare a obligațiilor fiscale, cu plăți direcționate direct în conturile trezoreriei.

Primăria Năvodari este prima instituție care a implementat modulul Regista Plăți Online.

De la implementarea  Regista până în prezent, instituția a avut încasări de peste 225.000 de lei prin această funcționalitate.

Regista este o soluție care se adresează atât instituțiilor publice, cât și companiilor private din România care doresc să își digitalizeze procesele interne.

Aplicația transformă procesele birocratice și administrative, astfel încât angajații, cât și cetățenii pot beneficia de o experiență modernă.

Aplicația Regista este folosită de peste 1200 de instituții și companii din toate județele României. Acestea folosesc cel puțin unul dintre modulele disponibile: registratură electronică, managementul documentelor, verificare stare solicitări, formulare electronice, sesizări online, programări online, plăți online, contul cetățeanului sau Monitorul Oficial local.

Soluțiile Regista sunt dezvoltate de către Zitec, lider pe piața IT și digital marketing în România.

Compania este partener Microsoft Gold.