Reguli de circulație prea des „uitate” în trafic, mai ales în București
Regulile de schimbare a benzilor de circulație sunt stabilite prin mai multe articole din Codul Rutier. Pe lângă lege, există și o serie de reguli nescrise.
Regulile de acordare a priorității stabilite prin Codul Rutier se referă atât la cazurile în care șoferii trec printr-o intersecție, fac o depășire, cât și când pur și simplu trec de pe o bandă pe alta, consemnează promotor.ro.
Cum dai prioritate într-o intersecție
Intrarea într-o intersecție este stabilită, în această ordine, de:
- Semnalele polițistului;
- Semnalele luminoase și sonore ale mașinilor de intervenție (poliție, pompieri, salvare etc.);
- Semnalele luminoase ale semaforului;
- Semnale luminoase sau sonore (la trecerea de cale ferată, de exemplu);
- Indicatoarele rutiere;
- Marcajele rutiere;
- Regulile de circulație (vehiculele aflate în sensul giratoriu au prioritate, de exemplu).
Șoferii au obligația de a acorda prioritate în ordinea de mai sus.
Cum se trece corect de pe o bandă pe alta
Conform legii, la trecerea de pe o bandă pe alta, șoferii trebuie să semnalizeze și să se asigure că pot face această manevră în siguranță. Iar pe un drum cu mai multe benzi, se mai aplică o regulă de acordare a priorității.
„Pe un drum public prevăzut cu minimum 3 benzi pe sens, când conducătorii a două autovehicule circulă în aceeaşi direcţie, dar pe benzi diferite, şi intenţionează să se înscrie pe banda liberă dintre ei, cel care circulă pe banda din dreapta este obligat să permită celui care vine din stânga să ocupe acea bandă”, prevede Art. 106 (1) din Legea 195/2002.
Așadar, cei care circulă pe banda 3, de exemplu, au prioritate de intrare pe banda 2 față de cei care circulă pe banda 1.
Dar, dacă circuli pe banda 2, ești obligat să dai prioritate celor de pe benzile 1 sau 3 să intre în fața ta, dacă aceștia semnalizează?
Dacă cel din față semnalizează schimbarea benzii, NU îi dai prioritate
Conform Codului Rutier, șoferul care schimbă banda de circulație are mai multe obligații.
„Conducătorii de vehicule sunt obligaţi să semnalizeze schimbarea direcţiei de deplasare, depășirea, oprirea şi punerea în mişcare. Intenţia conducătorilor de autovehicule de a schimba direcţia de mers, depăşirea şi oprirea se semnalizează prin punerea în funcţiune a luminii intermitente a semnalizatoarelor cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100 m în afara localităţilor, înainte de efectuarea manevrelor”, se arată în Art. 145 din Codul Rutier.
Așadar, cei care trec de pe o bandă pe cealaltă, chiar dacă semnalizează, nu pot trece pe altă bandă decât după ce acordă prioritate celor care circulă deja pe banda respectivă.
Ceea ce înseamnă că, de exemplu, dacă ești pe banda 2 și cel de pe banda 1 vrea să intre în fața ta, nu trebuie să-i dai prioritate, chiar dacă semnalizează. Din contră, cel de pe banda 1 e obligat să aștepte până îl depășești.
Dar există și reguli nescrise prin care șoferii acordă prioritate, chiar dacă nu au această obligație.
Dintre reguli nescrise: regula fermoarului
Regula fermoarului presupune acordarea de prioritate alternativă, când una dintre benzi este blocată.
De exemplu, dacă banda 1 e blocată și se poate circula doar pe banda 2, teoretic, doar șoferii de pe banda 2 au prioritate. Dar asta duce aproape întotdeauna la formarea de ambuteiaje și chiar la producerea unor accidente.
Dar dacă se aplică această regulă, fiecare șofer de pe banda 2 va lăsa un șofer de pe banda 1 să intre în fața sa. Astfel, ambele coloane de mașini se vor deplasa concomitent.
Practic, aceasta este o regulă nescrisă prin care șoferii se ajută reciproc. Astfel, chiar dacă șoferul de pe banda liberă are prioritate, îi va permite și celui blocat să treacă.