Reînvie un mega-proiect ceaușist! Lucrările ar putea începe în 2024

Publicat: 13 dec. 2023, 07:30, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Reînvie un mega-proiect ceaușist! Lucrările ar putea începe în 2024

Un document semnat de ministrul Agriculturii, Florin Ionuț Barbu, dezvăluie că actualul Guvern dorește să reia lucrările la Canalul de irigații Siret-Bărăgan.

Lucrările pentru Canalul de irigații Siret – Bărăgan au demarat în anul 1987 cu tronsonul 1, în lungime de 50 km, în județul Vrancea. Tronsonul 2, în lungime de 140 km, pe traseul aferent județelor: Vrancea, Brăila, Buzău și Ialomița nu a fost proiectat.

Din cei 50 de kilometri de canal care ar fi trebuit să fie executați în județul Vrancea, în etapa l, până în anul 1995, s-au finalizat și recepționat doar 5,710 km în aval de acumularea Călimănești, iar pe restul de 44,29 km, au fost începute lucrări, dar au fost sistate în mod repetat.

Lucrările la canalul de irigații Siret-Bărăgan au fost sistate începând cu anul 1990, ca urmare a factorilor tehnici, a schimbărilor politice, a problemelor economice, precum și a preocupărilor legate de mediu și impactul asupra comunităților locale.

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) derulează prin Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare, Programul național de reabilitare și/sau înființare a infrastructurii principale de irigații și a infrastructurii de desecare și drenaj (PNI), program aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.793/2016, cu modificările și completările ulterioare. La Capitolul 4, poziția 156, se regăsește și obiectivul de investiție Canalul magistral Siret-Bărăgan – Etapa l. Pentru obiectivul de investiții Canal Magistral Siret  Bărăgan, etapa I – tronsonul de la km 0+000 km 23+372, Județul Vrancea, care urmează a se reabilita pe un areal de cca 40.000 ha, se află în derulare contractul pentru elaborarea documentației de proiectare (DALI).

Termenul preconizat pentru începerea execuției lucrărilor este luna martie 2024. Termenul preconizat pentru finalizarea lucrărilor din etapa I – tronsonul de la km 0+000 – km 23+372 este luna martie 2027.

Obiectivul de investiții Canal Magistral Siret – Bărăgan, etapa I – tronsonul de la km 0+000 – km 23+372, județul Vrancea se află în lista obiectivelor aprobate pentru reabilitare, conform Programului național de reabilitare și/sau înființare a infrastructurii principale de irigații și infrastructurii de desecare și drenaj, cu finanțare din fonduri de la bugetul de stat, a cărui sursă de finanțare este bugetul de stat.

Volumul de apă preluat din bazinul Siretului și livrat organizațiilor utilizatorilor de apă pentru irigații în 2023 este de 5.271 mii m3.

O serie de factori, cum ar fi: precipitațiile atmosferice, planul de culturi (norma de udare), numărul utilizatorilor care încheie contract de livrare a apei pentru irigații, lipsa unui istoric pe întregul tronson din etapa l, împiedică estimarea la această dată.

În funcție de condițiile topografice, Canalul magistral Siret – Bărăgan a fost proiectat să se execute sub forma a 3 tipuri de secțiuni trapezoidale: canal realizat în umplutură, canal realizat în secțiune mixtă și canal realizat în săpătură. Pe tronsoanele cu secțiunea trapezoidală, lățimea fundului canalului este de 20 m. În zonele unde canalul trece prin localități, s-a optat pentru realizarea canalului sub formă de cuvă, restrângând, astfel, volumul construit.

Pe traseul situat în extravilan, canalul proiectat prezintă o secțiune trapezoidală, cu pereu din plăci turnate din beton armat cu plasă de sârmă sudată, având 20 cm grosime, prezintă la partea superioară a pereului o grindă, parapetul sparge val, cu armături care se suprapun cu marginea superioară a plasei de sârmă sudată din placa superioară a pereului, având următoarele caracteristici tehnico funcționale:

  • v/ baza mică: b = 20 m; – panta taluze interioare: m = 2,5;
  • panta taluze exterioare: m = 2,5  
  • înălțime constructivă: H = 7 m; – lățime coronament: 6,0 m, drum de exploatare pe ambele maluri; panta longitudinală a fundului canalului: I – 0,05 înălțime parapet: variabila: 0,80 1,15 m; pereu din beton armat, 20 cm grosime, armat cu plasă sârmă oțel beton diametru 5 mm, ochiuri 100 x 100 mm  
  • strat drenant din balast pe perimetrul secțiunii, pe anumite tronsoane, pe fundul canalului executându-se 3 șanțuri în care acesta are grosimea de 40 cm, în care s-au pozat 3 tuburi din azbociment Dn 300 mm perforate, două la baza taluzelor, celălalt pe axa canalului.
  •  cota pereu: 74,80 m ;- cota parapet sparge val 76,20 m până la râul Putna și 74,70 m în aval de subtraversare; debitul: 200mc/s v/
  • nivel hidrostatic: 74,80 m  
  • cota fund amonte, la priza: 68,50 m  cota fund aval (la km 23+000): 67,29 m.

Investiție estimată de 3,5 miliarde de euro

Canalul Siret–Bărăgan este un canal în construcție pe râul Siret, între Barajul Călimănești și Lacul Dridu.

Canalul ar trebui să aibă 198 de kilometri, o lățime la bază de 20 de metri și o adâncime de 7 metri. Construirea canalului ar aduce beneficii economice pe trei planuri: asigurarea apei pentru irigații în Bărăgan, reducerea riscului producerii de inundații în lunca Siretului și utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri.

În anul 2012 se estima că pentru realizarea proiectului ar fi nevoie de o investiție de 3,5 miliarde de euro, iar proiectul ar putea asigura irigarea a 10% din terenul agricol al României.