REUTERS: Elon Musk, acuzat că a ordonat manipularea datelor privind autonomia autovehiculelor Tesla
De aproximativ un deceniu, Tesla a manipulat afișajele de pe tabloul de bord din mașinile sale electrice pentru a oferi previziuni “inflaţioniste” privind autonomia autovehiculelor, arată o investigaţie Reuters realizată de jurnaliştii Steve Stecclow şi Norihiko Shirouzu.
Din acest motiv, în 2022 producătorul de automobile a fost copleşit de numãrul mare plângeri, motiv pentru care a creat o echipă specială pentru a anula programările de service ale proprietarilor care au reclamat autonomia mult mai scăzută decât cea pronosticată a autovehiculelor. De subliniat că nici Tesla, nici directorul executiv al companiei, miliardarul Elon Musk, nu au răspuns la întrebări detaliate ale Reuters.
Până anul trecut, vânzările de vehicule electrice Tesla erau în creștere, compania livrând aproximativ 1,3 milioane de mașini în 2022, adică de aproape 13 ori mai mult decât cu cinci ani în urmă. Însă pe măsură ce vânzările au crescut, a crescut și cererea pentru programări la service din cauza problemelor privind autonomia autovehiculelor, mult mai scăzută decât cea prognozată de compania americană. Descoperirea privind manipularea datelor de către Tesla în privinţa autonomiei autovehiculelor a fost făcută de un american din Colorado, Alexandre Ponsin, care a achiziţionat în 2021 un automobil sedan sport Tesla model 3, despre care producătorii garantau o autonomie de rulare de 353 de mile cu o baterie complet încărcată. Numai că la un moment dat americanul a realizat că automobilul rula în perioada de vreme rece mai puțin de jumătate din distanţa menţionată de producător. Convins că automobilul avea o defecţiune, proprietarul a contactat Tesla prin intermediul aplicaţiei creată de companie pentru a duce automobilul într-un service din California. Însă, ulterior programării, americanul a primit două mesaje text, în care Tesla preciza că i se anulase programarea la service pe motiv că automobilul a fost „diagnosticat la distanță” şi s-a constatat că bateria este în regulă.
Angajaţii Tesla, instruiţi să împiedice clienţii nemulţumiţi de autonomia redusă a autovehiculelor să ajungă în service
De fapt lucrurile stăteau cu totul altfel: copleşiţi de mii de plângeri asemănătoare, angajații Tesla fuseseră instruiți să împiedice clienții care se reclamau o autonomie redusă să îşi ducă autovehiculele la service.
Ancheta Reuters a dezvăluit că managerii Tesla le-ar fi spus angajaților că pentru fiecare anulare a unei programări la service a unui automobil care reclamă autonomie scăzută, compania economiseşte aproximativ 1.000 USD şi în plus, reduce presiunea asupra centrelor de service care aveau lungi liste de așteptare pentru asemenea programări.
Tesla i-a oprit pe proprietari să-și folosească aplicația pentru a rezerva programări de service legate de reclamații cu privire la auto-distanță. În schimb, le-a oferit sfaturi despre creșterea autonomiei și le-a direcționat întrebările către o „echipă de deviere” însărcinată cu prevenirea vizitelor la centrele de servicii. (SURSA: REUTERS)
Potrivit interviurilor cu trei experți auto care au testat sau studiat vehiculele companiei americane, Reuters a scos în evidenţă că în cele mai multe cazuri, mașinile clienților nemulţumiţi nu aveau neapărată nevoie de reparații, însă valul masiv de reclamaţii a pornit de la faptul că Tesla a exagerat performanţele gamei vehiculelor sale electrice futuriste, ridicând așteptările consumatorilor dincolo de ceea ce pot oferi mașinile.
Tesla a scris algoritmii pentru contorul de autonomie în scopuri de marketing
Steve Stecklow, reporterul Reuters, a remarcat faptul că Tesla a început cu un deceniu urmă să exagereze distanța potențială a vehiculelor sale, prin manipularea software-ului de estimare a autonomiei.
Practic, susţine acesta, compania a decis în scopuri de marketing să scrie algoritmi pentru contorul său de autonomie care să arate șoferilor proiecții „roșii” pentru distanța pe care ar putea-o parcurge cu o baterie plină.
Numai că atunci când bateria scade sub 50% din încărcarea sa maximă, algoritmul le-ar arăta șoferilor proiecțiile realiste pentru autonomia rămasă.
Totuşi, pentru a preveni blocarea șoferilor pe măsură ce autonomia estimată începe să scadă mai repede, automobilele Tesla au fost proiectate cu un „tampon de siguranță” de circa 24 de kilometri de autonomie suplimentară chiar și după parametrii de la bord arătă că bateria este epuizată.
Elon Musk, prezentat aici la Beijing în acest an, a dat directiva în urmă cu aproximativ un deceniu de a scrie software pentru vehicule care să ofere șoferilor estimări „superioare” ale autonomiei de rulare, a declarat pentru Reuters o sursă familiarizată cu problema. (SURSA: REUTERS/Tingshu Wang)
Reuters susţine că directiva de a prezenta estimări optimiste ale intervalului de autonomie au fost trasate chiar de către Elon Musk. „Elon a vrut să arate performanţe bune de autonomie atunci când este bateria este complet încărcată. Când cumpărați o mașină, văzând o autonomie de 350 de mile și 400 de mile, vă face să vă simțiți bine”, au spus surse citate de Reuters. Acestea au adăugat că “inflația” intenționată de către Tesla a proiecțiilor contorului de distanță în bord și crearea echipei de anulare a programărilor în service-uri pentru reclamații nu au fost niciodată raportate investitorilor, deoarece așa-numita anxietate de autonomie (teama de a rămâne fără energie înainte de a ajunge la un încărcător) a fost un obstacol principal în calea creșterii vânzărilor de vehicule electrice.
Automobilele companiei lui Musk nu iau în considerare factorii ce reduc autonomia
Reuters n-a însă putut determina însă dacă Tesla folosește în continuare algoritmi care îmbunătățesc estimările intervalului de autonomie, însă testerii și autoritățile de reglementare auto continuă să semnaleze companiei americane că exagerează distanța pe care o pot parcurge vehiculele sale înainte ca bateria să se epuizeze. Datele colectate în 2022 și 2023 de la peste 8.000 de Tesla de către Recurrent – companie de analiză a vehiculelor electrice cu sediul în Seattle – au arătat că aparatele de măsurare a intervalului de bord ale mașinilor nu și-au modificat estimările pentru a reflecta temperaturile exterioare calde sau reci, ceea ce poate reduce foarte mult intervalul de autonomie.
Scott Case, directorul executiv al Recurrent, a declarat pentru Reuters că telemetrele Tesla ignoră multe condiții care afectează distanța de condus, cum ar fi frigul (n.r. –încetinieşte reacțiile chimice și fizice din interiorul bateriilor lor și necesită un sistem de încălzire pentru a le proteja), terenul deluros, vânturile contra sensului de mers, sau funcționarea încălzirii sau a aerului condiționat în interiorul vehiculului.
O captură de ecran de pe site-ul Tesla care face publicitate pentru sedanul sport Model S. Autonomia este printre cei mai importanți factori luați în considerare de cumpărătorii de vehicule electrice. (SURSA: REUTERS)
Compania americană exploatează regulamentele pentru a lucra în favoarea sa
Reuters mai subliniază în ancheta sa că Tesla furnizează estimări ale autonomiei în două moduri: unul printr-un contor al autonomiei curente care este mereu pornit de pe tabloul de bord și un al doilea prin sistemul său de navigație, care funcționează atunci când șoferul introduce o anumită destinație. Însă, deşi raza estimată a sistemului de navigație ține cont de un set mai larg de condiții, inclusiv temperatura, estimările Tesla tind totuși să exagereze distanța pe care o poate parcurge autovehiculul înainte de a fi reîncărcat.
Jonathan Elfalan, director de testare a vehiculelor de la Edmunds.com, a explicat Reuters modul în care Tesla abordează estimarea autovehiculelor sale. Practic, producătorii de vehicule electrice pot utiliza o formulă standard EPA care convertește rezultatele economiei de combustibil din testele de conducere în oraș și pe autostradă pentru a calcula o cifră totală a autonomiei, ori pot efectua teste suplimentare pentru a veni cu propria lor estimare a autonomiei. Motivul pentru care care exista posibilitatea de a efectua mai multe teste este acela de a genera o estimare mai favorabilă.
Tesla efectuează teste suplimentare de autonomie pe toate modelele sale neutilizând formula EPA pentru a calcula autonomia potențială, astfel că estimări sale sunt mai “agresive” atunci când vine vorba de calculele privind distanţa parcursă de un automobil până la o nouă încărcare a bateriei.
După testarea a cinci modele produse de Tesla, Jonathan Elfalan a mai susţinut pentru Reuters că niciunul nu îndeplinea estimările de autonomie anunțate. „Nu sugerez că Tesla trișează, dar ceea ce fac ei, cel puțin minim, este că folosesc procedurile actuale mai mult decât ceilalți producători. Au devenit foarte buni să exploateze regulamentul și să maximizeze anumite puncte pentru a lucra în favoarea lor, implicând teste EPA”, a declarat Elfalan pentru Reuters,el adăugând că o asemenea practică poate „denatura ceea ce clienții lor vor experimenta cu vehiculele lor”.
Tesla, amendată în Coreea de Sud cu 2,1 milioane USD pe motiv de publicitate falsă privind autonomia
Autoritățile de reglementare din Coreea de Sud au amendat Tesla la începutul acestui an cu aproximativ 2,1 milioane USD pentru distanţele de autonomie anunțate în mod fals pe site-ul local al companiei, între august 2019 și decembrie 2022.
O imagine dintr-o declarație a autorităților de reglementare din Coreea de Sud, care au citat Tesla pentru publicitate falsă anul acesta. Agenția a spus că compania nu a dezvăluit că vremea rece ar putea reduce foarte mult autonomia vehiculelor sale. Autoritățile de reglementare au cerut, de asemenea, Tesla să schimbe anumite cuvinte de pe site-ul său local. (SURSA: REUTERS)
Comisia pentru comerț echitabil din Coreea (KFTC) a constatat că Tesla nu a spus clienților că vremea rece poate reduce drastic mașinile sale. Aceasta a citat teste ale Ministerului Mediului de la Seul care au arătat că mașinile Tesla au pierdut până la 50,5% din intervalele de autonomie pretinse de companie pe vreme rece. KFTC a semnalat, de asemenea, anumite declarații pe site-ul Tesla, inclusiv una care susținea despre un anumit model („Puteți conduce 528 km sau mai mult cu o singură încărcare”) şi au cerut companiei americane să elimine expresia „sau mai lungă”.
Din acest motiv, autoritățile de reglementare coreene au cerut Tesla să admită public că a indus în eroare consumatorii. Rezultatul: Elon Musk și doi directori locali au făcut acest lucru într-o declarație din 19 iunie, recunoscând „reclamă falsă/exagerată”.