Revenirea pantalonilor skinny? Pe podiumurile bărbaților, modelele largi sunt înlocuite cu croieli strânse pe glezne
Pe măsură ce săptămânile modei pentru bărbați se încheiau, ceva părea diferit pe catwalk. Pantalonii strângeau gleznele. Țesăturile care odinioară se revărsau peste coapse se lipeau acum de corp. Pantofii, de obicei ascunși sub tivuri, deveneau acum vizibili.
După mai multe sezoane în care pantalonii largi dominau nu doar podiumurile, dar și magazinele de masă precum Uniqlo, Muji, Zara și M&S, părea că pantalonii skinny, cu croială îngustă și ajustată, fac o revenire spectaculoasă.
Pentru bărbați și femei, pantalonii mari și lejeri au fost tendința dominantă în ultimele sezoane. De la Paul Mescal în Gucci la Oscarurile de anul trecut, până la colecția de toamnă 2024 a Cos, lățimea pantalonilor era esențială. Însă, anul acesta, lucrurile s-ar putea schimba.
Această schimbare de direcție a fost consolidată pe catwalkul Prada. Dacă sezonul trecut pantalonii aveau o lățime de 25 cm (aproape cât un platou de cină), în acest sezon, croiala se apropia de glezne și avea o lățime de doar 10 cm – adică dimensiunea unui farfurii de desert. La Tod’s, pantalonii din lână subțire se așezau perfect pe genunchi, iar la Paul Smith, expertul în tailoring, croiala era subțire și dreaptă, ca un baston.
Când a fost întrebat despre dimensiunea pantalonilor din culise, Raf Simons, co-directorul creativ al Prada, a spus că nu este vorba atât de tendințe și teorii, ci mai mult despre „ceea ce se simte corect”.
În multe feluri, această schimbare pare previzibilă. La zece ani după ce a introdus termenul „normcore”, specialistul în prognoze de modă Sean Monahan a creat un alt termen la fel de catchy și vag: „vibe shift” (schimbarea vibrației), pentru a explica de ce uneori, lucrurile se schimbă și ceva ce părea cool devine brusc demodat. Pe lista lui de predicții pentru 2025 se află „jeansii skinny”. Depop, site-ul de second hand preferat de generația Z, care adesea stabilește tendințele, preconizează că „noua avangardă indie”, din care fac parte jeansii skinny, va deveni „Brat Summer-ul acestui an” – un stil distinctiv.
Jeansii skinny au pătruns în modă în jurul anului 2005, imediat după colecția Dior Homme semnată de Hedi Slimane. Considerați o lansare importantă a look-ului îngust, care a fost rapid asociat cu termenul „indie sleaze”, siluetele înguste au început să fie populare, fiind emblematizate de jeansii Cheap Monday și de Pete Doherty – indiferent de purtător, gen sau tip de corp.
Croiala a rămas centrală în zeitgeist până în era pandemiei, când talia și formele s-au relaxat, iar hainele largi au înlocuit costumele formale – și, implicit, restrictive. A fost o schimbare semnificativă, iar anul trecut, New York Times a pus pantalonii largi pe coperta revistei sale.
Desigur, există multe teorii despre motivul pentru care pantalonii skinny sunt din nou la modă. Poate că este un semn că munca de acasă s-a încheiat? O dovadă că vrem să uităm de „pantalonii pandemici”? Sau este vorba despre indexul lățimii tivului, un răspuns al modei la fenomenul „shrinkflation” (micșorarea produselor fără ajustarea prețurilor)?
Reacțiile sunt împărțite. Vogue a numit revenirea look-ului skinny pentru iarna 2024 drept „cea mai temută revenire a trendului denimului”. Vestea bună este că, deocamdată, această tendință va mai aștepta câteva sezoane înainte de a ajunge pe străzile principale ale modei.