Revitalizarea liniei feroviare Pojorâta – Ilva Mică: un proiect de 1 miliard de euro și provocările sale
Modernizarea liniei de cale ferată Pojorâta – Ilva Mică se dovedește a fi un proiect de amploare colosală, ce pune în față atât oportunități semnificative cât și provocări majore.
Starea actuală a liniei ferate
Linia de cale ferată Pojorâta – Ilva Mică, cu o lungime de aproximativ 106,8 km, se află într-o stare avansată de deteriorare, ceea ce impune o modernizare radicală. Conform evaluărilor recente, suprastructura actuală a căii ferate a depășit demult durata de funcționare recomandată. Șinele prezintă defecte semnificative, inclusiv știrbituri, bavurări, patinări și desprinderi de material, toate acestea afectând grav siguranța și confortul călătorilor. Traversele de lemn sunt complet deteriorate și nu mai pot fi reutilizate sau recondiționate, în timp ce traversele de beton au fisuri extinse pe toată lățimea, cu armătura expusă, scrie Obiectiv de Suceava.
Mai grav, piatra spartă din prismă este curățată doar în partea superioară și colmatată la bază, cu porțiuni unde traversele sunt dezgolite de piatră spartă. Vegetația necontrolată a invadat marginea prismei și chiar între linii, în timp ce lucrările de colectare și scurgere a apelor sunt insuficiente și degradate, contribuind la deteriorarea suplimentară a infrastructurii.
Această stare deplorabilă a liniei nu este doar o problemă estetică, ci afectează profund funcționalitatea și siguranța traficului feroviar. În prezent, viteza tehnică a trenurilor InterRegio este de doar 46,76 km/h, iar durata călătoriilor este extrem de lungă: două ore și 22 de minute pentru trenurile de călători și trei ore și 54 de minute pentru trenurile de marfă. Aceste restricții afectează nu doar confortul călătorilor, ci și eficiența transportului de marfă.
Proiectul de modernizare: ambiții și provocări
Proiectul de modernizare a liniei Pojorâta – Ilva Mică implică un volum de lucrări uriaș și o complexitate tehnică remarcabilă. Estimările inițiale ale costurilor au crescut semnificativ. În martie 2023, estimarea era de aproximativ 849 milioane de euro, dar ultima evaluare din august 2024 indică o sumă de aproape 1 miliard de euro. Acest proiect va fi împărțit în patru loturi, fiecare cu durata de execuție variind între 60 și 72 de luni, în funcție de complexitatea lucrărilor.
Printre principalele lucrări incluse în proiect se numără:
- Înlocuirea a 37 din cele 42 de poduri feroviare existente, cu construcția de poduri noi pentru a îmbunătăți siguranța și eficiența.
- Modernizarea a 10 viaducte, ce implică dezafectarea structurilor de beton existente, realizarea de noi ziduri de sprijin și reprofilarea terasamentelor.
- Reabilitarea a 284 din cele 315 podețe, cu realizarea unor podețe noi unde este necesar pentru a asigura conformitatea cu standardele actuale.
- Instalarea a 40 de separatoare de hidrocarburi în zona podurilor și a 50 de astfel de instalații în stații și halte CFR pentru a proteja mediul.
În plus, se vor amplasa panouri fonoabsorbante în 13 locații din județul Suceava pentru a reduce poluarea fonică generată de traficul feroviar și se vor realiza lucrări de amenajare a drumurilor laterale și reabilitare a zidurilor de sprijin pe aproximativ 11,3 km din traseu. Proiectul prevede și modernizarea instalațiilor de alimentare cu energie, inclusiv trei substații de secțiune și două posturi de transformare.
Impactul asupra mediului și comunităților locale
Modernizarea liniei Pojorâta – Ilva Mică nu este doar o investiție în infrastructură, ci și o inițiativă cu impact semnificativ asupra mediului și comunităților locale. Linia de cale ferată traversează patru arii protejate Natura 2000 – ROSAC 0321-Moldova Superioară, ROSCI0010 Bistrița Aurie, ROSCI0101 Larion și ROSCI0232 Someșul Mare Superior. Lucrările de modernizare vor necesita exproprieri și vor afecta teritoriul a cinci unități administrative teritoriale (UAT-uri) din județul Suceava și șase comune din județul Bistrița-Năsăud.
În județul Suceava, linia de cale ferată traversează municipiul Vatra Dornei și comunele Coșna, Dorna Candrenilor, Iacobeni și Pojorâta, acoperind o lungime de 56,4 km, ceea ce reprezintă 52,8% din întreaga lungime a secțiunii. În județul Bistrița-Năsăud, linia va fi modernizată pe o distanță de 50,4 km, reprezentând 47,2% din lungimea totală a secțiunii.
Viitorul proiectului și beneficiile așteptate
Proiectul de modernizare a liniei Pojorâta – Ilva Mică este un exemplu de ambiție și complexitate în infrastructura feroviară românească. Deși se confruntă cu provocări semnificative, inclusiv costuri ridicate și impact asupra mediului, succesul acestui proiect ar putea aduce beneficii majore pentru dezvoltarea economică și îmbunătățirea conexiunilor regionale. Cu o estimare finală a costurilor de aproximativ 6 miliarde de lei, acest proiect reprezintă un angajament serios pentru modernizarea căilor ferate din România și pentru viitorul mobilității feroviare în regiune.