Rezultatele la evaluarea națională 2024: Un semnal de alarmă pentru sistemul educațional

Publicat: 03 iul. 2024, 15:45, de Radu Caranfil, în Educație , ? cititori
Rezultatele la evaluarea națională 2024: Un semnal de alarmă pentru sistemul educațional

Rezultatele la Evaluarea Națională din 2024 sunt cele mai slabe din ultimii trei ani, doar 74,4% dintre elevi reușind să obțină medii peste 5. Acest procent reprezintă o scădere semnificativă comparativ cu anii precedenți, când 76,2% (2023) și 82,3% (2022) dintre elevi au trecut acest prag. Datele publicate miercuri reflectă dificultățile întâmpinate de elevi, în special la matematică.

Statistici și comparații

Conform datelor, 152.903 elevi dintr-un total de 160.467 înscriși au participat la examen, înregistrându-se o rată de participare de 95,3%, similară cu cea din anii anteriori. Din aceștia, 113.708 au obținut medii peste 5, în timp ce 39.195 (25,6%) au avut medii sub acest prag, un procent mai mare față de 2022 (17,73%) și 2023 (23,8%).

Performanțe la limba română și matematică

La proba de Limba Română, 77,6% dintre elevi au obținut note peste 5, un procent aproape identic cu cel de anul trecut (77,4%). Totuși, doar 407 elevi au obținut nota maximă, o scădere semnificativă față de anii trecuți.

La proba de Matematică, doar 68,7% dintre elevi au obținut note peste 5, o scădere evidentă față de 2023 (75,4%) și 2022 (77,5%). Numărul elevilor care au obținut nota 10 a fost de 1.060.

La Limba și Literatura Maternă, 90,5% dintre elevi au obținut note peste 5, iar 68 de elevi au primit nota maximă.

Consecințe și implicații

Scăderea performanțelor la Evaluarea Națională din acest an ridică semne de întrebare serioase cu privire la eficiența sistemului educațional românesc.

  1. Pregătirea elevilor: Este evident că elevii au întâmpinat dificultăți mai mari în pregătirea pentru examene, în special la matematică, unde procentele au scăzut semnificativ.
  2. Eficiența metodelor de predare: Rezultatele slabe sugerează necesitatea unei reevaluări a metodelor de predare și a curriculei școlare.
  3. Impactul pandemiei: Este posibil ca efectele pandemiei COVID-19 și tranziția la învățământul online să fi afectat negativ pregătirea elevilor.
  4. Măsuri pentru îmbunătățirea performanței: Este imperativ ca Ministerul Educației să analizeze aceste rezultate și să implementeze măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare.

Contestații și perspective

Elevii au avut posibilitatea de a depune contestații în zilele de 3 și 4 iulie, iar rezultatele finale vor fi afișate pe 9 iulie. Acest proces oferă o oportunitate pentru reevaluarea lucrărilor și corectarea eventualelor erori.

Din ce în ce mai slăbuț…

Rezultatele slabe la Evaluarea Națională din 2024 constituie un semnal de alarmă pentru întregul sistem educațional românesc. Este esențial ca autoritățile să ia măsuri urgente pentru a îmbunătăți pregătirea elevilor și a asigura condiții optime pentru desfășurarea procesului educațional. Performanțele elevilor de astăzi vor influența viitorul țării, iar investiția în educație trebuie să devină o prioritate națională.