Robert Cazanciuc: țara nu se poate construi doar cu judecători și procurori, este nevoie și de avocați
Vicepreşedintele Senatului Robert Cazanciuc a afirmat, joi, că ţara nu se poate construi doar cu judecători şi procurori, ci este nevoie şi de avocaţi, al căror rol este să apere drepturi fundamentale.
El a participat la Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr” la conferinţa de închidere a proiectului „Fii avocat în şcoala ta!”, iniţiat de Uniunea Naţională a Barourilor din România.
„Nu putem construi această ţară doar cu judecători şi procurori. Este nevoie şi de avocaţi. Mă bucur foarte mult că Uniunea Barourilor a demarat acest proiect şi în speranţa că pe băncile Facultăţii de Drept vor veni şi oameni care îşi doresc să fie avocaţi, adică să îi apere pe cei care la un moment dat nu au înţeles foarte bine cum este cu legea, cum trebuie respectată, ce conduită să aibă. Ăsta este rolul avocatului, nu să apere infractorii, ci să apere drepturi fundamentale. (…) La 20 şi ceva de ani este foarte complicat să înţelegi pe ce drum să mergi, ce drum este cel mai potrivit pentru tine. Cred că şi rolul şcolii, al părinţilor este să îi ajute cât mai mult pe tineri să vadă perspective ca să îşi poată alege propria cale în viaţă”, a afirmat Cazanciuc.
Preşedintele Comisiei de învăţământ a Senatului, Monica Anisie, a amintit că a fost adoptată recent o lege care permite ca şi consilierii juridici să poată preda în mediul preuniversitar.
„Sunt o susţinătoare a introducerii în şcoală a competenţei ce vizează educaţia juridică. (…) Acum două săptămâni, alături de colegii mei din Senat, am votat o iniţiativă legislativă ca toţi consilierii juridici să poată să predea educaţie juridică în mediul preuniversitar. Ei puteau să susţină cursuri în sistemul de învăţământ universitar, dar nu în cel preuniversitar”, a menţionat Anisie.
Preşedintele Uniunii Naţionale a Barourilor din România, Traian Briciu, a evidenţiat, la rândul său, că obligaţia sistemului de învăţământ, a şcolii şi a celor care susţin sistemul de educaţie este să ofere cunoaştere.
„Fără obligaţii şi fără responsabilităţi drepturile vor cunoaşte un proces inflaţionist ceea ce va conduce la devalorizarea lor şi sucombarea lor completă într-o manieră mult mai categorică, mai drastică decât atunci când ne uitam la ele cu jind. (…) Obligaţia sistemului de învăţământ, a şcolii şi a celor care susţin sistemul de învăţământ, cum suntem noi, este să ofere cunoaştere. Adică să ofere acele elemente prin care persoana să ia decizii în mod conştient”, a explicat Briciu.
Potrivit directorului Colegiului Naţional „Gheorghe Lazăr”, Ionela Neagoe, interesul elevilor pentru educaţie juridică este din ce în ce mai mare.
„Mă bucur că proiectul a inclus şi şcoala noastră, pentru că interesul copiilor noştri pentru zona aceasta este din ce în ce mai mare. De aceea şi feedback-ul extraordinar de bun pe care l-am avut şi pe care traineri avocaţi l-au avut de la copii. Avem în şcoală un club întemeiat în perioada pandemiei care se numeşte Justice, coordonat de copii. (…) Ar vrea mai mult. Realmente copiii îşi doresc ca acest program să continue”, a precizat Neagoe.
Aproximativ 24.000 de elevi din şcolile şi liceele din Capitală au putut adresa avocaţilor întrebări legate de teme diverse de educaţie juridică în prima lună a proiectului „Fii avocat în şcoala ta!”.
La nivelul Capitalei proiectul s-a derulat în 148 de unităţi de învăţământ.
Proiectul „Fii avocat în şcoala ta !” a fost organizat la nivel naţional fiind implementat de barourile din toate judeţele ţării.