Romaero, un pericol pentru siguranța aviației civile și pentru bugetul țării
Romaero este o companie de stat care ar fi trebuit să poată construi avioane. Nu poate. Atunci face mentenanță de avioane. De un an, nu poate nici asta.
”Bairam printre avioane”, Start MoBu și festivalul Saga au readus în spațiul public numele Romaero, un brand ultracunoscut și respectat, doar că din punct de vedere economic, societatea deținută de Ministerul Economiei se află la pământ: pierderi anuale uriașe, ”pericol pentru siguranța aviației civile”, angajați care fug care încotro etc.
Singurul interes pentru această societate situată lângă aeroportul Băneasa îl reprezintă cel imobiliar. De altfel, ocazional au loc licitații pentru vânzarea de terenuri. La începutul acestei luni, de exemplu, s-au dat două loturi de aproximativ 3.500 metri pătrați. Banii încasați sunt necesari pentru a cârpi găurile pe care Romaero le generează din 2011 și până azi.
În primele 6 luni ale anului 2023, Romaero a raportat o pierdere de 42.580.334 lei. Cifra de afaceri a înregistrat o diminuare cu 40,78% față de 30.06.2022, în principal ca efect al reducerii activității lucrărilor de întreținere și reparații aeronave civile.
Principalii indicatori ai contului de profit şi pierdere sunt prezentaţi în tabelul de mai jos:
Nota * Societatea a înregistrat o creștere cu 23,74% față de pierderea planificată influențată în principal de următoarele cheltuieli cu:
- accesoriile datorate ANAF: 11.280 mii lei;
- accesoriile Direcției Impozite și Taxe Locale Sector 1: 3.639 mii lei;
- penalizări comerciale datorate furnizorilor de utilități (Apa Nova, Enel Muntenia, Engie, Apele Romane): 3.281 mii lei.
Principalii factori care au influențat nefavorabil rezultatul perioadei sunt:
- În cursul anului 2023, ROMAERO S.A. a continuat să aplice politica riguroasă și prudentă privind calculul și înregistrarea contabilă a unor creanțe generate din continuarea derulării unor operațiuni comerciale mai vechi, contrar voinței companiei – în principal găzduirea (forțată) a unui număr de opt aeronave dezafectate ce aparțin unor companii românești intrate în faliment – situație care obligă Romaero să constituie provizioane în cuantum de 100% pentru toate sumele de încasat de la debitorii în insolvență/faliment, cu un impact în semestru 1 al anului 2023 de peste 4,7 milioane lei.;
- Cheltuielile cu amortizarea aferente unor investiții efectuate în anul 2020, respectiv 0,75 milioane lei, fără generarea imediată de venituri din produse și servicii militare strategice furnizate către instituțiile din cadrul FSNA, pentru înzestrarea forțelor din sistemul național de apărare prin relansarea industriei militare românești;
- Migrația personalului direct productiv spre piața de muncă externă, în principal forța de muncă din zona de activitate privind lucrările de reparații și întreținere aeronave civile, a condus la diminuarea gradului de utilizare a activelor productive;
- Activele excedentare, neproductive, care generează costuri însemnate (peste 1,6 milioane lei);
- Lipsa capitalului de lucru a condus în data de 09.03.2023 la constatarea de către ANAF a pierderii facilităților fiscale obținute conform OG 6/2019, fapt ce a generat obligații fiscale accesorii în valoare totală de 11,3 milioane lei.
Romaero, interzis la reparat avioane
Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) a verificat periodic, conform reglementărilor legale, modul în care sunt respectate normele în ceea ce privește întreținerea aeronavelor, realizate de către toate organizațiile de întreținere autorizate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
În cazul Romaero, AACR subliniază că organizația nu poate pune în pericol siguranța aviației civile, întrucât activitatea de întreținere a aeronavelor este suspendată.
Toate activitățile de întreținere au fost efectuate conform cerințelor producătorului aeronavelor, însă din cauza faptului că Romaero nu are personal suficient la departamentul de calitate (care să verifice modul în care a fost făcută întreținerea), AACR a luat măsura suspendării certificatului care permitea efectuarea unor astfel de lucrări.
Șeful Romaero – consilierul fostului ministru Spătaru
Romaero este condusă de către Costel Enache, consilierul fostului ministru al Economiei, Florin Spătaru. Gurile rele susțin că Enache nu are nicio cunoștință pe restructurare.
Înaintea lui Enache a fost un alt coleg de la Damen al fostului ministru Spătaru, Viorel Beleuzu, un fost membru în consiliul de supraveghere al Damen Mangalia, și el consilier actual al ministrului.
Romaero beneficiază de restructurarea obligațiilor bugetare
Romaero beneficiază de restructurarea obligațiilor bugetare în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr.6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale în data de 14.03.2023, fiind emise de către ANAF – DGAMC deciziile de menținere a valabilității acestora.
Pentru redresarea societății, acționariatul, prin administratorii desemnați, a adoptat și implementat în continuare, măsuri de restructurare a activității, axate preponderent pe servicii adresate operatorilor și proprietarilor de aeronave civile, eficientizarea fluxurilor de producție și creșterea competitivității în aria serviciilor prestate pentru clienții civili, fără a deține disponibilități financiare pentru investiții în retehnologizarea, reabilitarea unităților de producție și de prestări servicii, eficientizarea energetică și relansarea activității societății.