România a devenit principalul furnizor de motorină al Ucrainei
România a devenit cel mai important furnizor de motorină al Ucrainei în 2024, cu un volum total exportat de 1,98 milioane de tone, ceea ce reprezintă o creștere de 34% față de anul precedent.
Motorina exportată din terminalele românești nu a fost produsă intern, ci importată, România fiind un importator net de motorină. În schimb, la benzină, țara noastră deține statutul de exportator net, potrivit unei analize realizate de Profit.ro.
Potrivit presei ucrainene, traderul internațional Vitol a fost principalul exportator de motorină din terminalele din România, cu livrări de 660 de mii de tone – o creștere semnificativă față de cele 104 mii de tone din anul anterior. Această performanță a permis companiei să detroneze Euronova Energies, fostul lider de pe acest segment, care a scăzut la 532 de mii de tone, față de 716 mii de tone în 2023.
Alte companii care au contribuit la livrările de motorină din România către Ucraina sunt Oscar Downstream (134 mii tone), Socar (123 mii tone) și Alkagesta (103 mii tone).
Un fenomen remarcabil în 2024 a fost creșterea spectaculoasă a exporturilor de motorină din Grecia, care s-au majorat de 2,7 ori, ajungând la 1,36 milioane de tone.
Motorina rămâne cel mai popular combustibil din Ucraina, iar importurile de acest tip de carburant au crescut cu 8% în 2024, ajungând la 6,65 milioane de tone. Acest volum reprezintă aproximativ 75% din totalul importurilor ucrainene de carburanți, incluzând motorină, benzină și GPL. Anul trecut, companiile ucrainene au importat motorină din 16 țări, iar primele cinci surse de aprovizionare au deținut o cotă de 93% din totalul livrărilor. Spre comparație, în 2023, Ucraina importa motorină din 20 de state, iar primele cinci dețineau 75% din piață.
Creșterea livrărilor de motorină din România și Grecia este corelată cu decizia Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU) de a interzice importurile de motorină din mai multe terminale bulgărești, din terminalul moldovenesc de la Giurgiulești, precum și din porturile turcești Marmara și Mersin. Această măsură a reconfigurat lanțul de aprovizionare al Ucrainei, determinând o orientare mai pronunțată spre furnizorii din România și Grecia.