România are un nou port maritim la Dunăre, după finalizarea modernizării Portului Isaccea
La cele patru porturi românești de pe sectorul Dunării Maritime, Sulina, Tulcea, Galați și Brăila, se adaugă din ianuarie 2023 un nou port cu capacitate de operare portuară semnificativă, Portul Isaccea, care în urma lucrărilor de dezvoltare își dublează capacitatea de operare portuară, până la 400.000 de tone de mărfuri anual.
Compania națională Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) din Galați a finalizat recepția lucrărilor în valoare de 18 milioane de lei, din care 15 milioane este finanțarea europeană obținută prin Fondul European de Dezvoltare Regională pentru modernizarea infrastructurii din Portul Isaccea.
Se estimează ca traficul de marfă să crească anul viitor la 400.000 tone anual, fiind realizată și o diversificare a fluxului de marfă.
În 2021 a fost inaugurat și Punctul de Trecere a Frontierei între Portul Isaccea (Romania) și localitatea Orlovka (Ucraina) care asigură și o rută mai scurtă pentru transportul rutier de mărfuri pe ruta Turcia – Bulgaria – România – Ucraina.
În contextul războiului din Ucraina, volumul de mărfuri operate în Portul Isaccea va crește anual cu 5%
Proiectul „Dezvoltare Port Isaccea – Reabilitare și modernizare infrastructură portuară”, a fost implementat în baza unei finanțări nerambrusabile prin POIM 2014-2020, din care 12.986.843,50 lei (85%) din Fondul European de Dezvoltare Regională și 2.291.799 lei (15%) de la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor.
Lucrările au fost începute în martie 2018 și au presupus reabilitarea și modernizarea infrastructurii existente, în concordanță cu nevoia de creștere a capacității de operare.
În contextul războiului din Ucraina, care a determinat o creștere a volumului de mărfuri care tranzitează porturile de la Dunărea Maritimă, volumul de mărfuri care vor trece prin Portul Isaccea vor crește anual cu 5% anual.
A fost modernizată o suprafață de 18.360 mp de platformă portuară și au fost modernizate 5 dane portuare, fiind realizate și lucrările de dragaj care să permită acostarea navelor maritime în Portul Isaccea.
Proiectul de dezvoltare a Portului Isaccea contribuie direct la indicatorul POIM „2S6 Mărfuri transportate pe căi navigabile interioare”, prin care se urmărește atingerea țintei de operare anuală a 32,20 milioane de tone de mărfuri pe căile navigabile interioare în România, principalul sector fiind Dunărea Martitimă, de la Sulina la Brăila.