România, din nou pe lista neagră a Comisiei Europene din cauza întârzierilor în legislația verde

Publicat: 12 feb. 2025, 19:32, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
România, din nou pe lista neagră a Comisiei Europene din cauza întârzierilor în legislația verde

Comisia Europeană a trimis noi opinii motivate către patru state membre ale Uniunii Europene, printre care și România, pentru nerespectarea termenului de transpunere integrală a Directivei privind utilizarea energiei din surse regenerabile. Aceste state sunt Belgia, Estonia, Letonia și România, care nu au reușit să implementeze complet reglementările esențiale stabilite de Directiva (UE) 2018/2001.

Directiva, care reglementează dezvoltarea energiei regenerabile în domeniul electricității, încălzirii, răcirii și transportului, are ca scop stabilirea unui cadru legal coerent pentru atingerea unui obiectiv obligatoriu la nivelul Uniunii Europene de utilizare a energiei regenerabile până în 2030. Printre aspectele reglementate se numără criterii de sustenabilitate și economii de gaze cu efect de seră pentru biocombustibili, biolichide și combustibili pe bază de biomasă, precum și mecanisme pentru certificarea originilor energiei verzi prin certificate electronice (Garanție de Origine – GOs). Aceste certificate informează consumatorii finali cu privire la procentul de energie regenerabilă din mixul energetic al furnizorilor.

România, alături de celelalte trei state, a avut termenul până la 30 iunie 2021 pentru a transpunere completă a Directivei în legislația națională. Cu toate acestea, din cauza nerespectării acestui termen, Comisia Europeană a trimis în iulie 2021 scrisori de notificare oficială către aceste țări. În urma unui schimb de răspunsuri și măsuri implementate, Comisia a decis să emită opinii motivate suplimentare către Belgia, Estonia, Letonia și România, din cauza neîndeplinirii integrale a obligațiilor.

Această întârziere în transpunerea Directivei are implicații semnificative pentru obiectivele Uniunii Europene de tranziție energetică și protecție a mediului. Implementarea corectă a legislației ar facilita, printre altele, participarea activă a cetățenilor în tranziția energetică, prin auto-consumul de energie regenerabilă și crearea de comunități energetice regenerabile.

România, alături de celelalte state vizate, are acum un termen de două luni pentru a răspunde și a lua măsurile necesare pentru alinierea completă la reglementările europene. În caz contrar, Comisia Europeană ar putea decide să trimită cazul la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, ceea ce ar putea implica sancțiuni pentru nerespectarea legislației europene.

Reacție Ministerului Energiei

Referitor la Avizul Motivat Suplimentar adresat României cu privire la neîndeplinirea obligației de comunicare a măsurilor de transpunere în legislația națională a Directivei privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (RED II), dorim să precizăm că obligațiile ce au derivat din transpunerea acestei directive au fost incluse în legislația națională prin OUG nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile.

În prezent, Ministerul Energiei a transpus modificările aduse Directivei RED II (RED III) prin completarea și modificarea OUG nr. 163/2022. La acest moment, respectiv în data de 7 februarie s-a încheiat procesul de consultare interministerială, urmând ca în perioada imediat următoare proiectul de act normativ să parcurgă etapa de avizare. Anterior acestui proces, proiectul de act normativ a fost supus dezbaterii publice atât pe site-ul ministerului, cât și prin organizarea unui eveniment în acest sens.

Până la finalul anului 2024, în ceea ce privește transpunerea RED II, autoritățile române au corespondat și au comunicat constant stadiul dezvoltării cadrului legal privind comunitățile de energie din surse regenerabile, obligație care derivă din prevederile RED II și totodată și în legislația națională, fiind singurul subiect de discuție referitor la transpunerea acestei directive. La acest moment, după organizarea unui grup de lucru cu părțile interesate în vederea dezvoltării acestui cadru, au fost introduse prin aceeași OUG prevederi care urmăresc dezvoltarea comunităților și accesul nediscriminatoriu al tuturor consumatorilor. Totodată, ministerul a obținut finanțare prin Instrumentul pentru Sprijin Tehnic al Comisiei Europene pentru derularea unui proiect care vizează:
– reducerea facturilor la energie și reducerea sărăciei energetice,
– reducerea barierelor în domeniul reglementării, intrării pe piață și extinderii comunităților de energie regenerabilă și a răspunsului la cerere, inclusiv a serviciilor de agregare.

Suplimentar, asistența acordată prin acest Instrument va avea în vedere și derularea de proiecte-pilot pentru a testa aplicarea practică a noului cadru de reglementare.

Precizăm că informațiile privind dezvoltarea cadrului legal aferent garanțiilor de origine pentru încălzire și răcire și gaze au fost solicitate pentru prima dată de către Comisie în luna decembrie 2024 și vizează modificările aduse prin RED III. Aceste modificări au fost deja incluse in proiectul de act normativ menționat anterior.

De asemenea, menționăm faptul că autoritățile române au furnizat detalii cu privire la cadrul de reglementare care favorizează dezvoltarea autoconsumului (prosumatori) în marja discuțiilor purtate cu reprezentanții Comisiei în întâlnirea din luna ianuarie organizată la București, indicând inclusiv programele de finanțare derulate în sprijinul prosumatorilor.