România, încă un pas spre digitalizarea administrației. Ce acte pot fi obținute online

Publicat: 16 apr. 2025, 10:14, de Patrisia Brătan, în Administratie , ? cititori
România, încă un pas spre digitalizarea administrației. Ce acte pot fi obținute online
sursa foto: HotNews

Românii sunt cu un pas mai aproape de digitalizarea administrației și reducerea birocrației. Certificatele de naștere, căsătorie, sau de deces pot fi obținute online, fără deplasări la instituții.  

Drumul spre digitalizarea administrației

Începând cu 2025, România începe scutească angajații instituțiilor publice de birocrație. Astfel, actele esențiale: de naștere, căsătorie, divorț sau deces, care până acum necesitau multe drumuri și timp pierdut la cozi pot fi eliberate online, potrivit Ziare.Com.

Există și o platformă dedicată acestor proceduri, care oferă o soluție centralizată și accesibilă. Imediat după validarea contului, poți solicita oricând un certificat digital, din orice colț al țării. Chiar dacă ai fost născut în Hunedoara, iar acum locuiești în București, actul poate fi eliberat.

Transformarea sistemului de stare civilă a presupus investiții puternice în infrastructura IT a României:

  • Toate unitățile administrativ-teritoriale au fost interconectate;
  • Peste 8 milioane de acte din perioada 1921-2020 au fost arhivate și scanate;
  • S-a implementat o bază de date centralizată, unde căutările se fac în funcție de CNP.

Pentru eliberarea certificatului online va trebui respecți cei patru pași:

  1. Creezi un cont pe portalul oficial de stare civilă;
  2.  Te prezinți o singură dată la un oficiu pentru validarea identității;
  3.  După validare, soliciți online certificatul dorit;
  4. Primești actul în format digital sau tipărit, în funcție de alegerea ta.

Vezi și: În sfârșit, digitalizarea devine realitate pentru cetățean: certificatele de naștere, căsătorie și deces, disponibile online

Ce valoare are certificatul digital

Este bine de știut acest certificat digital are aceeași valoare legală ca și varianta fizică și poate fi utilizat oriunde în lume. Pentru obținerea sa, este nevoie de o singură vizită la ghișeu, transmite directorul Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor.

Pentru cei care preferă varianta fizică, există în continuare posibilitatea de a solicita documentele de stare civilă tipărite.

Proiectul privind aceasta digitalizare a fost unul amplu, care a presupus multe pregătiri din partea autorităților.