România paralizată: haos în transporturi pe timp de vară!
România se confruntă cu o serie de probleme majore în transporturile sale, cu impact semnificativ asupra călătorilor și a economiei în această perioadă aglomerată de vară.
Ministerul Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu, gestionează atât de eficient contractele și relația cu Bulgaria încât, în plin sezon estival, Valea Oltului și podul Giurgiu-Ruse sunt închise simultan. Acest lucru blochează practic ambele coridoare europene care traversează România pentru cel puțin o lună. Ca să traversezi munții o iei fie pe DN1, veșnic aglomerat, sau pe Rucăr-Bran, fie ocolești sute de kilometri prin Valea Jiului sau pe Orșova-Caransebeș. Iar dacă dorești să ajungi de la București în Bulgaria sau, mai departe, în Grecia, caută altă variantă.
Aceste neajunsuri vin la pachet cu situația precară a transporturilor aeriene și pe cale ferată. La aeroportul Otopeni stai cu orele până îți pleacă avionul, iar în trenurile CFR te coci la propriu și la figurat, dacă ai norocul să nu deraieze garnitura.
România pare în această vară o entitate blocată, dând peste cap concediile multor compatrioți.
Bulgarii blochează o bandă pe Prietenia
La alegerea administratorilor bulgari ai podului, una dintre benzile de circulație va fi închisă pentru lucrări de reparații, traficul urmând să fie redirecționat pe cealaltă bandă, în mod alternativ. Circulația va fi controlată prin semafoare care vor avea setările ajustate la intervale de trei minute pentru fiecare direcție de mers.
„Podul Giurgiu – Ruse este administrat dual. Noi am avut mai multe discuții cu partenerii bulgari. Partea bulgară a decis închiderea părții lor începând cu 9 iulie, lucru care creează un mare inconvenient traficului de marfă și turistic care se realizează între România și Bulgaria. Am încercat să decalăm perioada, dar partea bulgară nu a agreat o astfel de abordare”, a explicat șeful CNAIR, Cristian Pistol, aflat într-o vizită pe Autostrada Bucureștiului A0 cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Pistol a menționat ca alternative de circulație Podul Calafat – Vidin, bacul de la Călărași sau de la Giurgiu.
O lună fără Valea Oltului, pe timp de zi
Sorin Grindeanu a anunțat că Valea Oltului se va închide timp de o lună. În zonă se vor face lucrări la autostrada Sibiu-Pitești. Circulația va fi oprită doar pe parcursul zilei. Lucrările de pe un lot al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești presupun defrișarea pădurii. Acest lucru pune în pericol circulația pe DN 7 Valea Oltului. De aceea, autoritățile au decis să interzică traficul auto, pe parcursul zilei, în perioada 8 iulie-9 august. „Aceste lucrări nu pot fi făcute sub trafic, ar pune în pericol viața celor care trec prin zonă (…) Din 8 iulie până pe 9 august vor fi făcute aceste lucrări care sunt foarte necesare pentru autostrada Sibiu Pitești (…) Nu există alte variante. Vrem autostradă, trebuie să facem aceste lucrări”, a spus, miercuri, Sorin Grindeanu.
Șoseaua „va fi inchisă doar ziua, pe parcursul nopții circulația va fi deschisă”, a mai explicat oficialul guvernului.
Acest drum este tranzitat de milioane de români din diaspora care se întorc acasă în concediu, dar și de camioanele care exportă produsele Ford și Dacia, fiind totodată o rută importantă care leagă Portul Constanța de vestul Europei.
Jale la Otopeni
În același timp, pe cel mai mare aeroport al țării, mii de turiști suferă din cauza căldurii și sunt aglomerați ca sardinele.
Cu sistemul de aer condiționat defect, aglomerație și cozi interminabile la porțile de îmbarcare și controlul de securitate, cel mai mare aeroport din România pare a fi un uriaș rănit grav într-o bătălie, fiind aproape de colaps. Prăbușirea acestuia ar afecta milioane de călători. Sâmbătă, 30 iunie, la ora patru dimineața, terminalul „Plecări” al aeroportului Otopeni părea asemenea unei cetăți sub asediu.
O coloană de taxiuri, Uber-uri, Bolt-uri și vehicule private se întindea de la terminal, șerpuind pe drumul din interiorul complexului de clădiri.
Agitația din exterior era depășită doar de tumultul din interior, unde peste 1.000 de pasageri așteptau la ghișeele Wizz Air.
La ora șase dimineața, 10 zboruri ale companiei erau programate să decoleze într-un interval de 30 de minute către destinații europene, alături de alte zeci de zboruri planificate pentru acea dimineață.
Coada se mărea constant, iar o agitație palpabilă se simțea peste zgomotul obișnuit al unui terminal aglomerat, în care câteva mii de oameni se luptau cu problemele lor în același timp.
Niciunul dintre cei așteptând la coadă nu putea să-și lase bagajul la biroul de check-in din cauza unei benzi de transport defecte. Era din nou stricată.
La terminalul „Plecări” al aeroportului Otopeni există două benzi transportoare mari, una în clădirea veche și cealaltă în cea nouă, care a fost pusă în funcțiune după anul 1990.
În apropierea acestor două benzi, care sunt solicitate la capacitate maximă, se află ghișeele de la care personalul aeroportuar se ocupă de transferul bagajelor către avioane.
Defecțiunile frecvente ale benzilor cauzează perturbări semnificative în întregul sistem, generând cozi, întârzieri la decolare și, în consecință, o serie de întârzieri în programul de zbor, care se traduc în întârzieri la aterizare și anulări de curse.
Călătoria cu avionul a devenit din ce în ce mai dificilă. Prețurile biletelor au crescut, timpul de așteptare pentru procedurile de îmbarcare și securitate s-a prelungit, iar condițiile din aeroport s-au deteriorat considerabil. Temperatura este ridicată, există mizerie și aglomerație.
Întârzieri și saună la CFR
La CFR, nu trece o săptămână fără ca o locomotivă să cedeze pe traseu sau să se închidă o cale ferată din cauza căldurii sau inundațiilor. Problemele cu aerul condiționat în trenuri sunt la ordinea zilei.
Pe măsură ce canicula a lovit, mii de călători din țară au fost afectați de întârzieri semnificative ale trenurilor. Cu toate acestea, CFR Călători a avertizat că acest lucru reprezintă doar începutul problemelor. Principalul operator feroviar din România a anunțat extinderea restricțiilor de viteză pe calea ferată în perioadele caniculare și de furtuni puternice pentru a asigura siguranța pasagerilor, mai ales că temperaturile la nivelul șinelor pot ajunge între 50 și 80 de grade Celsius în zilele caniculare.
„România se confruntă cu temperaturi extrem de ridicate care afectează și transportul feroviar. De aceea, restricțiile de viteză pe calea ferată vor fi extinse în perioadele caracterizate de fenomene meteo extreme: caniculă și furtuni puternice. Siguranța pasagerilor este prioritatea CFR Călători, iar compania depune eforturi considerabile pentru a menține în circulație toate garniturile echipate cu sisteme de climatizare”, se arată într-un comunicat emis de către companie.
Potrivit sursei citate, infrastructura feroviară și parcul de material rulant din România nu sunt proiectate pentru temperaturile extreme cauzate de schimbările climatice. „Aceasta reprezintă o provocare atât pentru România, cât și pentru alte țări aflate în aceeași situație. Pe perioadele cu temperaturi ridicate la nivelul șinelor, se înregistrează frecvent valori de peste 50-80 de grade Celsius. Țările cu climă mai caldă au infrastructură și material rulant proiectate pentru a face față acestor temperaturi. Măsuri de prevenție similare sunt luate și în aceste țări, la depășirea nivelului maxim de temperatură pentru care a fost proiectat transportul feroviar”, se menționează în comunicat.
Colac peste pupăză – Podul de la Brăila
Problemele persistente ale podului peste Dunăre de la Brăila par să nu aibă sfârșit. Constructorul a fost nevoit să închidă din nou prima bandă de circulație din cauza deformării asfaltului provocată de căldură și de traficul intens al camioanelor grele. Cu toate acestea, situația a devenit și mai complicată atunci când banda a doua, pe care a fost deviat întregul trafic, s-a deteriorat și ea. Astfel, constructorul se vede acum nevoit să intervină asupra întregului pod.
Șoferii care tranzitează podul s-au adaptat deja la circulația pe o singură bandă, însă această situație este tot mai dificilă. Un șofer, chestionat de Digi 24, a remarcat: „Suntem în România. Problemele legate de tonaj, greutate și calitatea asfaltului sunt des întâlnite. Avem așteptări ridicate, dar calitatea este într-adevăr precară.” Un alt șofer a adăugat: „Greutatea camioanelor mari este o problemă majoră. Acestea ar trebui să fie cântărite aici, nu să fie sancționate mai târziu. În rest, nu prea mai avem multe opțiuni, deoarece fără restricții de tonaj adecvate, podul va continua să aibă probleme în mod repetat.”