România – ZERO kilometri de cale ferată electrificați după 1990
La începutul acestui an, Uniunea Europeană a anunțat că are 1000 de miliarde de euro în următorii 10 ani pentru pactul ecologic-Green Deal, reducerea poluării.
Vestea bună este că România va fi unul dintre marii beneficiari, vestea proastă este că România nu face nimic, nu are niciun proiect eligibil pentru a cheltui acești bani oferiți gratis.
Cel mai ridicat nivel de emisii din sectorul european al transporturilor provine din transportul rutier (73%), urmat de aviație (13%) și transportul maritim (11%). Datorită nivelului ridicat de electrificare, transportul feroviar e mult mai ecologic – doar 1,6%.
Toată Europa merge către acel „Green Deal”, adică reducerea spre zero a emisiilor de carbon, a poluării. În schimb, România parca o ia în direcția contrară. Proiecte de linii neelectrificare (Otopeni!), tergiversarea realbilitării liniei București-Giurgiu si zero kilometri de cale ferată electrificați după 1990.
Mai mult, în România anului 2020 nu există nicio stație de încărcare a mașinilor electrice pe niciun drum sau autostradă. Abia în primăvara acestui an, Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, a demarat o licitație pentru instalarea de stații de încărcare vehicule electrice pe autostrăzile din România, respectiv Coridorul IV rutier, procedură contestată din cauza birocrației.